تاریخ انتشار :سه شنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۸:۱۵
جالب است ۰
در نخستین واکنش به تحت تاثیر قرار گرفتن کابینه «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه پس از ناکامی در کسب اکثریت مطلق، «الیزابت بورن» نخست وزیر استعفا کرد.
لرزه در کابینه مکرون؛ نخست وزیر استعفا کرد
به گزارش مردم فردا،شبکه خبری «فرانس 24» از کاخ ریاست جمهوری فرانسه گزارش داد که الیزابت بورن استعفای خود را ارائه کرده اما مکرون آن را نپذیرفته است.

مکرون امروز با لغو نشست شورای وزیران در کاخ الیزه، میزبان گروه های سیاسی راه یافته به مجلس است. هدف از این نشست «یافتن راه حل سازنده» اعلام شده است.

ناکامی احزاب طرفدار مکرون در کسب اکثریت قاطع کرسی‌های مجلس، بورن را از دیروز با فراخوان‌های متعددی برای استعفا مواجه کرد. 

«اولیویا گرگوری» سخنگوی دولت اما  با تاکید بر باقی ماندن الیزابت بورن در ترکیب کابینه اعلام کرده بود: سه وزیری که موفق نشدند در انتخابات مجلس پیروز شوند کابینه را ترک می کنند.

به گزارش ایرنا، مردم فرانسه هفته گذشته و این هفته (۱۲ و ۱۹ ژوئن/ ۲۲ و ۲۹ خرداد) در دو دوره انتخابات پارلمانی کشورشان صاحبان ۵۷۷ کرسی مجلس را مشخص کردند.

در انتخابات پارلمانی فرانسه که نتایج آن شامگاه یکشنبه اعلام شد، احزاب طرفدار «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه ۲۴۵ کرسی را به خود اختصاص دادند و به این ترتیب مکرون دوره دوم پنج ساله ریاست جمهوری خود از حمایت اکثریت قاطع نمایندگان محروم شد.

مهمترین ائتلاف رقیب موسوم به «نوپس» نیز که با رهبری «ژان لوک ملانشون» از حزب «فرانسه تسلیم ناپذیر» از چهره‌های سیاسی چپگرای فرانسه متحد شده بودند با ۱۳۱ کرسی، عنوان قوی‌ترین اپوزیسیون را از آن خود کرد.

حزب راستگرای افراطی «مجمع ملی» با رهبری «مارین لو پن» رقیب اصلی مکرون در انتخابات ریاست جمهوری نیز فراتر از انتظارها با کسب ۸۹ کرسی به بهترین جایگاه در تاریخ این حزب دست یافت.

ناکامی مکرون در کسب اکثریت از سویی دولت او را در موضع ضعف در برابر احزاب مخالف قرار داده است و از سوی دیگر بیم بروز بن بست سیاسی  درفرانسه در صورت عدم همراهی احزاب صاحب بیشترین کرسی ها در مجلس با برنامه‌های دولت را در طبقه سیاسی این کشور ایجاد کرده است.
https://mardomefarda.ir/vdcd.z0n2yt0zsa26y.html
منبع : ایرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین