تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۰۷:۰۰
جالب است ۰
تمرینات ذهنی و جسمی مانند یوگا و مراقبه ابزارهای محبوبی برای ارتقای سلامت و مبارزه با بیماری‌ها از جمله دیابت نوع ۲ هستند. حدود ۶۶ درصد از آمریکایی‌های مبتلا به دیابت نوع ۲ از تمرینات ذهن و جسم استفاده می‌کنند زیرا معتقدند این روش به کنترل قند خونشان کمک می‌کند. هرچند تاکنون هرگز دقیقا مشخص نشده است که آیا تمرینات ذهنی می‌توانند سطح گلوکز خون را کاهش دهند یا خیر.
تمرینات ذهنی و جسمی که قند خون را کاهش می‌دهند
به گزارش مردم فردا،به نقل از مدیکال اکسپرس، بر اساس نتایج تحقیقات جدیدی که توسط گروهی از دانشکده پزشکی کک دانشگاه کالیفرنیای جنوبی انجام شده است، برخی از تمرینات ذهن و جسم می‌توانند به‌طور تقریبی به اندازه داروهای تجویز شده معمول در کاهش سطح گلوکز خون در افراد مبتلا به این بیماری دیابت نوع ۲ مؤثر باشند.
فاتیما سانوگو، دانشجوی دکترای تخصصی دپارتمان علوم جمعیت و بهداشت عمومی و محقق اصلی این تحقیق گفت: شگفت‌انگیزترین یافته، بزرگی مزایایی بود که این شیوه‌ها ارائه کردند؛ ما انتظار داشتیم که سودی به‌همراه داشته باشند اما هرگز پیش‌بینی نمی‌کردیم که به این بزرگی باشد.
این گروه داده‌های کارآزمایی‌های تصادفی‌سازی‌شده و کنترل‌شده را که بین سال‌های ۱۹۹۳ تا ۲۰۲۲ در سراسر جهان انجام شد، تجزیه و تحلیل کردند. آنان ۲۸ کارآزمایی را یافتند که در آن افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ علاوه بر دریافت دارو، تمرین ذهن و جسم را آغاز کردند و نتایج خود را با افرادی که فقط برای کاهش سطح قند خون خود دارو دریافت کرده بودند، مقایسه کردند.
این تحقیق، اولین تحقیقی است که دامنه‌ای از تمرینات ذهن-جسم ازجمله مراقبه، چی‌کونگ، یوگا و کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی و تأثیر آن‌ها بر سطح گلوکز خون را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد، نتایج نشان داد که تمام تمرین‌های ذهن و بدن منجر به کاهش قابل‌توجه در سطح قند خون می‌شوند.
در مجموع، تمرینات ذهن و بدن به‌طور متوسط کاهش ۰.۸۴ درصدی هموگلوبین A۱c را نشان می‌دهد که مقیاسی از میانگین سطح گلوکز خون در سه ماه گذشته است. یوگا، روشی که بیشتر مورد مطالعه قرار گرفته است، بیشترین مزیت را به همراه داشت یعنی حدود یک درصد کاهش هموگلوبین A۱c را نشان داد.
محققان خاطرنشان کردند که کاهش یک درصدی به‌ویژه قابل توجه است زیرا متفورمین، بیشترین داروی تجویزی دیابت، هموگلوبین A۱c را در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ به‌طور متوسط ۱.۱ درصد کاهش می‌دهد.
دکتر ریچارد ام. واتانابه، استاد علوم جمعیت و بهداشت عمومی و فیزیولوژی و علوم اعصاب در دانشگاه می‌گوید: آنچه در مورد این تحقیق مهم است تأثیر بسیار قوی آن و میزان بالاتر از استاندارد مراقبت است.
وی اشاره کرد: نتایج این تحقیق نشان داد که تمرینات ذهن و بدن به شرکت‌کنندگان کمک می‌کند تا علاوه بر کاهش‌هایی که از دارو دریافت می‌کنند، سطح گلوکز خون را کاهش دهند.
نتایج نشان می‌دهد که تمرینات ذهن و جسم می‌تواند هم به‌عنوان یک درمان غیردارویی مکمل برای افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ و هم شاید به‌عنوان یک اقدام پیشگیرانه مورد استفاده قرار گیرد.
روش‌های مؤثر جدیدی برای کنترل دیابت نوع ۲ مورد نیاز است زیرا تنها حدود نیمی از افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ موفق می‌شوند سطح قند خون خود را تا سطح هدف ۷ درصد هموگلوبین A۱c کاهش دهند. در عین حال، تعداد آمریکایی‌هایی که پیش دیابت دارند در دهه‌های اخیر به حدود یک سوم رسیده است.
این مطالعات در کشورهای مختلف انجام شد و بیشتر نشان داد که تمرینات ذهن و بدن می‌توانند برای افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ در سراسر جهان مفید باشند.
سانوگو ابراز می‌کند: این یافته می‌تواند ابزار مهمی برای بسیاری از افراد باشد زیرا دیابت نوع ۲ یک مشکل بزرگ سلامت مزمن است و ما در کنترل آن به اندازه کافی خوب عمل نمی‌کنیم. اگرچه این تحقیق به این تمرینات به‌عنوان یک اقدام پیشگیرانه توجه نمی‌کند اما نشان می‌دهد که می‌تواند به افرادی که پیش دیابت هستند کمک کند تا خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ در آینده را کاهش دهند.
یافته‌های این تحقیق به‌تازگی در مجله Integrative and Complementary Medicine منتشر شده است.
https://mardomefarda.ir/vdchqwnz.23niwdftt2.html
منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما