تاریخ انتشار :سه شنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۰۳:۰۰
جالب است ۰
دیگر نه می‌شود بهانه کرونا را آورد نه قیمت بلیت را عامل اصلی این وضعیت دانست.
کاهش 60 درصدی مخاطبان سینمای ایران!
به گزارش مردم فردا،بحران کرونا در ایران تقریبا تمام شده اما برای سینما اتفاقی نیفتاده. بلیت‌های گران‌قیمت کنسرت‌های سهراب پورناظری و همایون شجریان به سرعت فروخته و حتی نایاب می‌شود و بلیت ۴۵ هزار تومانی سینما روی دست می‌ماند. وضعیتی که باعث شده با پایان بهار ۱۴۰۱ آمار مخاطبان سینمای ایران نسبت به همین مقطع از سال ۹۸ تقریبا یک سوم شود!

با بررسی سه بهار گذشته سینمای ایران(منهای سال های ۱۴۰۰ و ۱۳۹۹ که سینمای ایران عملا تعطیلات کرونایی را پشت سر می‌گذاشت) به این نتیجه می‌رسیم که سینمای ایران به نسبت سال های ۹۸ و ۹۷ افت ۶۰ درصدی مخاطب را تجربه کرده است. در سالهای ۱۳۹۸ و ۱۳۹۷ به ترتیب ۹ میلیون و ۹۶۰ هزار نفر و ۹ میلیون و ۸۳۰ هزار نفر در فصل بهار به سینما رفتند.
بهار سال ۱۴۰۱ در شرایطی به پایان رسید که تعداد تماشاگران کل اکران بهار به رقم ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر رسید که نیمی از این تعداد هم در فروردین ماه به سینما رفتند و در اردیبهشت و خرداد ماه شاهد افت شدید مخاطب بودیم. در بهار سال ۱۴۰۱ تنها یک فیلم با بیش از یک میلیون مخاطب داشتیم و در میان آثار غیر کمدی بیشترین مخاطب را فیلم «موقعیت مهدی» با ۴۰۰ هزار تماشاگر به خود اختصاص داده است؛ یک پنجم پرفروش‌ترین فیلم غیرکمدی سال ۹۸!
حالا سراغ سال ۹۸ برویم ؛ در این سال و با بلیت ۲۰ هزار تومانی فیلم اجتماعی «متری شیش و نیم» به تنهایی ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تماشاگر داشت و دو فیلم کمدی «رحمان ۱۴۰۰» و «تگزاس۲» هم حدود ۲ میلیون تماشاگر را به سینما کشانده بودند. همچنین در بهار ۹۷ و با بلیت ۱۵ هزار تومانی هر ۳ فیلم «لاتاری»، «مصادره» و «به وقت شام» بیش از ۱.۵ میلیون مخاطب را جذب کردند و در همان فصل بهار هم فیلم های «تگزاس» و «فیلشاه» یک میلیون مخاطب داشتند.
نشانه‌ها آنقدر هست که سینمای ایران و مدیرانش دیر یا زود باید بحران قهر تماشاگر را بپذیرند. مدیرانی که این روزها مشغول تشکیل ستادهای سه نفره بازبینی و افزایش سانسور هستند، خیلی زود باید یک ستاد بحران برای سینمای ایران تشکیل دهند. پیش از آنکه ناچار به مدیریت یک صنعت ورشکسته باشند.
https://mardomefarda.ir/vdce.e8vbjh8ow9bij.html
منبع : سینما دیلی
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما