تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۳۵
جالب است ۰
رئیس جمهوری ترکیه اعلام کرد که آنکارا می‌تواند درباره عضویت فنلاند در ناتو تصمیمی بگیرد که سوئد را شوکه کند.
اردوغان: می‌توانیم درباره عضویت فنلاند تصمیمی بگیریم که سوئد را شوکه کند
به گزارش مردم فردا،به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، فنلاند و سوئد، در پی آغاز عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین، در ۱۸ مه ۲۰۲۲، درخواست‌هایی را برای پیوستن به این ائتلاف به دبیرکل ناتو ارسال کردند. تا به امروز، درخواست سوئد و فنلاند برای عضویت ناتو تنها توسط دو کشور از ۳۰ کشور - مجارستان و ترکیه - تایید نشده است.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه، روز یکشنبه در نشستی با جوانان در بیلجیک ترکیه گفت: در صورت لزوم، می‌توانیم پیام دیگری در مورد فنلاند بدهیم. سوئد وقتی این پیام متفاوت در مورد عضویت فنلاند در ناتو را بشنود، شوکه خواهد شد.

رئیس‌جمهوری ترکیه هشدار داد که "فنلاند نباید همان گام‌های اشتباه را بردارد" که باعث رسوایی در روابط ترکیه و سوئد شد".

اردوغان تاکید کرد: ما به نخست وزیر سوئد توضیح دادیم که چه کاری باید انجام شود. اعلام کردیم، برای پیوستن آنها به ناتو باید تروریست‌ها را به ما تحویل دهند. آنها یک لیست ۱۲۰ نفره تحویل دادند. بنابراین اگر لیستی تحویل ندهید، پس نباید مارا سرزنش کنید.

در این راستا مذاکره کننده ارشد سوئد درباره پیوستن به ناتو گفت، وزارت خارجه قصد دارد مذاکرات با طرف ترکیه را ظرف روزهای آینده ازسر بگیرد.

اسکار ستینستروم،‌ این مذاکره کننده سوئدی تاکید کرد: در حال حاضر نشست مفید نخواهد بود و احتمالا هرگونه نشستی در شرایط حاضر به پیچیدگی روند بینجامد. به گفته او، احتمالا تماس‌هایی با طرف ترکیه‌ای ظرف روزهای آینده برای ادامه نشست‌های رو در رو برقرار شود.

توبیاس بیلستروم، وزیر امور خارجه سوئد، پیشتر گفته بود که در پس زمینه اقدام به سوزاندن قرآن، روند ورود این کشور به ناتو به حالت تعلیق درآمده است؛ اما ابراز امیدواری کرد که توافقات با آنکارا در اجلاس سران وزرای خارجه کشورهای عضو ناتو حاصل شود.

یک منبع در آنکارا به ریانووستی گفت، سازوکار سه جانبه روند عضویت سوئد و فنلاند در ناتو به درخواست طرف ترک برای مدت نامحدودی به حالت تعلیق درآمده است.

پیش از این، پکا هااویستو، وزیر امور خارجه فنلاند، اجازه ادامه روند تصویب درخواست این کشور برای پیوستن به صورت جداگانه از سوئد را صادر کرده بود؛ اما پس از آن، سخنان خور را پس گرفت.

مولود چاووش‌اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه نیز گفت که ترکیه پیشنهادی از فنلاند در مورد درخواست جداگانه سوئد برای پیوستن به ناتو دریافت نکرده است.
https://mardomefarda.ir/vdcaien6.49nim15kk4.html
منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین