تاریخ انتشار :دوشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۹:۴۵
جالب است ۰
جشنواره فیلم کن 2022 بامداد یک شنبه، با برگزاری مراسم اختتامیه به پایان رسید و فیلم‌های برگزیده را معرفی کرد. در این مراسم روبن اوستلوند فیلم ساز سوئدی که در سال 2017، برای فیلم «مربع» نخل طلا را برده بود، برای بار دوم و این بار با «مثلث غم» برنده جایزه اصلی جشنواره فیلم کن شد.
چرا جایزه فیلم سعید روستایی در«کن» جایزه مهمی است؟
به گزارش مردم فردا،جایزه بزرگ (دومین جایزه مهم جشنواره) که پارسال به «قهرمان» فرهادی رسید، امسال به «نزدیک» ساخته لوکاس دونت و «ستارگان در ظهر» اثر کلر دنی رسید. جایزه ویژه هیئت داوران نیز به EO اثر یرژی اسمولیکوفسکی و «هشت کوهستان» ساخته شارلوت واندرمیرش و فلیکس ون گرونیگن اعطا شد.
پارک چان ووک فیلم ساز کره‌ای که برای آثاری چون «ندیمه» و «اولدبوی» شناخته می‌شود، برای «تصمیم برای ترک» جایزه بهترین کارگردانی کن 2022 را گرفت و طارق صالح فیلم ساز مصری جایزه بهترین فیلم نامه را برای «پسری از بهشت» برد. سونگ کانگ هو که دو سال پیش برای بازی در نقش اصلی «انگل» بسیار تحسین شد، جایزه بهترین بازیگر مرد را برای «دلال» برد و زهرا امیرابراهیمی برنده جایزه بهترین بازیگر زن برای فیلم «عنکبوت مقدس» شد.
فیلم عنکبوت مقدس که رویکردی غلوآمیز و غیرواقعی به ماجرای سعید حنایی معروف به قاتل عنکبوتی دارد، انتقادهایی را مبنی‌بر سیاه‌نمایی و تحریف واقعیت برانگیخته است.
نخل طلای بهترین فیلم کوتاه نیز به «زمزمه‌های آب» ساخته جیان یینگ جن از چین رسید. نکته تقریبا تکراری درباره اختتامیه کن، آن بود که جوایز این جشنواره، یک بار دیگر بین برندگان تقسیم شد و از بین 21 فیلم حاضر در بخش مسابقه اصلی، 10 فیلم دست پر جشنواره را ترک کردند. ساعتی پیش از برگزاری مراسم اختتامیه نیز فیلم «برادران لیلا» ساخته سعید روستایی که تنها نماینده ایران در این دوره از جشنواره بود، از سوی فدراسیون بین‌المللی منتقدان فیلم (فیپرشی) برگزیده و به عنوان بهترین فیلم بخش اصلی جشنواره فیلم کن معرفی شد. این جایزه مهمی است که کمتر از نخل طلای جشنواره، تحت تأثیر مسائل محتوایی اعطا می‌شود و بیشتر فنی و هنری است. جایزه فیپرشی، «برادران لیلا» را به یکی از آثار مهم سال 2022 در سینمای جهان تبدیل کرد. در سال‌های اخیر آثار شاخصی مثل «ماشین من را بران»، «سوختن» و «تونی اردمان» به عنوان برندگان این جایزه، در فصل جوایز درخشیده‌ و حتی اسکار برده‌اند.
https://mardomefarda.ir/vdcb.9bwurhbgfiupr.html
منبع : آخرین خبر
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما