تاریخ انتشار :شنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۰۰
جالب است ۰
رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با بیان اینکه حدود ۱۰ هزار دکتر معلم در وزارت آموزش و پرورش داریم گفت: قانون منع مداخله کارکنان دولت در قراردادها، برای اعضای هیئت علمی، استثنا قائل شده است و ما پیشنهاد دادیم که برای دکتر معلم ها نیز مستثنی شود تا بتوانیم از ظرفیت‌های این بخش در توسعه پژوهش‌ها بهره‌مند شویم.
استفاده از ظرفیت‌های علمی ۱۰هزار دکترمعلم
به گزارش مردم فردا،علی محبی در نشستی خبری با بیان اینکه مهم‌ترین و اساسی‌ترین رکن آموزش، پژوهش است گفت: در مبانی دینی و سیره معصومین چیزی مهم‌تر از پژوهش نمی‌بینیم. تحقیق، ریشه است و هرچه به ریشه برسیم شاخه‌ها پربارتر می‌شوند.

وی افزود: امکان ندارد که کشوری ادعای پیشرفت کند، بدون اینکه از مسیر علم و پژوهش عبور کرده باشد.

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش به سندتحول بنیادین، و ۱۳۱ راهکار عملیاتی آن اشاره کرد و گفت: شش زیرنظام برای سند جهت تحقق ۳۸ برنامه طراحی شده است که یکی از آنها زیرنظام پژوهش و ارزشیابی نظام تعلیم و تربیت است.

محبی به دو مفهوم دانش آموز و معلم پژوهنده اشاره و عنوان کرد: مدرسه پژوهنده یعنی برنامه درسی‌اش آموزش محور صرف نیست و دانش آموزان خلاق و توانمندی تربیت می‌کنند و معلمان حرفه‌ای هستند. معلم پژوهنده نیز مهارت و دانش خود را همواره به روز می‌کند و دانش آموز را پرسشگر و واجد شایستگی تفکر نقاد و دارای توانمندی حل مسئله و مهارت تصمیم گیری بار می‌آورد.

وی با اشاره به اهمیت پژوهش در سندتحول بنیادین آموزش و پرورش گفت: یکی از سوالات پرتکرار این است که سند تحول کی قرار است اجرا شود و چند درصد محقق شده است؟ در همین زمینه یک نقشه راه تهیه شده است. این سند راهبردی، علاوه بر بیان فرصت‌ها، تهدیدها، ضعف‌ها و قوت‌ها، تحلیل ذی نفعان را نیز انجام داده است. برنامه عملیاتی دقیقی برای پنج سال آینده تدوین شده است که در روز پژوهش که ۲۵ آذر ماه است، رونمایی خواهد شد.

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش ادامه داد: داشبورد عملیاتی نیز آماده شده که مشخص میکند در هر مقطعی از زمان چه میزان از سند اجرایی شده است.

محبی در ادامه به ماموریت های پژوهشگاه مطالعات از جمله توسعه فرهنگ پژوهش و پاسخگویی به نیازهای حال و آینده نظام تعلیم و تربیت اشاره کرد و گفت: آینده پژوهی، روند پژوهی و پژوهش های کاربردی در این زمینه مدنظر است. بخشی به عنوان مطالعات فوری را نیز ایجاد کردیم که نتایج برخی پژوهش‌ها ظرف سه ماه در اختیار ذی نفعان قرار می‌گیرد.

وی افزود: ظرفیت‌های موجود ما پاسخگوی نیازهایی که داریم نیست. جا دارد از ظرفیتهای موجود در کشور در ابعاد ملی استفاده کنیم. به عنوان مثال در دانشگاه‌های علوم انسانی این ظرفیت وجود دارد. برای تحقق ظرفیت‌های نغفول مانده سندتحول بنیادین،چند پیشنهاد جهت درج به عنوان احکام برنامه هفتم توسعه ارائه کرده‌ایم.

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با بیان اینکه حدود ۱۰ هزار دکتر معلم داریم گفت: قانون منع مداخله کارکنان دولت در قراردادها، برای اعضای هیئت علمی، استثنا قائل شده است و ما پیشنهاد دادیم که برای دکتر معلم‌ها نیز مستثنی شود تا بتوانیم از ظرفیت‌های این بخش در توسعه پژوهش‌ها بهره‌مند شویم.

محبی برنامه‌های هفته ملی  پژوهش (۱۹ تا ۲۵ آذرماه) را اعلام و عنوان کرد: در روزملی پژوهش همایشی با حضور وزرای آموزش و پرورش و علوم خواهیم داشت و از برگزیدگان جشنواره‌های پژوهشی تقدیر می‌کنیم. بیش از ۹۰ دانش آموز پژوهشگر و فناور، برگزیده شده‌اند. همچنین معلمان پژوهنده، دانشجومعلمان و پژوهشگران برتر تقدیر می‌شوند. از یک رساله کارشناس ارشد و یک رساله دوره دکترا و سه مدیر پژوهشسرای برتر نیز تجلیل خواهد شد.

وی افزود: در هفته پژوهش، از اولویت‌های پژوهشی پژوهشگاه رونمایی می‌کنیم. بازدید دانش آموزان از مراکز علمی، دانشگاه‌ها، پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش بنیان در یکی از روزهای هفته پژوهش انجام می‌شود. بازدیدها و برنامه‌های مختلف دیگری برای مدیران و معلمان نیز تدارک دیده شده است.
https://mardomefarda.ir/vdcgxy9q.ak9tq4prra.html
منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما