تاریخ انتشار :چهارشنبه ۸ تير ۱۴۰۱ ساعت ۱۸:۳۰
جالب است ۰
غلامعلی رجایی گفت: به نظر می‌رسد توافق‌ در دسترس باشد و طرفین می‌توانند بر مسائلی که اختلاف‌نظرهای جدی وجود ندارد به نتیجه برسند و در گام‌های بعدی موضوعات اختلافی مطرح شود.
مشاور مرحوم هاشمی: به نظر می‌رسد توافق‌ در دسترس باشد
به گزارش مردم فردا،با شروع دوباره مذاکرات این امید وجود دارد که در همین روزهای آینده نتیجه نهایی امضا شود و در پی‌ آن برجام احیا و تحریم‌ها نیز رفع شود.

غلامعلی رجایی، فعال و تحلیلگر سیاسی، درباره این موضوع به «نامه‌نیوز»  گفت: «فاصله‌ای که میان طرف‌های مذاکره رخ داد، زیان‌بار بود. متأسفانه در دولت قبل مذاکرات در آستانه نتیجه بود اما از آن فرصت استفاده نشد و من از آقایان ظریف و شنیدم که گفتند در حال امضای نتیجه مذاکرات هستیم اما به هر حال به عللی امکان امضا فراهم نشد و امیدوارم که دستِ‌کم در مقطع کنونی مشکلات در حوزه احیای برجام رفع شود».

او ادامه داد: «در آمریکا دموکرات‌ها با هم و دموکرات‌ها با جمهوری‌خوهان اختلاف‌نظرهایی درباره روند مذاکرات داشتند اما اکنون به این نتیجه رسیده‌اند که با ایران توافق کنند زیرا دریافتند که ایران در موضوع هسته‌ای کوتاه نمی‌آید و این موضوع برایش حیثیتی است. آمریکا تصورش این بود که با روی کار آمدن دولت جدید در ایران می‌تواند سطح چانه‌زنی‌اش را بالا ببرد اما این‌طور نشد».

این فعال سیاسی همچنین بیان کرد: «به نظر می‌رسد توافق‌ در دسترس باشد و طرفین می‌توانند بر مسائلی که اختلاف‌نظرهای جدی وجود ندارد به نتیجه برسند و در گام‌های بعدی موضوعات اختلافی مطرح شود».

او درباره تحرکات صهیونیست‌ها هم اظهار کرد: «به هر حال رژیم صهیونیستی در منطقه فعالیت‌هایی می‌کند و برنامه‌هایی دارد و اقداماتی را هم به نتیجه رسانده است؛ از جمله نزدیک‌شدن روابطش با امارات اما به نظرم مردم کشورهای مسلمان ارتباط با اسرائیل را برنمی‌تابند زیرا از لحاظ اعتقادی نمی‌توانند چنین شرایطی را بپذیرند و پر واضح است که ملت‌ها لزوما پیرو دولت‌ها نیستند. حالا در این شرایط اگر نتیجه نهایی امضا و برجام احیا شود، حتما هم اسرائیل و هم عربستان جا می‌خورند زیرا متوجه می‌شوند که ایران در مسیر ثبات جایگاه بین‌المللی‌اش حرکت می‌کند».

رجایی در پایان درخصوص آینده برجام در صورت رسیدن به نتیجه مذاکرات گفت: «دموکرات‌ها که اکنون دولت آمریکا دستشان است، آمادگی خوبی دارند تا برجام را اجرا کنند و تا همین مدتی که آنها در آمریکا قدرت را در اختیار دارند که حداقل تا دو سال‌ونیم آینده است، می‌توانیم از فرصت احیای برجام استفاده کنیم و در همین مدت هم بسیاری از عقب‌ماندگی‌های خود را جبران کنیم».
https://mardomefarda.ir/vdce.o8objh8wx9bij.html
منبع : نامه نیوز
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما