تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۰۳:۰۰
جالب است ۰
اظهارات رئیس سازمان ملی استاندارد حاکی از رواج کم فروشی در بازارهای کشور است به طوری که 41.35 درصد برندها و واحدهای بزرگ موجود در بازار به این تخلف آلوده شده اند.
کم فروشی در 41 درصد کالاهای داخلی
به گزارش مردم فردا،ناهنجاری قیمت ها در بازار داخلی کشورمان هر دوره به شکلی خود را نشان می دهد. گاه در قالب گران فروشی متاثر از هزینه هایی مثل اجاره، گاه تقلب کیفی و فروش جنس غیر اصلی به جای اصلی مانند قطعات خودرو، گاه مخلوط کردن کالا با کالای دیگر مانند برنج. اما گاهی اوقات نیز شاهد آن هستیم که حجم و وزن جنس به رغم حفظ ظاهر دستخوش تغییر می شود. در این مواقع شرکت ها گاه به خاطر از دست ندادن مشتری، کالا را با ابعاد کوچک تر و قیمت کمتر تولید می کنند مانند برخی مواد غذایی نظیر انواع کیک، اما در برخی موارد دیگر به عمد در قیمت های قبلی، دست به تقلب و غش در کالا می زنند.
کم فروشی در 150 برند کالا
 در این مورد رئیس سازمان استاندارد ایران، دیروز آمارهای عجیبی ارائه کرده که نشان می دهد چگونه برخی شرکت ها قیمت ها و حاشیه سود منصفانه را دور می زنند. به گزارش ایرنا، «اسلام پناه» گفت: بررسی های تصادفی مرکز اندازه شناسی و اوزان این سازمان حاکی از کم فروشی در 41.35 درصد برندها و واحدهای بزرگ موجود در بازار است. این مطالعه و پژوهش با نمونه برداری از 365 برند محصول در 19 استان کشور انجام شده است.
وی گفت: مصادیق این کم فروشی ها در کالاهایی همچون چیپس و پفک و مواد شوینده، جایگاه های بنزین، سی ان جی، نان کیلویی و کارخانجات تولیدی قابل مشاهده است و به کالاهایی همچون خودرو، فولاد، میلگرد و سیمان نیز رسیده است. اسلام پناه با تاکید بر این که کم فروشی موجب سلب اعتماد جامعه شده است، تصریح‌ کرد: در این زمینه نقض قانون، تبصره و ماده نداریم، بلکه نقص عمل و اقدام داریم. وی یادآور شد: پس از تصمیم دولت سیزدهم در جراحی اقتصادی و اصلاح یارانه ها، شاهد بیشتر شدن میزان کم فروشی ها در جامعه هستیم و امروز به یکی از مطالبات اصلی جامعه تبدیل شده است.
این مقام مسئول افزود: برای اجرایی شدن نظارت بر این مقوله مهم استان‌های تهران و البرز در گام نخست به عنوان نمونه و آزمایشی انتخاب شده و طرح نظارتی در این خصوص از این استان‌ها و روی عرضه محصولات و فراورده های لبنی، شوینده ها و غلات و اقلام وابسته آغاز خواهد شد.
https://mardomefarda.ir/vdca.0nak49nia5k14.html
منبع : خراسان
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین