تاریخ انتشار :يکشنبه ۹ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۱۲
جالب است ۰
العربی‌الجدید مدعی شد که منابع نزدیک به روند مذاکرات غیر مستقیم ایران و آمریکا در گفت‌وگو با این پایگاه خبری جزئیاتی از طرح پیشنهادی جدید اتحادیه اروپا برای بازگشت به توافق هسته‌ای و واکنش ایران به این طرح را فاش کردند.
ادعای العربی‌الجدید درباره جزئیات طرح پیشنهادی اروپا برای احیای برجام و پاسخ ایران
به گزارش مردم فردا،روز سه‌شنبه گذشته، «جوزپ بورل»، هماهنگ‌کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا، اعلام کرد که پیش‌نویس تازه‌ای درباره مذاکرات هسته‌ای را به ایران و آمریکا داده و از طرف‌های مشارکت‌کننده در این مذاکرات خواست که مانع از ایجاد «بحران خطرناک تازه‌ای» شوند.

او گفت که متن پیشنهادی جدید وی «ایده‌آل نیست اما بهترین توافقی است که می‌توان به آن رسید» و افزود که در این طرح «همه مسائل اساسی» مطرح شده است.

العربی‌الجدید مدعی شد که منابع آگاه خبر داده‌اند «حسین امیرعبداللهیان»، وزیر امور خارجه ایران، در مذاکرات تلفنی روز چهارشنبه خود با بورل ملاحظات ایران درباره این طرح را به وی ابلاغ کرده و گفته که رویکرد کلی ایران مخالفت با این طرح است هرچند فعلا نمی‌خواهد رسما مخالفت خود را اعلام کند.

این پایگاه خبری مدعی شد: این منابع گفته‌اند که پیشنهاد جدید اروپا برای ایران «دربردارنده مطالب تازه و مهمی نیست و آنچه را تهران در سه پرونده اختلافی اصلی در نظر دارد تأمین نمی‌کند».

به گفته این منابع، ایران خواستار افزایش محدوده رفع تحریم‌ها و دریافت ضمانت‌های کافی و بسته شدن پرونده‌های معلق در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.

بر اساس این گزارش، پیشنهاد تازه اروپا شامل رفع تحریم‌های تازه از چند نهاد و شرکت وابسته به سپاه و نه «همه ۸۰ نهاد وابسته به این گروه نظامی» و نیز «تعهد بایدن به پایبندی دولتش به توافق» است.

به گفته این منابع، وزیر امور خارجه ایران به بورل گفته که تهران از هرگونه پیشنهاد برای به نتیجه رسیدن مذاکرات حمایت می‌کند و خواستار مذاکرات بیشتر درباره ایده‌های اروپا برای حل و فصل مسائل شده است.

همچنین وی پیشنهاد دیدار و مذاکره مستقیم علی باقری، رئیس هیئت مذاکره کننده ایران، با «انریکه مورا»، رئیس هیئت مذاکره‌کننده اتحادیه اروپا، را داده است.

این منابع افزوده‌اند که امیرعبداللهیان «ایده تازه‌ای از جانب ایران» درباره مسائل مورد اختلاف را در چارچوب پیشنهاد تازه اروپا مطرح کرده است هرچند این منابع رسیدن به توافق در آینده نزدیک را بعید دانسته‌اند.

به گفته این منابع، «به نظر نمی‌آید که توافق در آینده نزدیک به دست آید و باید دید که بعد از سپتامبر»، یعنی نشست آتی شورای حکام آژانس بین‌المللی چه پیش خواهد آمد.

این منابع همچنین از تلاش‌های گسترده عمان و قطر و مذاکرات علنی و غیر علنی آنها با تهران و واشنگتن در این پرونده و نیز در پرونده تبادل زندانیان خبر داده‌اند.
https://mardomefarda.ir/vdci3waz.t1au52bcct.html
منبع : ایلنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما