تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۰۰:۰۰
جالب است ۰
اینطور که به نظر می‌رسد، گوگل قصد دارد در سال ۲۰۲۳ از پلتفرم افزونه جدید خود برای مرورگر کروم رونمایی کند. پلتفرمی تحت عنوان Manifest V3 که قرار است جانشین Manifest V2 شود.
پلتفرم افزونه جدید گوگل کروم در سال ۲۰۲۳ از راه می‌رسد
به گزارش مردم فردا،گوگل کروم که در حال حاضر محبوب‌ترین مرورگر در نزد کاربران به حساب می‌آید، قرار است به‌زودی پلتفرم افزونه جدیدی دریافت کند. به گزارش وب‌سایت Engadget، در ماه ژانویه‌ی ۲۰۲۳ (اوایل زمستان امسال) و در نسخه‌ی ۱۱۲ کروم، پشتیبانی از Manifest V2 در کانال بتا و توسعه‌دهنده‌ی Canary به پایان خواهد رسید. همچنین گفته می‌شود در ماه ژوئن (اوایل تابستان – اواخر بهار)، گوگل به پشتیبانی از این پلتفرم در کروم ۱۱۵ که نسخه‌ی پایدار این مرورگر به حساب می‌آید پایان خواهد داد.

در حال حاضر افزونه‌های بسیار زیادی در Manifest V2 وجود دارند و به تعداد آن‌ها نیز افزوده می‌شود اما از ماه ژوئن دیگر هیچ افزونه‌ای را نمی‌شود به این پلتفرم افزود. همچنین به نظر می‌رسد در سال ۲۰۲۴ هم تمام افزونه‌های این پلتفرم به صورت کامل از فروشگاه کروم پاک خواهند شد.

حال نکته‌ی جالب توجه، تغییراتی است که Manifest V3 با خود به همراه خواهد داشت. طبق اطلاعاتی که در اختیار داریم، این پلتفرم اکنون افزونه‌های مسدودکننده‌ی تبلیغات را محدودتر از قبل کرده که به ادعای گوگل، هدف از این محدودیت، بهبود حریم خصوصی و امنیت کاربران است. گوگل همچنین مدعی شده این پلتفرم بزرگ‌ترین تغییری است که طی ده سال اخیر در بخش افزونه‌های کروم اعمال شده، اما بنیاد حریم الکترونیک (Electronic Frontier Foundation یا به اختصار EFF) کاملا مخالف این ادعاست. این سازمان می‌گوید گوگل اگر واقعا به حریم خصوصی و امنیت کاربرانش اهمیت می‌دهد، باید به‌جای محدود کردن افزونه‌ها، از افراد واقعی برای حفظ امنیت فروشگاهش استفاده کند.

آنچه که باعث شده بحث‌های زیادی پیرامون این نسخه از پلتفرم افزونه کروم وجود داشته باشد، دقیقا همین محدودسازی افزونه‌های مسدودکننده‌ی تبلیغات است. اینطور که به نظر می‌رسد، در Manifest V3، گوگل به‌جای استفاده از API مربوط به web request، یک API جدید تحت عنوان declarativeNetRequest را در نظر گرفته که باعث می‌شود توسعه‌دهندگان افزونه‌های مسدودکننده‌ی تبلیغات فقط بتوانند یک سری URL خاص را مسدود کنند. در واقع مشکل اصلی اینجاست که تعداد ورودی‌های URL در پلتفرم جدید به ۳۰٫۰۰۰ می‌رسد اما در حال حاضر افزونه‌های مسدودکننده‌ی تبلیغات ظرفیت ۳۰۰٫۰۰۰ ورودی را نیز دارند.

حال باید دید با این تغییر سیاست گوگل که با استقبال خوبی هم از سوی یک سری از افراد مواجه نشده، آیا از میزان محبوبیت کروم کاسته خواهد شد یا خیر.
https://mardomefarda.ir/vdcai6n6.49new15kk4.html
منبع : مجله دیجی کالا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما