تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۳۳
جالب است ۰
دبیرکل ناتو گفت که سوئد گام‌های مهمی برای برآورده کردن درخواست‌های ترکیه برای موافقت با عضویت استکهلم در ناتو برداشته است.
استقبال دبیرکل ناتو از تصمیم سوئد برای اجابت شروط ترکیه
به گزارش مردم فردا،بعد از پافشاری‌های مکرر دولت ترکیه بر مخالفت با عضویت فنلاند و سوئد در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) تا زمانی که درخواست‌هایش برآورده نشده، اکنون گفته می‌شود سوئد با بررسی شروط آنکارا موافقت کرده است.

«ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو شامگاه دوشنبه گفت که سوئد گام‌های مهمی برای برآورده کردن درخواست‌های ترکیه برای موافقت با عضویت استکهلم در ناتو برداشته است.

به نوشته خبرگزاری «رویترز» استولتنبرگ که به سوئد سفر کرده در یک کنفرانس مطبوعاتی توضیح داد: «من از اینکه سوئد هم‌اکنون اصلاح قوانین ضد تروریسم خود را آغاز کرده و اینکه سوئد تضمین داده که چارچوب قانونی صادرات تسلیحات آینده به عنوان عضو ناتو با تعهدات جدید به متحدان را منعکس می‌کند، استقبال می‌کنم».

وی با بیان اینکه این دو گام مهم برای رفع نگرانی‌هایی مطرح‌شده توسط ترکیه است، اظهار داشت: «هدف این است که سوئد و فنلاند در اسرع وقت به ناتو بپیوندند و غیرقابل تصور است که متحدان ناتو در صورت حمله به سوئد از آن دفاع نکنند».

این در حالی است که دفتر ریاست جمهوری ترکیه خبر داد که «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور این کشور در نشست ناتو در شهر مادرید اعلام خواهد کرد که آنکارا درباره موضع خود در خصوص پیوستن کشورهای حامی تروریسم به ناتو سازش نخواهد کرد. 
سوئد و فنلاند اخیراً و علی‌رغم هشدار روسیه درخواست خود برای پیوستن به پیمان نظامی ناتو را ارسال کرده‌اند. فنلاند به عنوان یکی از کشورهای حوزه اسکاندیناوی، بالغ بر هزار کیلومتر مرز با روسیه دارد و اولین کشور دارای مرز مشترک با روسیه است که به ناتو ملحق می‌شود.

در این میان، ترکیه به‌عنوان یکی از اعضای ناتو اعلام کرده به‌دلیل حمایت این دو کشور از گروه‌های تروریستی نظیر پ‌ک‌ک، با عضویت آن‌ها در ناتو مخالفت خواهد کرد. گفته می‌شود آنکارا خواستار «تضمین‌های ملموس» از سوی استکهلم شده که تمامی روابط خود با گروه‌هایی نظیر پ‌ک‌ک که از سوی ترکیه، اتحادیه اروپا و آمریکا تروریستی معرفی شده‌اند را قطع کند.
 
https://mardomefarda.ir/vdcg.u97rak93tpr4a.html
منبع : فارس
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین