تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۷ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۱۴
جالب است ۰
روزنامه تایمز انگلیس گزارش داد، بازرسان اف‌بی‌آی از رئیس دفتر «لیز تراس» نخست‌وزیر انگلیس بر سر توطئه‌چینی غیرقانونی برای پرداخت رشوه به یک سیاستمدار آمریکایی و تحت تأثیر قرار دادن انتخابات تحقیق کرده‌اند.
تحقیقات اف‌بی‌آی از مشاور ارشد نخست وزیر انگلیس
به گزارش مردم فردا،در گزارش روز شنبه تایمز آمده است، «مارک فول‌بروک» رئیس دفتر نخست‌وزیری و مشاور اصلی لیز تراس که نقش اصلی را در تبیین مسیر دولت انگلیس دارد، هدف تحقیقات اداره تحقیقات فدرال آمریکا (اف‌بی‌آی) قرار گرفت.

جزیره پورتوریکو از نواحی غیرضمیمه به خاک ایالات متحده آمریکا به ‌شمار می‌آید که تحت حاکمیت سیاسی واشنگتن قرار دارد.

مارک فول‌بروک ۶۰ ساله کمپین رهبری لیز تراس را هدایت کرده و به نخست‌وزیران پیشین از جمله بوریس جانسون، مارگارت تاچر و جان میجر و دیگر رهبران بین‌المللی مشاوره داده بود.

براساس گزارش‌ها، اف‌بی‌آی و وزارت دادگستری آمریکا به عنوان شاهد با فول‌بروک گفت‌وگو داشتند. ظاهرا این تحقیقات مربوط به یک شرکت تجاری مستقر در لندن است که متهم به رشوه‌دهی به یک سیاستمدار آمریکایی شده است. عوامل دولت فدرال آمریکا این مصاحبه را با هماهنگی آژانس جرایم ملی انگلیس و اسکاتلندیارد انجام دادند.

فول‌بروک که گفته می‌شود با یک قانونگذار سابق محافظه‌کار انگلیسی به نام لوراین فول‌بروک ازدواج کرده، رهبری یک شرکت حقوقی آمریکایی را بر عهده دارد و با رد تمامی اتهامات با اف‌بی‌آی همکاری داشته است. بوریس جانسون، نخست‌وزیر پیشین انگلیس در سال ۲۰۱۹ همسر آقای فول‌بروک را راهی مجلس اعیان کرد.  

در این پرونده، «جولیو مارتین هررا ولوتینی» از لندن و مالک بانک پورتوریکویی «بانکردیتو» (Bancredito) متهم است که به خانم «واندا وازکوئز» فرماندار وقت پورتوریکو پیشنهاد رشوه داده بود.

ظاهرا فول‌بروک این اتهام‌زنی مبنی بر اینکه جولیو مارتین هررا ولوتینی و «مارک روسینی» مامور سابق اف‌بی‌آی به این فرماندار سابق پیشنهاد یک رشوه ۳۰۰ هزار دلاری از طریق شرکت «کراسبی» (Crosby) را داده باشند تا به او در کمپین انتخاباتی ۲۰۲۰ کمک کنند، رد کرده است.

در همین حال در انگلیس، سوابق کمیسیون انتخاباتی فاش کرد که بین دسامبر ۲۰۱۹ و ژوئن ۲۰۲۲، شرکتی که هررا تاسیس کرده بود، بیش از ۷۵۰ هزار دلار به حزب محافظه‌کار هدیه داده است.

براساس این گزارش، دادستان‌های فدرال می‌گویند که هررا به وازکوئز رشوه داده بود تا دیده‌بان مالی خودش را که مشغول بررسی حساب‌های هررا بود، اخراج کند. این اهداکننده مالی حزب محاظه‌کار انگلیس امیدوار بود تا جانشینی برای این چهره سرشناس بیابد. همچنین تحقیقات دادستانی نشان می‌دهد که روسینی و هررا تلاش داشتند تا رقیب وازکوئز که در اسناد به نام "مقام دولتی شماره یک" اشاره شده، حذف کنند.

با این حال، کمک ادعایی فول‌بروک بی‌اثر بود. براساس این گزارش، در نهایت واسکوئز در انتخابات شکست خورد و اف‌بی‌آی تحقیقاتی را آغاز کرد که منجر به طرح اتهامات، پذیرش گناه و محکومیت شد.

فولبروک در آوریل امسال به "موضوع" رسمی تحقیقات اف‌بی‌آی تبدیل شد. در شرکت حقوقی معتبر آمریکایی «وایت اند کیس»، او یک تیم دفاع کیفری تشکیل داد. از آن زمان، گزارش شده است که او به عنوان شاهد همکاری کرده و یک "موافقت پیشنهادی" را امضا کرده است که به او اجازه می‌دهد مدارکی را به اف‌بی‌آی ارائه دهد که علیه خودش در فرآیندهای قانونی استفاده نشود.

به گفته وزارت دادگستری ایالات متحده، واسکوئز، هررا و روسینی هر کدام با اتهامات توطئه، رشوه‌خواری در برنامه فدرال و کلاهبرداری روبرو هستند که در صورت اثبات، می‌تواند منجر به محکومیت ۲۰ ساله در یک زندان فدرال شود.

براساس گزارش‌ها، از شرکت استرالیایی – انگلیسی لابی موسوم به «سی‌تی گروپ» برای پرداخت به سیاستمداران پورتوریکو استفاده می‌شد. فول‌بروک در این شرکت مشغول به کار بود. ظاهرا فول‌بروک به دادستان‌ها صدها ایمیل درباره کارش در پایتخت پورتوریکو ارسال کرده است.

با این حال، فرماندار کنونی پورتوریکو در تحقیقات کنونی دخیل نیست.
https://mardomefarda.ir/vdcfetdy.w6d0yagiiw.html
منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین