تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۰۸:۵۶
جالب است ۰
ابوالفضل عموئی گفت: همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران با کشورهای همسایه و کشورهایی که ظرفیت اقتصادی خوب دارند مانند ترکیه، می‌تواند به چالش مواجهه کشورمان با تحریم کمک کند.
دستاوردهای سفر رئیس مجلس به ترکیه
به گزارش مردم فردا،«ابوالفضل عمویی» نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با برنا در رابطه با "دستاوردهای سفر رئیس مجلس به ترکیه" گفت: در اواخر هفته گذشته رئیس مجلس به همراه هیاتی از مجلس شورای اسلامی برای شرکت در شانزدهمین اجلاس اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی یا PUIC به ترکیه سفر کردند. در این اجلاس حدود 16 نفر از روسا و نواب رئیس کشورهای اسلامی حضور داشتند. در حاشیه اجلاس آقای دکتر قالیباف همانند سایر سفرهایی که داشتند بر موضوع روابط دو جانبه با کشور ترکیه تاکید کردند و در همین چارچوب چند ملاقات و جلسه صورت گرفت.

وی در ادامه در خصوص ملاقات‌های رئیس مجلس در این سفر بیان کرد: اولین ملاقات آقای قالیباف، دیدار دوجانبه با رئیس جمهور ترکیه رجب طیب اردوغان بعد از افتتاحیه اجلاس در کاخ دولما باغچه بود و ملاقات دوم آقای قالیباف با همتای خود رئیس مجلس ترکیه بود که در اجلاس صورت گرفت و در این ملاقات بحث همکاری‌های دو جانبه ایران و ترکیه مطرح شد. همچنین ایشان جلسه ای را با تجار ایرانی فعال در ترکیه برگزار کردند و یک جلسه ای را هم به تجار ترک فعال در تجارت بین ایران و ترکیه اختصاص دادند که مسائل و چالش های دیپلماسی اقتصادی بین کشورمان و ترکیه مورد توجه قرار گرفت. 

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تصریح کرد: یکی از موضوعاتی که در این سفر مورد توجه آقای قالیباف قرار گرفت پیگیری بحث سند همکاری‌های بلند مدت بین ایران و ترکیه بود، این سند در حال مذاکره بین وزارت خارجه ایران و ترکیه است و انتظار می‌رود با توجه به پیگیری که سران کشور ترکیه و ایران انجام می‌دهند بزودی این سند امضا شود. همچنین با توجه به احتمال سفر آقای  اردوغان به تهران امیدواریم این سند تا آن موقع آماده و امضا شود. 

عمویی در توضیحی درباره جزئیات این سند مطرح کرد: روابط ایران و ترکیه ابعاد زیادی دارد، در حوزه اقتصادی و سیاسی همکاری‌های متنوعی را با ترکیه داریم و موضوعات مختلفی در روابط دو کشور مطرح است، همکاری‌ها سطح بسیار بالایی را دارد. رفت و آمدها بین مقامات کشور در شرایط خوبی قرار دارد.  همکاری‌های جمهوری اسلامی با کشورهای همسایه و کشورهایی که ظرفیت اقتصادی خوب دارند مانند ترکیه، می‌تواند  به چالش مواجهه کشورمان با تحریم کمک کند.

وی در پایان افزود: اگر بتوانیم در چارچوب همکاری ها با ترکیه موضوع افزایش صادرات را دنبال کنیم و همچنین تامین نیازهای خود را از کشورهای همسایه مورد توجه قرار دهیم می‌توان انتظار داشت که اثر گذاری تکانه های تحریمی بر اقتصاد ایران کاهش پیدا کند. از این جهت باتوجه به اینکه دولت سیزدهم موضوع سیاست همسایگی را در دستور کار خودش دارد انتظار می رود که نمونه روشن آن در تقویت همکاری‌های ما با کشور ترکیه باشد.
https://mardomefarda.ir/vdcd.50f2yt0sfa26y.html
منبع : برنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما