تاریخ انتشار :سه شنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۷:۲۲
جالب است ۰
یک مقام سازمان مالیاتی با ارائه داده های جدید و در عین حال قابل تامل از وضعیت مالیات مشاغل گفت: سال گذشته چهار میلیون مودی مشاغل درمجموع 17 هزار میلیارد تومان مالیات پرداخت کرده اند. به طور میانگین پرداختی هر مودی چهار میلیون تومان و عمده آن ها کمتر از یک میلیون تومان بوده است. این داده ها، انتقادهای قدیمی از نحوه مالیات ستانی ناعادلانه بین حقوق بگیران و مشاغل را مجدد مطرح کرده است.
مالیات حقوق بگیران بیش از دو برابر مشاغل
به گزارش مردم فردا،محاسبات نشان می دهد سال گذشته یک کارمند با حقوق ماهیانه 6 میلیون تومان،درمجموع 2.4 میلیون تومان مالیات داده و این رقم به استناد اظهارات مقام سازمان مالیاتی از میزان مالیات بسیاری از مشاغل (به میزان کمتر از یک میلیون تومان) بیشتر بوده است.این در حالی است که با انجام اصلاحات مالیاتی و مبنا قرار گرفتن مالیات بر مجموع درآمد این تبعیض ها به حداقل می رسد. در این میان لایحه دولت برای اصلاح قانون مالیات ها فعلا در حد پیش نویس در کمیسیون های مربوط در دولت در دست پیگیری است و مشخص نیست چه زمانی نهایی می شود.
مدیر امور مالیاتی و پولشویی سازمان امور مالیاتی در یادداشتی درباره مالیات مشاغل نوشته است: چهار میلیون مودی مالیاتی مشاغل در کشور داریم که در واقع همه مودیان به جز شرکت ها و کارمندان حقوق بگیر (و اعم از تمامی مغازه‌ها، فروشگاه‌ها، پزشکان، وکلا، کارگاه‌ها و...) هستند. این چهار میلیون مودی در سال گذشته سرجمع 17 هزار میلیارد تومان مالیات پرداخت کرده اند که به طور میانگین برای هر مودی چهار میلیون تومان می شود. وی البته افزوده است که پرداختی عمده این مودیان کمتر از یک میلیون تومان بوده است!
مقایسه ای بین مالیات حقوق بگیران با مشاغل آزاد
به گزارش خراسان، آمارهای این مقام سازمان مالیاتی انتقادهای قدیمی راجع به بی عدالتی های موجود در دریافت مالیات بین قشرهای حقوق بگیر و تولیدکنندگان با صاحبان مشاغل را تازه کرد. در این خصوص نگاهی به مالیات دستمزد/حقوق در سال گذشته می اندازیم. سال قبل کف دریافتی کارکنان دولت و دستمزد کارگران حدود 3.5 تا 3.7 میلیون تومان بوده است. سقف معافیت مالیات بر حقوق نیز چهار میلیون تومان بوده و در نتیجه می توان گفت که کف دریافتی کارکنان دولت و کارگران از مالیات معاف بوده است.
 
با این حال، اگر به طور خلاصه فرض را بر این بگیریم که یک کارمند در سال 1400 حدود شش میلیون تومان دریافتی داشته، در نتیجه با توجه به جدول1 مالیات های حقوق، می توان محاسبه کرد که این فرد در سال گذشته دو میلیون و 400 هزار تومان مالیات داده است.در فرضی دیگر اگر درآمد یک کارمند دولتی در سال گذشته حدود 10 میلیون تومان بوده باشد، می توان محاسبه کرد که مالیات پرداختی وی در سال گذشته، به هشت میلیون و 400 هزار تومان رسیده است. 
قوز بالاقوز فرار مالیاتی برخی مشاغل
این ها همه در حالی است که برخی مشاغل، نظیر برخی پزشکان به شگردهایی برای فرار مالیاتی نیز روی آورده اند. به گزارش ایسنا و بر اساس اعلام سازمان امور مالیاتی، پزشکان در بین اصناف دارای بیشترین شکایت از سوی مردم در فرار مالیاتی هستند و بیشترین گزارش‌ها در این زمینه، استفاده نکردن از کارتخوان و در موارد محدودی نیز درخواست دلار و سکه از بیماران برای پرداخت هزینه‌های درمان است. این گزارش با استناد به نظرات ثبت شده ذیل اخبار فرار مالیاتی این خبرگزاری، شگردهای فرار مالیاتی در این حوزه را این گونه بیان کرده است:
-فردی گفته که برخی از پزشکان برای یک عمل جزئی که هزینه اعلام شده از سوی بیمارستان حدود ۱۰ میلیون با بیمه است، می‌گویند که یک سکه می‌گیرند تا عمل کنند.
-فرد دیگری گفته که برخی از پزشکان فقط ویزیت را با کارتخوان انجام می‌دهند و پزشکی به او گفته که برای انجام آزمایش، هزینه را کارت به کارت کند تا از او آزمایش بگیرد.
-شخص دیگری نیز اظهار  کرده است:  از آن جا که تهیه دلار برای همه خیلی راحت نیست، برخی از پزشکان درخواست طلا می‌کنند و این فرد اعلام کرده که پزشکی برای جراحی زانو از او سکه خواسته است.- بیماری نیز تجربه مراجعه به مطب پزشک را این گونه بیان کرده که منشی مطب شماره پزشک را برای کارت به کارت داده و پول نقد و استفاده از کارتخوان را قبول نکرده است. شخص دیگری نیز اعلام کرده که به هر پزشکی مراجعه می کند، فقط پول نقد قبول می‌کند و با داشتن کارت نیز او را به گرفتن پول نقد از عابر بانک هدایت می کند.
میانگین دریافتی و مالیات کارکنان دولت چقدر است؟
داده های ارائه شده در برنامه یک شنبه 21 آذر 1400 و با استناد به اطلاعات سامانه ثبت حقوق و مزایای کارکنان و مدیران دولت تا آن زمان، تصویر نسبتاً خوبی از میانگین دریافتی کارکنان دولت را نشان می دهد. (جدول 2 میانگین حقوق و مزایای کارکنان دولت)
  به این ترتیب و با فرض این که خالص پرداختی به کارکنان دولت را مشمول مالیات در نظر بگیریم، می توان حساب کرد که میانگین وزنی دریافتی کارکنان دولت در آن تاریخ، حدود هشت میلیون تومان (به عبارت دقیق تر بیش از 7 میلیون و 933 هزار تومان) بوده است. با این حساب می توان گفت که مالیات کارکنان دولت چیزی در حدود 400 هزار تومان به صورت ماهیانه و چهار میلیون و 800 هزار تومان سالیانه بوده است. رقمی که با میانگین مالیات پرداختی مشاغل در سال گذشته (یعنی 4 میلیون تومان) تفاوت قابل ملاحظه ای دارد.
 
https://mardomefarda.ir/vdcg.u97rak9wupr4a.html
منبع : خراسان
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین