تاریخ انتشار :چهارشنبه ۳۰ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۲۰:۰۰
جالب است ۰
معاون اقتصادی مرکز پژوهش های مجلس با انتقاد از رشد بدون ضابطه بانکداری خصوصی در اقتصاد ایران در سال های گذشته گفت: برخی بانک های خصوصی در 20 سال گذشته زیان های جدی بر اقتصاد کشور وارد کرده اند.
روایت های عجیب از عملکرد بانک های خصوصی در 20 سال اخیر
به گزارش مردم فردا،سید علی روحانی با بیان این که بانک برخلاف بنگاه های دیگر اقتصادی می تواند پول خلق کند و با همان پول، افزایش سرمایه بدهد، افزود: این بدان معناست که بانک می‌تواند به سهامدار خودش تسهیلات بدهد، حساب بانکی سهامدار خودش را شارژ کند و سپس سهامدارش با همان اعتباری که بانک خلق کرده بیاید در آن بانک افزایش سرمایه بدهد. اگر شما مکانیزم نظارتی برای تشخیص این تخلف نداشته باشید نگاه می‌کنید می‌بینید چقدر خوب همه بانک‌ها کفایت سرمایه شان خیلی خوب است. ولی غافل از این که این‌ها دارند با خلق پولی که خودشان انجام دادند افزایش سرمایه می‌دهند نه با آن چیزی که شما فکر می‌کنید سودآوری شان است. شبیه این موضوع در دهه 80 در ایران اتفاق می افتاد.
روحانی تقلیل دادن معضل اضافه برداشت بانک های خصوصی به تسهیلات تکلیفی را اشتباه فاحش دانست و گفت: بانکی داریم که اضافه برداشت آن صرفاً به دلیل این است که این بانک تاسیس شده برای تامین مالی چند پروژه مشخص، یا تامین مالی یک خاندان مشخص و هزینه‌های آن‌ها و سرمایه گذاری آن‌ها دارد از محل اضافه برداشت از بانک مرکزی تامین می‌شود.
یا یک بانک دیگری دایم برای پرداخت حقوق بازنشسته ها دارد اضافه برداشت انجام می‌دهد به دلیل این که صندوق‌های خودش را به درستی نتوانسته مدیریت بکند. یک بانک هم اصلاً بانک متوقف است. دراصطلاح یعنی این بانک همین الان سرمایه اش منفی است و دیگر اساسا اجازه ندارد توسعه فعالیت بانکداری بدهد و نمی‌تواند بدهد. یعنی اصلاً تسهیلات جدید نمی‌تواند بدهد ولی برای پرداخت حقوق کارکنان آن بانک از بانک مرکزی اضافه برداشت می‌کند.
https://mardomefarda.ir/vdcb00b8.rhb5zpiuur.html
منبع : خراسان
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین