تاریخ انتشار :سه شنبه ۷ تير ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۳۰
جالب است ۰
ادعای عجیب عضو شورای شهر مشهد در خصوص بناهای غیرمستحکم هر خواننده ای را به تعجب وامی دارد. او از فاجعه ای به نام ساختمان های دو نقشه ای پرده برمی دارد که الزامات استحکام بنا در آن ها بعضا رعایت نمی شود.این عضو شورا اعتقاد دارد که بسیاری از ساختمان ها بدون نقشه ای که مجوز گرفته اند، آسمان خراش می شوند.
فاجعه ساختمان‌های دو نقشه‌ای!
به گزارش مردم فردا،رئیس سازمان نظام مهندسی هم تایید می کند که 80 درصد از بناها این مشکل را دارند ولی او توپ تقصیر را به زمین شهرداری شوت می کند و معتقد است ناظران مو به مو گزارش می کنند ولی شهرداری است که به هر دلیلی با مالک کنار می آید و حتی معتقد است تا کمیسیون ماده 100 وجود دارد این مشکل حل نخواهد شد اما مدیران شهری حرف دیگری دارند و توپ تقصیر را از شهرداری به بیرون شوت می کنند. بالاخره باید پیدا کرد خرمافروش را. 
ماجرای نظارت های صوری ساختمانی!
ضمیری، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر مشهد در این زمینه به «خراسان رضوی» گفت: به استناد قوانین در ساخت و ساز کارفرما، ناظران، مجری، سازنده یا پیمانکار و دستگاه‌ها و سازمان‌های نظارتی هرکدام به نوعی در کنترل رعایت نکات و موارد ایمنی، فنی و استحکام بنا مسئولیت هایی به عهده دارند اما به دلایل گوناگون و غیرمنطقی بعضاً تعلل هایی از طرف متولیان صورت می گیرد که در برخی موارد این گونه قصورها خسارات مالی و جانی جبران ناپذیری ایجاد می کند و نبود برخورد مناسب با مقصران، باعث ترویج و تشدید بی‌مبالاتی ها و ترک فعل ها در سال‌های اخیر شده است. وی افزود: در ساختمان هایی که بدون مجوز و پروانه احداث می شود دستگاه‌های نظارتی و مسئول باید ضمن جلوگیری از ادامه فعالیت غیرمجاز، مالک را برای برخوردهای قانونی به مراجع مربوط معرفی کنند اما آن چه بسیار با اهمیت و مهم است این که آرای جریمه باید پس از احراز وجود استحکام بنا در مستحدثات صادر شود و لاغیر.
وی تصریح کرد: خلأ قانونی در این حالت نبود مرجع موظف در خصوص بررسی و اظهارنظر راجع به استحکام بناست که باعث سردرگمی متقاضی بین برخی سازمان ها و دستگاه‌ها از جمله شهرداری و سازمان نظام مهندسی می شود که باید فوری در این باره چاره ای اندیشید. رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر مشهد در ادامه با اشاره به ساختمان های دارای پروانه نیز اظهار کرد: در خصوص ساختمان های دارای پروانه ساختمانی رسمی و قانونی، حسب ضوابط، مهندسان ناظر و بعضاً مجریان برای کنترل ساخت و ساز از طریق سازمان نظام مهندسی تعیین می شوند که ضعف های متعددی در آن مشاهده می شود و حتی در برخی موارد به اقدامات صوری و غیرواقعی منجر می شود.
به طور مثال تعدادی از سازندگان و مالکان دارای دو نقشه و طرح هستند، به این معنی که طرحی که به مراجع مربوط از جمله شهرداری و سازمان نظام مهندسی ارائه و پس از طی مراحل کارشناسی تایید می شود، با طرحی که از لحاظ سطح، سطوح، ارتفاع، میزان زیربنا و... در اختیار پیمانکار برای احداث بنا قرار می گیرد، متفاوت است و ما در این جا شاهد تناقض در طرح ها و نقشه های تایید شده با نقشه های اجرایی هستیم که از ابتدای ساخت شکل می گیرد و موجب ایجاد اشکالات فراوانی در آینده می شود. ضمیری افزود: در تعدادی از ساخت و سازها طی فرایند ساخت، متاسفانه مهندسان ناظر مربوط و مجریان، مراجعات و کنترل‌های لازم را در حین عملیات ساخت ندارند و برابر گزارش نماینده اداره کل راه و شهرسازی در جلسه کارگروه مانع زدایی و رونق صنعت ساختمان، در بازدید دوره ای انجام شده از ساختمان های دارای مجری متاسفانه بخش زیادی از مجریان خود در محل ساخت حضور نداشته اند. وی گفت: حتی در برخی موارد در خصوص سازمان آتش نشانی کنترل های غیرواقعی صورت می گیرد، به عنوان نمونه کنترل فعالیت سیستم اطفای حریق در زمان مجوز صدور پایان کار در برخی موارد به درستی انجام نمی شود. عضو شورای شهر مشهد اظهار کرد: ما در جلسات کمیسیون که برای اجرای وظایف نظارتی با حضور نمایندگان دستگاه قضایی و سازمان نظام مهندسی و اداره کل راه و شهرسازی، شهرداری و دفتر فنی استانداری و سازندگان برگزار شد، این موارد را اعلام کردیم و تذکرات لازم از طرف نمایندگان دستگاه قضایی هم داده شد  اما انتظار ما از دستگاه های نظارتی برخورد قانونی با سهل انگاران است.
نظام مهندسی توپ را به زمین شهرداری انداخت
حسین بشیر رئیس سازمان نظام مهندسی استان نیز با تایید وجود ساختمان های دو نقشه ای به «خراسان رضوی» گفت: این موضوع واقعیت است و 70 تا 80 درصد ساختمان ها بر اساس نقشه ای که با آن پروانه گرفته اند، ساخته نمی شود اما دلیل آن نبودن مهندس ناظر نیست، دلیل آن خود شهرداری است. وی تصریح کرد: مهندس ناظر گزارش تخلف را به شهرداری می فرستد چون اهرم اجرایی ندارد و شهرداری است که باید برخورد لازم را انجام دهد اما تا وقتی که کمیسیون ماده 100 وجود داشته باشد این مسئله حل نمی شود چون شهرداری اجازه ساخت غیرقانونی را می دهد، پس از ساخت می گوید تخلف کردید و حالا متری 10 برابر قیمت جریمه بدهید و به این ترتیب حرام را خودشان حلال می کنند. بشیر تاکید کرد: برای شهرداری این موضوع مهم است و واقعا درآمد آن ها از همین خلاف است. حالا می گویند وظیفه ناظر بوده است. ما که در پروژه ها ناظر مقیم نداریم تا هر وقت رفتند آن جا مشاهده شود، حتی ما نظرمان این است که در پروژه های بزرگ حداقل ناظر مقیم باشد که اکنون در قانون نیست. رئیس نظام مهندسی استان درباره تعدد پروژه های بزرگ و مرتفع با همین شیوه نیز گفت: هیچ فرقی نمی کند، پروژه های بزرگ و ساختمان های بلند مرتبه را نیز با همین روش می سازند. با توجه به این که رئیس سازمان نظام مهندسی استان از آمار 80 درصدی وجود نقشه های صوری خبر می دهد، می پرسیم آیا تخلفی از سوی مهندسان ناظر در این خصوص شناسایی شده است؟ که گفت: اگر مهندسی تخلف داشته باشد در هیئت انتظامی مطرح خواهیم کرد اما در این خصوص هیچ موردی نبوده، چون همه آن ها را منعکس کرده اند.
شهرداری: نمی توان این موضوع را رد کرد
حسین عبدا... زاده، سرپرست معاونت معماری و شهرسازی شهرداری مشهد که به تازگی به این سمت منصوب شده، در این باره گفت: نمی توانم این موضوع را رد کنم و بخشی از ساختمان ها با این روش ساخته می شوند و به طور کلی این موضوع درست است که برخی مالکان این تخلفات را انجام می دهند اما وظیفه مهندسان ناظر است که این موارد را بررسی و گزارش کنند. وی افزود: مناطق شهرداری نیز بر اساس همین گزارش ها اقدامات لازم را انجام می دهند مگر این که پرونده به کمیسیون ماده 100 ارجاع شود که آن جا رای کمیسیون هرچه بود انجام می شود، کم هم نیست مواردی که حتی حکم قلع بنا صادر می شود که برخورد بسیار محکمی هم با مالک و... است اما این که می گویند کمیسیون ماده 100 مشکل زاست به هر حال شهرداری که خودش اقدام به تشکیل چنین کمیسیونی نکرده است. طبق قانون این کار انجام شده و باید اجرا شود. عبدا... زاده تاکید کرد: من آماری از رای های کمیسیون ماده 100 ندارم که جریمه چه میزان و قلع چه میزان بوده است اما این طور که شما می گویید نظام مهندسی اعلام کرده 80 درصد، من فکر نمی کنم این عدد صحیح باشد، قطعا رد نمی کنم و حتما این اتفاقات افتاده اما آماری از این نقشه های صوری وجود ندارد.
https://mardomefarda.ir/vdcg.n9yrak9xypr4a.html
منبع : خراسان
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین