تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۱۹:۱۸
جالب است ۰
رئیس جمهور ترکیه امروز در سخنانی هشدار داد: مادامیکه به وعده‌ های داده شده عمل نشود، مواضع اصولی و مصمم خود را در زمینه عضویت سوئد و فنلاند در ناتو حفظ خواهیم کرد.
«اردوغان» سوئد و فنلاند را به عدم پذیرش عضویت در ناتو تهدید کرد
به گزارش مردم فردا،به نقل از خبرگزاری آناتولی، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه امروز شنبه در سخنانی اعلام کرد: تا زمانی که به وعده‌ های داده شده عمل نشود، مواضع اصولی و مصمم خود را در زمینه عضویت سوئد و فنلاند در ناتو حفظ خواهیم کرد.

رئیس جمهور ترکیه در خصوص اختلافات آنکارا با آتن هم گفت: تشویق یونان (از سوی کشورهای غربی) که در حال تسلیح جزایر است، منافی عقل و اتحاد است. سیاست تحریک‌ آمیز و تنش به نفع احدی نیست و نخواهد بود.

وی در ارتباط با توافقنامه صادرات غلات اوکراین هم خاطر نشان کرد: توافق کریدور غلات که ماحصل تلاش‌ های کشورمان بود، یکی از بزرگ ترین دستاوردهای سازمان ملل که اعتبار آن در سال‌ های اخیر متزلزل شده به شمار می‌ رود.

در ارتباط با موضوع عضویت سوئد و فنلاند در ناتو، وزیر امور خارجه سوئد چهارشنبه هفته گذشته با اشاره به ادامه رایزنی های کشورش برای عضویت در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) با ترکیه اعلام کرد که هیئتی از وزارت کشور سوئد در این زمینه در روزهای آتی به آنکارا سفر خواهند کرد.

وزیر امور خارجه سوئد در گفتگو با خبرگزاری رسمی «تی‌ تی» در این خصوص ادامه داد: انتظار دارم ترکیه عضویت سوئد را تایید کند. اما نمی‌ دانم که این اتفاق چه زمانی رخ خواهد داد. هفته گذشته در نشست سازمان ملل متحد با مولود چاووش‌ اوغلو همتای ترکیه‌ ای خود دیدار و در این زمینه گفتگو کردیم. ما به توافق انجام شده در این زمینه پایبند هستیم.

گفتنی است که در اجلاس سران ناتو در ۲۸ ژوئن سال جاری در شهر مادرید، پایتخت اسپانیا تفاهمنامه سه جانبه‌ ای بین ترکیه، فنلاند و سوئد که متقاضی عضویت در ناتو هستند، در خصوص نگرانی‌ های امنیتی آنکارا به امضا رسید. نخستین نشست سازوکار کمیته مشترک دائمی ۲۶ در فنلاند برگزار شد.

با آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین (در ۵ اسفند ماه سال ۱۴۰۰) دو کشور سوئد و فنلاند درخواست رسمی عضویت در ناتو را ارائه دادند که پس از کش‌ و قوس‌های فراوان و مخالفت‌ های ترکیه، سرانجام ترکیه و سران ناتو اوایل تیرماه به پیوستن این دو کشور به این سازمان نظامی موافقت کردند و روند تصویب عضویت این دو کشور به ناتو در پارلمان‌ های کشورهای عضو ناتو آغاز شد.

ترکیه موافقت خود با پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو را منوط به پذیرش شروط خود در زمینه مبارزه با تروریسم از سوی این دو کشور کرده است. پارلمان ترکیه، برخلاف دیگر کشورهای عضو ناتو، هنوز پروتکل الحاقی سوئد و فنلاند را تصویب نکرده است.
https://mardomefarda.ir/vdcf1xdy.w6dmmagiiw.html
منبع : مهر
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین