تاریخ انتشار :شنبه ۸ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۷:۳۰
جالب است ۰
وزیر امور خارجه ترکیه از آلمان خواست که "یک واسطه صادق" باشد و همیشه در قبال اختلافات بین ترکیه و یونان جانب آتن را نگیرد.
وزیر خارجه ترکیه: انتظار داریم متحدانمان از ما حمایت کنند
به گزارش مردم فردا،به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه این کشور این اظهارات را در جریان یک کنفرانس خبری پرتنش با آنالنا بربوک، همتای آلمانی خود که به ترکیه سفر کرده، بیان کرد. دو طرف در این کنفرانس خبری روی  شکایت‌های مرتبط با خودشان از جمله برنامه‌های ترکیه برای دست زدن به یک حمله نظامی جدید در سوریه و مسائل حقوق بشری آن مانور دادند.

چاووش‌اوغلو با متهم کردن برلین به تسلیم شدن در مقابل "پروپاگاندای یونان" خاطرنشان کرد: آلمان در گذشته به عنوان یک میانجی صادق عمل کرده است. این کشور تا همین اواخر نیز نگرشش متعادل بود، اما اخیراً شاهدیم که متأسفانه این تعادل در حال از بین رفتن است.

بربوک پس از گفت‌وگو با مقامات یونان با چاووش‌اوغلو در استانبول دیدار کرد، جایی که وی از ترکیه از بابت به چالش کشیدن حاکمیت جزایر یونان در نزدیکی خط ساحلی آن انتقاد کرد. او همچنین از یونان خواست اطمینان حاصل کند که هرگونه اعمال فشار غیرقانونی مهاجران در مرز را سرکوب می‌کند.

بربوک هم در یونان و هم در ترکیه، پیشنهاد کرد که اعضای ناتو باید تلاش‌های خود را بر حمایت از اوکراین متمرکز کنند و به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه حمله کرد.

او در آتن گفت: برای من روشن است که ما باید اختلافات بین شرکای عضو ناتو را با گفتگو حل کنیم. اختلافات در ائتلاف دقیقاً همان چیزی است که رئیس جمهور روسیه می‌خواهد. این شامل احترام به حاکمیت یکدیگر است.

چاووش‌اوغلو هم گفت، ترکیه از آلمان می‌خواهد که همان نگرش "متوازن و قابل اعتماد" منسوب به آنگلا مرکل، صدراعظم سابق آلمان را که در گذشته میان آنکارا و آتن میانجیگری کرده، اتخاذ کند.

بربوک علیه طرح‌های ترکیه برای انجام یک حمله نظامی جدید در شمال سوریه برای عقب راندن شبه نظامیان کرد سوری که آنکارا آن را تهدیدی برای امنیت خود می‌داند، صحبت کرد.

او گفت: رنج مردم سوریه بار دیگر با یک رویارویی نظامی دوباره بدتر خواهد شد. وی افزود که این تهاجم می‌تواند به گروه تروریستی داعش کمک کند تا در سوریه "جای پا بیابد".

چاووش‌اوغلو در پاسخ گفت: وقتی متحدان ما به ما می‌گویند که نگرانی‌های (امنیتی) ترکیه را درک می‌کنند، ما نمی‌خواهیم فقط حرف زده باشند. ما انتظار داریم که آنها از مبارزه مشروع ترکیه (علیه تروریسم) حمایت کنند.

وزیر امور خارجه آلمان همچنین از حکم دادگاه ترکیه علیه عثمان کاوالا، یک وکیل حقوق بشری به رغم احکام دادگاه حقوق بشر اروپا که خواستار آزادی او شده بود، انتقاد کرد. چاووش‌اوغلو گفت اگر بربوک نیز به خاطر احترام نگذاشتن به احکام دادگاه حقوق بشر اروپا در مورد اقلیتهای مسلمان در یونان انتقاد می‌کرد به آرای بربوک احترام بیشتری می‌گذاشت.
https://mardomefarda.ir/vdcbssb8.rhbg8piuur.html
منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین