تاریخ انتشار :شنبه ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۱۷
جالب است ۰
۱۳ نهاد بین المللی حقوق بشری سفر جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به عربستان را چتری حمایتی برای تشدید سیاست سرکوبگرانه ولیعهد سعودی توصیف کردند.
انتقاد ۱۳ نهاد بین‌المللی حقوق‌بشری از سفر بایدن به عربستان‌ سعودی
به گزارش مردم فردا،به نقل از وبگاه سعودی لیکس، ۱۳ نهاد بین المللی حقوق بشری در بیانیه‌ای مشترک تاکید کردند: سفر بایدن به ریاض و دیدار وی با محمد بن سلمان ولیعهد سعودی، می‌تواند مشوقی تازه برای تشدید سیاست سرکوبگرانه آل سعود فراهم کرده و همچنین به رژیم سعودی برای فرار از مجازات و بازخواست کمک کند.

در این بیانیه آمده است: دولت بایدن باید پیش از این سفر، تعهدات لازم حقوق بشری را به صورت واضح و ملموس از مقامات سعودی دریافت کند، چرا که در غیر این صورت ریاض به اعمال خشونت بیشتر علیه مخالفان خود ترغیب می‌شود.

این ۱۳ نهاد حقوق بشری از رئیس جمهور آمریکا خواستند پیش از سفر به ریاض، با حامیان حقوق بشر عربستانی که در خارج از این کشور اقامت دارند، دیدار کرده و از آزادی مخالفان بازداشت شده اطمینان حاصل کند. آنها همچنین در بیانیه خودخواستار لغو و ممنوعیت سفر مدافعان حقوق بشر به اراضی عربستان سعودی شدند.

در همین رابطه، لاما فکیه مدیر بخش خاورمیانه سازمان دیده بان حقوق بشر، گفت: بایدن باید بداند که دیدار وی در کسوت رئیس جمهور آمریکا با مقامات خارجی، می‌تواند خواسته یا ناخواسته پوششی مشروع برای اقدامات آنها فراهم کند.

وی افزود: دیدار بایدن با محمد بن سلمان بدون تعهدات حقوق بشری، رهبران سعودی را در این اعتقاد راسخ‌تر می‌کند که نقض جدی حقوق بشر هیچ عواقبی ندارد و آنها در نهایت تبرئه خواهند شد.

این در حالی است که برخی رسانه‌ها سفر آتی بایدن به عربستان سعودی که قرار است در جولای ۲۰۲۲ انجام شود را به دلیل تمایل دولت آمریکا برای مقابله با قیمت‌های بالای نفت و کاهش تورم در آمریکا توصیف کرده‌اند.

اما کارشناسان انرژی تردید دارند که این سفر بتواند تاثیری بر  ریاض برای افزایش تولید نفت و در نهایت کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی داشته باشد.

سازمان دیده بان حقوق بشر و سایر نهادهای حقوق بشری، فعالان و روزنامه نگاران در زمینه حقوقی معتقدند که عربستان سعودی پس از سال ۲۰۱۷ و از زمان آغاز دوران ولیعهدی محمد بن سلمان شاهد تشدید خطرناک نقض حقوق بشر بوده است.

این نهادها با مستندات و ادله جمع آوری شده تاکید دارند که محمد بن سلمان کنترل کاملی بر نیروهای امنیتی  سعودی دارد و در بازداشت های دسته جمعی، مصادره اموال بدون روند قانونی و شکنجه مخالفان نقش اصلی را ایفا می‌کند.

بن سلمان در سمت وزیر دفاع همچنین بر حملات غیرقانونی علیه کشور همسایه عربستان یعنی یمن نظارت داشته است.  بسیاری وی را آغازگر جنگ یمن دانسته و جنایات جنگی و کشتار ده ها غیرنظامی یمنی در این جنگ را غیرقابل توجیه می دانند.

در ماه مارس گذشته، مقامات سعودی ۸۱ نفر از مخالفان را که اکثر آنها شیعه بودند اعدام کردند که این بزرگترین اعدام دسته جمعی در چند سال اخیر بوده است. از سوی دیگر، نقش آفرینی اساسی ولیعهد سعودی در قتل جمل خاشقجی روزنامه نگار مخالف سعودی از دیگر پرونده های سیاه حقوق بشری محمد بن سلمان محسوب می شود.
https://mardomefarda.ir/vdch.kn6t23nmwftd2.html
منبع : مهر
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین