تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۶:۵۹
جالب است ۰
سرانجام پرونده لیگ بیست و یکم برای استقلال با قهرمانی بسته شد تا آبی‌های پایتخت دهمین قهرمانی شان را در لیگ های سراسری جشن بگیرند.
داستان قهرمانی استقلال؛ از اولین برد سخت خانگی تا ثبت چند رکورد
به گزارش مردم فردا،استقلال قهرمان زودهنگام فصل بیست و یکم لیگ برتر در آخرین گام خود در این فصل مقابل میهمانش نفت مسجد سلیمان با بدون گل متوقف شد تا سی امین بازی بدون شکست این فصل خود را هم انجام داده و اولین قهرمانی بدون شکست را در تاریخ این مسابقات به نام خود ثبت کند.
شاگردان فرهاد مجیدی که پس از ۹ سال دوری از قهرمانی بار دیگر جام را بالای سر بردند، قهرمانی خود را با چاشنی رکوردهای و آمارهای جالبی ثبت کردند تا این شیرین‌ترین قهرمانی آنها در لیگ برتر باشد. رکوردهایی که از جمله آنها می‌توان به ثبت اولین و تنها قهرمانی بدون شکست، بهبود رکورد بهترین خط دفاع تاریخ لیگ برتر، بیشترین کلین شیت و بیشترین امتیاز اشاره کرد. اما اینکه استقلالی‌ها چه راه دشواری را به این قهرمانی شیرین ختم کردند را شاید تنها خودشان بدانند. مسیر سختی که به بخشی از آن اشاره می‌کنیم.
شروع با یک پیروزی سخت
آغاز کار آبی پوشان در لیگ برتر با یک دربی کوچک همراه بود. مجیدی کارش را با تیم نوپا و تازه لیگ برتری شده هوادار آغاز کرد و در بازی گره خورده بود، یک مدافع تازه وارد به اسم جعفر سلمانی گل زنی کرد تا مجیدی گرچه کمی سخت، اما کارش را در لیگ بیست و یکم با پیروزی آغاز کند. آن هم با چاشنی گلزنی یک مدافع جدید به اسم جعفر سلمانی.
اولین صدرنشینی بعد از ۳ پیروزی
آبی پوشان که کارشان را با پیروزی شروع کردند، با دو پیروزی دیگر در هفته‌های دوم و سوم مقابل ذوب آهن و تراکتور ادامه دادند تا با هت تریک در پیروزی آن هم بدون گل خورده در ۳ بازی استارتی مناسب زده باشند و نوید فصلی خوب را بدهند.
استقلال در هفته دوم ذوب آهن را با گل‌های کوین یامگا در اصفهان با نتیجه ۲ بر صفر شکست داد و در هفته سوم تراکتور را با تک گل ارسلان مطهری مغلوب کرد تا با ۹ امتیاز در صدر جدول قرار گیرد که این اولین صدرنشینی آنها در این فصل بود. صدرنشینی که علیرغم تساوی در هفته چهارم تداوم داشت.
اولین گل خورده
۴ هفته طول کشید تا شاگردان مجیدی برای اولین بار دروازه شأن باز شده و برای اولین بار امتیازی را در این فصل از دست بدهند. آنها در حالی که در هفته چهارم ابتدا با گل کوین یامگا از فجر سپاسی در شیراز پیش افتادند، اما در دقیقه ۴+۹۰ برای اولین بار در این فصل دروازه شأن باز شد تا نخستین امتیاز را در این فصل از دست بدهند.
با اینکه آبی پوشان در هفته چهارم به نتیجه مساوی رسیدند، اما صدر جدول را به از دست ندادند.
گربه سیاه استقلال
استقلالی‌ها در هفته سوم اولین سه‌گانه فصل خود را مقابل نساجی به نمایش گذاشتند. نساجی در مجموع دو بازی رفت و برگشت و جام حذفی، در ۳ بازی و ۳۰۰ دقیقه مقابل استقلال بازی کرد و تنها تیمی بود که آبی پوشان در این فصل نتوانستند دروازه آنها را باز کرده و در نهایت هم همین تیم باعث کنار رفتن شأن از جام حذفی شد. اگر قرار باشد در این فصل به یک تیم لقب گربه سیاه استقلال را داد، بی تردید آن تیم نساجی است.
آبی پوشان پس از تساوی بدون گل مقابل نساجی در ورزشگاه آزادی دو هفته صدرنشینی شأن به پایان رسید و به رده دوم جدول سقوط کردند.
پایین‌ترین رده جدول
استقلالی‌ها عمدتاً در این فصل صدر جدول را در اختیار داشتند و در معدود هفته‌هایی که در صدر نبودند، در رده دوم قرار داشتند. پایین‌ترین رده‌ای که شاگردان مجیدی در این فصل تجربه کردند، حضور در رده چهارم جدول بود که این اتفاق تنها دو بار در هفته‌های اول و نهم برای این تیم افتاد.
بیشترین و طولانی‌ترین صدرنشینی
یکی از رکوردهایی که استقلال در فصل بیست و یکم به آن حمله کرد و آن را به نام خود ثبت کرد، طولانی‌ترین مدت صدرنشینی و بیشترین مدت صدرنشینی در یک فصل بود.
شاگردان مجیدی در هفته دهم و بعد از پیروزی ۳ بر صفر مقابل شهرخودرو به صدر جدول صعود کردند و این صدرنشینی را تا پایان فصل ادامه دادند تا با ۲۰ هفته صدرنشینی متوالی از هفته‌های یازدهم تا سی‌ام به رکورد جالبی برسند. همچنین آبی پوشان در این فصل ۲۵ هفته از ۳۰ هفته را در صدر قرار داشتند که این هم رکوردی جالب برای این تیم بود.
بیشترین پیروزی متوالی
یکی دیگر از رکوردهایی که فرهاد مجیدی و استقلال در این فصل به آن حمله کردند تا به نام خود ثبت کنند، تعداد پیروزی‌های متوالی در یک فصل بود که این اتفاق در هفته‌های سیزدهم تا نوزدهم برای این تیم افتاد تا آنها با ۶ پیروزی متوالی رکورد جدیدی را به نام خود ثبت کنند.
مجیدی و شاگردانش در حد فاصل هفته‌های سیزدهم تا نوزدهم به ترتیب مس رفسنجان، نفت مسجد سلیمان، هوادار، ذوب آهن، تراکتور و فجر سپاسی را شکست دادند و نوار پیروزی‌های این تیم را گربه سیاه این فصل یعنی نساجی با کسب یک مساوی بدون گل کسب کرد.
۳۱ بازیکنی که برای استقلال به میدان رفتند
در این فصل ۳۱ بازیکن برای استقلال به میدان رفتند که از این بین مهدی مهدی پور با حضور در هر ۳۰ بازی و ۲۶۵۴ دقیقه بیشترین میزان حضور در میدان را داشت و بابک مرادی با ۱۳ دقیقه حضور در میدان کمترین میزان حضور را داشت.
از بین این ۳۱ بازیکن ۹ نفر در بین راه از این تیم جدا شدند که این ۹ نفر عبارتند از؛ سیاوش یزدانی، محمد حسین مرادمند، آرش رضاوند، عارف آقاسی، امین قاسمی نژاد، محمد رضا آزادی، رشید مظاهری، متین کریم زاده و بابک مرادی. یک بازیکن هم به اسم فردین رابط در لیست استقلال بود و بدون بازی کردن از این تیم جدا شد.
۱۱ گل زن با پیراهن آبی
از ۳۱ بازیکنی که برای استقلال در این فصل به میدان رفتند، ۱۱ بازیکن موفق به گلزنی شدند که شامل؛ کوین یامگا، امیر حسین حسین زاده، جعفر سلمانی، رودی ژستد، امیر ارسلان مطهری، آرمان رمضانی، محمد دانشگر، سیاوش یزدانی، مهدی مهدی پور، صالح حردانی و امین قاسمی نژاد بودند. از جمع ۱۱ گلزن استقلال در بین راه امین قاسمی نژاد و سیاوش یزدانی از این تیم جدا شدند.
کوین یامگا با ۱۰ گل بهترین گلزن فصل آبی پوشان بود و اگر بهترین گلزن را بدون احتساب ضربات پنالتی در نظر بگیریم، امیر حسین حسین زاده با ۸ گل بهترین گلزن این تیم بود.
از بین گلزنان این تیم یامگا، حسین زاده، سلمانی، ژستد، حردانی و قاسمی نژاد بازیکنان جدیدی بودند که در این فصل به استقلال پیوسته بودند و نفراتی مثل دانشگر، مهدی پور، مطهری، رمضانی و یزدانی از نفرات قدیمی تر به حساب می‌آمدند.
اولین و آخرین گلزن
اولین گلزن این فصل استقلال جعفر سلمانی بود که در دقیقه ۵۹ دیدار مقابل هوادار در هفته اول برای این تیم گلزنی کرد و آخرین گلزن این تیم نیز امیر حسین حسین زاده بود که در دقیقه ۵۴ دیدار مقابل مس رفسنجان در هفته بیست و نهم گلزنی کرد تا این آخرین گل آبی پوشان باشد.
اولین پاس گل این فصل استقلال را هم آرش رضاوند صادر کرد و آخرین پاس گل این تیم به نام مهدی مهدی پور بهترین پاسور این فصل آنها ثبت شد که از این پاس امیر حسین حسین زاده به گل رسید.
کمترین گل خورده و بیشترین کلین شیت
دروازه آبی پوشان در این فصل تنها ۱۰ بار باز شد تا آنها صاحب بهترین خط دفاع و رکورد کمترین گل خورده در تاریخ رقابتهای لیگ برتر شوند. مجیدی و یارانش در حالی این رکورد را بهبود بخشیدند که رکورد قبلی نیز با ۱۳ گل خورده در یک فصل در اختیار خودشان بود.
آنها همچنین با ثبت ۱۹ کلین شیت در این زمینه هم رکورد بسیار خوبی را به نام خود ثبت کردند.
شکست ناپذیر تا پایان
و اما بهترین و ماندگار ترین رکوردی که مجیدی و شاگردانش چاشنی قهرمانی شأن کردند، شکست ناپذیری در تمام فصل بود. آبی پوشان از مجموع ۳۰ باری که در این فصل به میدان رفتند ۱۹ بار پیروز شدند و ۱۱ بار برابر حریفان شأن متوقف شدند تا تبدیل به اولین تیمی شوند که در همه ادوار لیگ برتر بدون شکست یک فصل را به اتمام رسانده است. این را شاید بتوان بهترین رکوردی دانست که آبی پوشان در لابلای رکوردهای مختلف این فصل توانستند به نام خودشان ثبت کنند.
بیشترین امتیاز
شاگردان مجیدی در نهایت جام قهرمانی فصل بیست و یکم را با کسب ۶۸ امتیاز بالای سر بردند که این هم یک رکورد شکنی دیگر برای آنها بود.
استقلالی‌ها در حالی در این فصل ۶۸ امتیاز به دست آوردند که پیش از این هیچ تیم حتی در لیگ‌های ۱۸ تیمی هم از مرز ۶۷ امتیاز عبور نکرده بود.
https://mardomefarda.ir/vdcf.cdciw6dyegiaw.html
منبع : مهر
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما