تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۲ تير ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۳۰
جالب است ۰
فیلم «تی تی» ساخته آیدا پناهنده با فروش ۵۰۰ میلیون تومانی افتتاحیه اکرانش را کلید زد. بهترین شروع اکران ۱۴۰۱ برای یک فیلم غیرکمدی. نقطه‌ای روشن و امیدوارکننده برای گیشه‌ای که می‌گویند گرفتار قهر مخاطب شده است‌.
شروع خوب فیلم غیرکمدی «تی تی» در گیشه
به گزارش مردم فردا،با نمایش عمومی ۳ فیلم «تی تی»، «پیتوک» و «بازیوو» از ۱۵ تیرماه، قرار بود اکران تابستان جان تازه‌ای به‌خود بگیرد؛ اتفاقی که می‌شود گفت با استقبال تماشاگران از تی‌تی تا حدودی رخ داد. هر چند پیتوک و بازیوو خیلی مورد توجه قرار نگرفتند. تی تی در حالی در روزهای اول اکرانش خوب فروخت که همچنان «انفرادی» در صدر جدول فروش روزانه قرار دارد. در واقع کمدی تا اطلاع ثانوی انتخاب اول تماشاگر برای سینما رفتن است. با این همه اقبال نسبی مخاطب از تی تی که ارتباطی با جریان‌های مسلط و رایج سینمای ایران ندارد نشان می‌دهد تماشاگر به شرط جذابیت از فیلم متفاوت استقبال می‌کند.

مورد عجیب تی تی 
۵۰۰ میلیون تومان در روز اول اکران. «تی تی» ساخته آیدا پناهنده با چنین فروشی سکانس افتتاحیه اکرانش را کلید زد. بهترین شروع اکران ۱۴۰۱ برای یک فیلم غیرکمدی. نقطه‌ای روشن و امیدوارکننده برای گیشه‌ای که می‌گویند گرفتار قهر مخاطب شده است‌. فیلم آیدا پناهنده در ۵ روز اول اکران با ۷۴ هزار و ۹۷۲ تماشاگر، ۲ میلیارد و ۹۰۶ میلیون تومان فروخته است. اقبال تماشاگران نسبت به تی تی را باید محصول توامان قصه متفاوت و ترکیب بازیگرانش دانست. در یک تقسیم‌بندی کلی فیلم‌های سینمای ایران معمولاً یا کمدی هستند یا درام٫ ملودرام اجتماعی. تی تی اما نه کمدی است و نه می‌توان آن را در دسته فیلم‌های اجتماعی مرسوم و متداول سینمای ایران قرار داد. فیلم فضای عاشقانه‌ای دارد و به تبع شخصیت محوری رؤیاپرداز و غریبش به تخیل راه می‌دهد.
فیلم تی‌تی درباره زنی کولی به نام تی‌تی (الناز شاکردوست) است که دغدغه اصلی‌ او کمک به بشریت و انسان‌دوستی است؛ به همین منظور بچه زوج‌های نابارور را در رحم خود پرورش می‌دهد. او با دانشمندی به نام ابراهیم (پارسا پیروزفر) در بیمارستان آشنا می‌شود و اتفاقی برگه‌هایی حاوی نظریات اثبات شده ابراهیم درباره نابودی کره زمین توسط یک سیاهچاله را با خود به خانه‌اش می‌برد. یکی از این برگه‌ها تصادفی به‌دست نامزد تی‌تی، امیر اسماعیل (هوتن شکیبا) می‌افتد و او از پس دادن برگه اجتناب می‌کند. همین موضوع سبب کشمکش‌هایی بین این ۳ شخصیت می‌شود.
در واقع فیلم آیدا پناهنده در روایت و حال و هوا پیشنهاد تازه‌ای به تماشاگر می‌دهد. بدون اینکه کمدی باشد یا روی معضلات اجتماعی دست بگذارد.
بدون تلاش برای خنداندن تماشاگر یا تحت‌تأثیر قرار دادنش از طریق نمایش تلخی‌ها. تی تی بعد از نمایشی موفقیت‌آمیز در جشنواره فیلم فجر که مورد تحسین منتقدان قرار گرفت و با تأخیری ۲‌ساله روی پرده آمده است. پرفروش شدن فیلمی که محبوب منتقدان بوده هم نکته جالب توجهی است. «سگ بند» و «انفرادی» ۲ فیلم پرفروش امسال، آثار منتقد پسندی نبودند. تا پیش از اکران تی تی تنها فیلم نسبتا پرمخاطب اکران ۱۴۰۱ که مورد توجه منتقدان هم قرار گرفته بود «علف‌زار» بود. در سینمایی که فیلم‌هایش یا مخاطب چندانی ندارند  یا اگر هم بفروشند، با بی‌مهری منتقدان مواجه می‌شوند، رسیدن به نقطه اشتراک میان تماشاگر و منتقد می‌تواند نکته جالب توجهی باشد.

ترکیب کیمیایی، کیارستمی و زینه ‌مان جواب نداد
«پیتوک» نخستین ساخته سیدمجید صالحی را می‌توان شکست خورده اکران تازه سینماها دانست. در فیلمی که به‌گفته کارگردانش قرار بوده اثری قهرمان‌محور باشد، هادی حجازی‌فر، مهتاب کرامتی و الناز حبیبی نقش‌های محوری را بازی کرده‌اند. پیتوک در این چند روزی که روی پرده آمده فقط ۱۲۳۶ تماشاگر داشته و فروش‌اش در مرز ۵۰ میلیون تومان قرار دارد که معنایش شکست تجاری است مگر اینکه در روزهای آتی اتفاق دیگری برای فیلم رخ بدهد. صالحی در نمایش مردمی فیلمش از شرایط اکران و تبلیغات اندک پیتوک گلایه کرد: «تهیه‌کننده زمان اکران پس از عید فطر را پیشنهاد داده بود که میسر نشد تا در نهایت به این مقطع رسیدیم. من خودم شخصا از این زمان برای اکران فیلمی که بیش از یک سال است کارهای پس‌تولید آن تمام‌شده راضی نیستم، چرا که زمان بسیار اندکی برای تبلیغات به نسبت سایر آثار در اختیار داشتیم و تعداد سالن‌ها و سانس‌هایی که به فیلم ما داده شده نیز بسیار کم است درحالی‌که فیلم «پیتوک» از دل سینمای مستقل بیرون آمده و نیازمند حمایت بیشتری است.»
پیش از این صالحی درباره تأثیر سینمای کیمیایی و کیارستمی روی پیتوک گفته بود: یکی از دلایلی که من شاگرد آقای کیمیایی شدم علاقه‌مندی به سینمای کلاسیک و قهرمان‌محور است. باعث افتخار من است که وامدار سینمای او باشم، اما قطعاً کار من تفاوت‌های بسیاری دارد. این درست که سعی کردم از سینمای کیارستمی، کیمیایی و حتی زینه‌مان الگوبرداری کنم، اما تنها نقطه اشتراک، حضور یک قهرمان است.» با توجه به فروش ضعیف پیتوک در روزهای اول اکرانش، ظاهراً ترکیب کیمیایی، کیارستمی و زینه مان جواب نداده است.
https://mardomefarda.ir/vdcb.wb9urhbwsiupr.html
منبع : همشهری آنلاین
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما