تاریخ انتشار :سه شنبه ۱ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۰۰
جالب است ۰
پس از سال‌ها قیمت‌گذاری‌های مختلف دستوری و نیمه دستوری برای خودروهای پرتیراژ و عمومی، دیروز نخستین عرضه این خودروها در بورس کالا با فروش هزار دستگاه پژو 207 در سطحی حدود 50 میلیون تومان کمتر از نرخ بازار رقم خورد. این موضوع نشان می دهد در صورت ادامه این روند و با اعتماد به سازوکار عرضه و تقاضای واقعی، امکان کاهش حباب قیمت های بازار آزاد وجود خواهد داشت.
نخستین عرضه خودروهای پرتیراژ در بورس کالا رقم خورد؛ کشف قیمت پژو 207 در بورس
به گزارش مردم فردا، پس از عرضه خودروهای کم تیراژ در بورس کالا، سرانجام دیروز نوبت به نخستین عرضه خودروهای پرتیراژ رسید. بر این اساس، دیروز هزار دستگاه پژو ۲۰۷ دنده ای با فرمان برقی، با میانگین قیمتی ۳۴۲ میلیون و ۸۴۲ هزار تومان معامله شد که با احتساب هزینه‌های جانبی (شامل بیمه و شماره گذاری و هزینه ثابت به مبلغ 4 میلیون و 371 هزار تومان به علاوه ۱۳ درصد بابت مالیات و عوارض قانونی که بر اساس مبلغ معامله محاسبه و توسط خریدار باید پرداخت شود) می توان گفت قیمت هر دستگاه خودرو به ۳۹۱ میلیون تومان می‌رسد. این در شرایطی است که قیمت پژو 207 در سایت‌های خرید و فروش اینترنتی حدود 440 میلیون تومان است و به این ترتیب خرید این خودرو در بورس حدود ۵۰ میلیون تومان (معادل 11 درصد) زیر قیمت بازار انجام شد.
از سوی دیگر قیمت کارخانه ای این خودرو حدود 216 میلیون تومان است که اگر به آن، هزینه های جانبی (در حدود 32 میلیون تومان) را اضافه کنیم این رقم به حدود 249 میلیون تومان خواهد رسید. در نتیجه می توان گفت فاصله قیمتی بورس کالا با نرخ کارخانه پژو207، حدود 140 میلیون تومان (معادل 57 درصد) است.
راهی که خودرو در بورس کالا طی کرد
تیر امسال طرح عرضه خودرو در بورس کالای ایران در شورای‌ عالی بورس تصویب و طبق وعده وزیر امور اقتصادی و دارایی، عرضه‌ خودروی کم تیراژ در بورس کالا آغاز شد. بررسی آمار معاملات بورس کالای ایران نشان می‌دهد عرضه خودرو در بورس کالا که با خودروی کارا دو کابین و تک‌کابین آغاز شد، تا قبل از معاملات امروز در مجموع به حجم معامله ۳ هزار و ۸۰ دستگاه خودرو در بورس کالا رسید.در این مدت ۷۴۲ دستگاه فیدلیتی گروه بهمن موتور، ۷۳۱ دستگاه هایما S7 گروه صنعتی ایران خودرو، ۵۹۴ دستگاه دیگنیتی بهمن موتور، ۳۱۶ دستگاه کارا دو کابین بهمن موتور، ۱۴۰ دستگاه کارا تک کابین، ۲۰۰ دستگاه لاماری ایما مجتمع صنعتی آرین پارس موتور، ۱۲۱ دستگاه کامیون کشنده امپاور بهمن دیزل، ۶۹ دستگاه کی ام سی T8 کرمان موتور، ۶۸ دستگاه جک S5 کرمان موتور، ۶۴ دستگاه شاهین سایپا و ۳۵ دستگاه کامیون کشنده FAW معامله شده است.
تجربه مشابه قیمت پایین تر از بازار برای خودروهای کم تیراژ
نگاهی به تجربه قبلی عرضه خودروها در بورس کالا نشان می دهد که کشف قیمت بین نرخ کارخانه و بازار برای خودروهای کم تیراژ نیز اتفاق افتاده است. بر این اساس و در عرضه خودروهای دیگنیتی و فیدلیتی قیمت معاملاتی این خودروها حدود 130 تا 150 میلیون تومان کمتر از بازار کشف شده است.
https://mardomefarda.ir/vdccseqs.2bq0s8laa2.html
منبع : ایرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین