تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۲۰:۳۰
جالب است ۰
رییس کل سازمان نظام پرستاری با اشاره به کمبود ۱۰۰هزار پرستار در کشور و با بیان اینکه ۷۰ درصد پست‌های سازمانی وزارت بهداشت خالی است و اگر مجوزی از سازمان امور استخدامی داشته باشد، می‌تواند برای تبدیل وضعیت پرستاران اقدام کند، گفت: این خواهش را از دانشگاه‌های علوم پزشکی داریم که با این جوانان مراعات کنند تا مجوزهای استخدامی بیاید.
کمبود ۱۰۰هزار پرستار در کشور
به گزارش مردم فردا،محمدمیرزابیگی در نشستی خبری به مناسبت روز جهانی پرستار، گفت: کشور ما از جهاتی پرستاری پیشرفته‌تری نسبت به سایر کشورها دارد؛ این حرف ما نیست بلکه سایر متخصصین هم به این امر اشاره دارند. درس‌ها و سرفصل‌های درسی و دانشکده‌ها، رشته مقاطع و... به لحاظ تکنولوژی آموزش و مهارت هنگام فارغ التحصیلی در کنار بهترین کشورها قرار می‌گیرد اما اینکه چرا این موضوع در بیمارستان‌ها به بهترین کیفیت اجرا نمی‌شود به دلیل عدم رعایت استانداردهای نیروی انسانی است که نتوانستیم به عدد قابل قبولی برسیم.

۲۰۰ شهید مدافع سلامت در گروه پرستاری
او با اشاره به زحمات پرستاران در طول دوره شیوع کووید۱۹، اظهار کرد: زمانی که همه از هم فرار می‌کردند تا سلامت بمانند، پرستاران در دل میدان جنگ گاها چند هفته تا چند ماه از خانواده خود دور می‌ماندند تا خدمت کنند و امروز نزدیک به ۲۰۰ شهید مدافع سلامت در خانواده گروه پرستاری داریم و این در حالی است که تعدادی هم دچار آسیب‌های متعدد ناشی از کرونا شدند.

پرستاران ایرانی، سرآمد در دنیا
وی با تاکید بر اینکه پرستاران ایرانی سرآمد بسیاری از کشورهای دنیا هستند، تصریح کرد: سرمایه گذاری در پرستاری و احترام به حقوق او برای تامین سلامت جهانی شعار امسال روز جهانی پرستاری است که این امر از تاکیدات مقام معظم رهبری در ادوار مختلف بوده است. ایشان پرستاری را یک عنصر حیات بخش در نظام سلامت می‌دانند و همواره بر تقویت نیروی پرستاری تاکید داشتند. پرستاران ایرانی سرآمد بسیاری از کشورهای دنیا هستند.   ICN (شورای بین‌المللی پرستاری) رنکینگ و آیتم‌های متعددی در بررسی کشورها دارد که ما همیشه بالاتر از رتبه ۱۴ در اکثر موارد پرستاری بوده‌ایم.

او ادامه داد: در دوره پنجم، سازمان نظام پرستاری از روز اول خدمت، تلاش کرد در عمل به شعارها صادق باشد و عملگرایی و نتیجه‌گرایی داشته و به دور از حواشی کار کند. ما تلاش کردیم بر اساس نیاز مردم عمل کنیم، خدمت ما بدون توجه به منطقه جغرافیایی، رنگ پوست، زبان و... بوده است. میثاق ما با دستگاه‌های اجرایی، دولت، مجلس و... بر سر سلامت مردم و مصالح حرفه پرستاری است. اگر بخواهیم سلامت مردم تامین شود باید پرستاری قوی و شسته رفته‌ای داشته باشیم که در همه ابعاد توانمند باشد. قبل از اینکه موظف به پیگیری مشکل پرستاران باشیم معتقدیم فعل مراقبت‌های پرستاری در کشور باید عین فعل درمان، بهداشت و... مرجع و مصداق خود را پیدا کند تا مردم از فعل مراقبت به درستی استفاده کنند.

پیگیری استخدام پرستاران از مجلس و دولت
میرزابیگی تصریح کرد: بر اساس یک برنامه‌ای از ابتدا شروع کردیم و با توجه به اینکه معاونت پرستاری هم در وزارتخانه وجود دارد و اعتقاد داریم با این معاونت باید تقسیم کار کنیم؛ این اتفاق رخ داد و مکمل یکدیگر بودیم و رقابت و دخالت در کار همدیگر وجود نداشت. بحث تعریف استاندارد کار دستگاه حاکمیتی است، اما پیگیری تحقق آن کار ما بود و اولین نگاه قابل پیگیری ما چه در کوتاه مدت و چه بلند مدت بحث نیل به استانداردهای نیروی انسانی بر اساس استانداردها است که چندین آیتم دارد. بر اساس جامعه هر ۱۰۰۰ نفر در کشور باید از ۴ پرستار برخوردار باشند که این رقم در کشورهایی بالاتر است. به ازای هر تخت بیمارستانی در خیلی از کشورها حداقل ۶ پرستار دارند ولی ما به اعلام عدد ۲.۵ اکتفا کردیم درحالی که این عدد اکنون ۱ یا ۱.۲ پرستار به تخت است. تا نیل به استانداردها از دولت و مجلس پیگیر هستیم. همین روزها گفت‌وگوهای زیادی با سازمان امور استخدامی، دفتر ریاست جمهوری و... و. داشتم واز ۲۹ مکاتبه ما با ریاست جمهوری بیش از ۱۹ مکاتبه درباره استخدام نیروی انسانی بوده است.

برای رفع کمبود نیروی پرستاری تلاش شود
وی با اشاره به کمبود ۱۰۰هزار پرستار در کشور افزود: قاعدتا باید در روند معقولی مجوزهایی به وزارت بهداشت برای استخدام‌ها داده شود. اگرچه در اواخر دولت قبل هم مجوزهایی برای استخدام گرفته شد اما تمام مجوزها صرف تخت‌هایی شد که به ناوگان سلامت اضافه شده بودند. ۳۰ هزار تخت در دولت قبل اضافه شد که بیش از ۶۰ درصد آنها تخت ویژه بود که آمار ۲.۵ پرستار به تخت برای تخت معمولی است و برای تخت‌های ویژه می‌بایست این عدد بالاتر از ۴ یا ۵ برود. ما عملا برای رفع کمبود نیروی پرستاری باید همچنان تلاش کنیم. در بازدید اخیرم دیدم که در بخش اطفال یک پرستار مراقب ۱۱ بیمار بود، خب چه کسی اینجا ضرر می‌کند؟ قطعا مردم از کمبود نیرو ضرر می‌کنند.

۷۰درصد پست‌های سازمانی وزارت بهداشت خالی‌ است
دانشگاه‌ها با پرستاران مراعات کنند تا مجوزهای استخدامی بیاید
او تاکید کرد: نقدی به برخی دانشگاه‌های علوم پزشکی وارد می‌شود که رفتاری داشتند که صراحتا بر خلاف قانون و فرمایشات مقام معظم رهبری بوده است. ظرف سه ماه گذشته تعداد زیادی نیروی پرستاری که در دوره کرونا فعال بودند و دانشگاه تمدید طرح کرده بود را تسویه کردند. در این شرایط اقتصادی این برخورد با پرستاران جوان که در دوره اوج کرونا خدمت کردند، صحیح و انسانی نیست. الان به لحاط استاندارد نیروی انسانی دچار مشکل و کمبود هستیم. ۷۰ درصد پست‌های سازمانی وزارت بهداشت خالی است و این یعنی تعداد زیادی از نیروها شرکتی، طرحی و غیررسمی است و می‌تواند اگر مجوزی از سازمان امور استخدامی داشته باشد، این افراد را تبدیل وضعیت کند و با پرستاران مانند کارگر فصلی برخورد نکنند. لذا خیلی محکم این خواهش را از دانشگاه‌های علوم پزشکی داریم که با این جوانان مراعات کنند تا مجوزهای استخدامی بیاید.  

رئیس کل سازمان نظام پرستاری با اشاره به اینکه قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری هنوز کامل اجرایی نشده است، ادامه داد: ۴ مرحله که سخت‌ترین مراحل بود و مشکل اساسی در تامین منابع بود در اواخر دولت قبل تصویب شد و در دولت فعلی با فرمایشات مقام معظم رهبری، بالاخره منابع مالی تامین شد و اکنون بازتوزیع آن مانده است. فکر نمی‌کنم بیش از یک ماه تا اجرایی شدن کامل این قانون مانده باشد، درحال حاضر HISهای بیمارستانی می‌بایست شرایط ثبت را به وجود آورد و فعلا دیگر در دولت و شورای عالی بیمه کاری نداریم.

محاسبه معوقات تعرفه‌های پرستاران از دی ماه
وی افزود: چون ارزش نسبی و K به شکل دقیق مشخص نشده بود مبلغ اختصاص داده شده به قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری که از دی ماه ۱۴۰۰ تخصیص یافته، ذخیره شده تا به شکل معوقه به پرستاران پرداخت شود. برآورد مبلغ تعرفه‌ها توسط سازمان نظام پرستاری، وزارت بهداشت و وزارت رفاه انجام می‌شود. مراقبت‌های پرستاری به عنوان مراقبت‌های پرستاری یک ردیف مستقل در ۳ جا درج می‌شود، اول در صورتحساب بیمار، دوم صورتحساب بیمارستان و سوم در سرانه کل و این از محل درآمد خود تعرفه پرستاری است.

رییس کل سازمان نظام پرستاری، ادامه داد: تعرفه گذاری خدمات پرستاری چندین مرحله داشت که باید آیین نامه اجرایی آن تدوین شده،‌ منابع لازم تعیین می‌شد، Kیا قیمت هر خدمت پرستاری را تعیین می‌کردیم و ارزش‌های نسبی(سیاست به کار گیری K) را هم تعریف می‌کردیم تا در نهایت تحت عنوان بازتوزیع مبلغی دریافت کنند. در حال حاضر ۴ مرحله انجام شده است و به بخش‌های مختلف ابلاغ شده است. منابع این طرح در بودجه ۱۴۰۱ هم تدوین شده است که این موضوع در سرانه هم قرار خواهد گرفت. بازتوزیع پنجمین گام است که اکنون در حال تدوین آن هستیم. برای این امر یک آیین‌نامه در حال نگارش است که اکنون پیش‌نویس آن منتشر شده است و اصلا کسی ناراحت یا خوشحال نباشد زیرا این پیش‌نویس هنوز قابل قضاوت نیست و می‌بایست در جلسات مشترک ما با وزارت بهداشت به شکل کامل تدوین شود.

وی همچنین در پاسخ به برخی نگرانی‌های پرستاران فعال در بخش اورژانس نیز گفت: درصدی که برای همکاران اورژانس اعلام شده درست است که کم است و ما قطعا این درصد را افزایش می‌دهیم ولی بعدا به شکل قطعی اعلام خواهد شد. نکته بعدی شرایطی است که این آیین نامه بازتوزیع فقط برای بالین دارد و خود قانون هم اعلام کرده است که هر گامی که برداشته می‌شود، باید بر این اساس باشد. از اول دی ماه ۱۴۰۰ که قول داده شد تعرفه‌گذاری خدمات پرداخت شود، بر اساس اولین ماه این بسته‌های خدمتی پرداخت خواهد شد. هر زمانی که آیین نامه بازتوزیع ابلاغ شود، معوقات از دی ماه پرداخت می‌شود.

او تاکید کرد: ان‌شاءالله در حوزه خدماتی مانند پرستاری در منزل هم آیین نامه تدوین خواهد شد تا با این شرایط با بیمه‌ها هم تفاهم‌نامه‌ای امضا شود که خدمات پرستاری در منزل تحت پوشش بیمه برود تا مردم به راحتی اگر بیمار مزمنی داشتند که خواستند در منزل از او مراقبت کنند، مشکلی در این زمینه نداشته باشند.

میرزابیگی اظهار کرد: تعرفه‌گذاری پله‌ای از اصلاح نظام پرداخت است، نظام پرداخت در سلامت تبعیض‌آمیز است و ما با این حرکت در حوزه تعرفه‌گذاری‌ها دیگر می‌توانیم بگوییم همه گروه‌ها تعرفه‌های خاص خود را خواهند داشت تا به عدالت حداقلی و سپس  عدالت معقول برسیم. هر اقدامی که در بحث تعرفه گذاری انجام می‌دهیم و سایر دستاوردهایی مانند فوق‌العاده ویژه و ... در مورد همه بخش‌های دولتی و غیر دولتی است و اگرچه با بیمارستان‌های دولتی شروع می‌شود اما کار برای بیمارستان‌های غیردولتی و خصوصی هم ادامه دارد.

وی افزود: در حوزه کرونا یک طرح در مجلس ناقص مانده است که معتقدیم باید در این حیطه از بضاعت مجلس بیشتر استفاده شود، مجلس محترم شورای اسلامی هنوز خروجی قابل انتظاری که باید در حوزه سلامت می‌داشتیم را نداشته است، مخصوصا در حوزه‌هایی که قانون نیاز داریم مانند استخدام نیروی انسانی باید بهتر ورود کنند. طرح باقی مانده در مجلس رسیدگی به شهدا و خانواده‌های آسیب‌دیده آنها در دوران کرونا است. اسم طرح حمایت‌های شبه ایثارگری بود که پیگری می‌شد و این طرح با اتمام کار تعرفه‌گذاری انجام خواهد شد و به ثمر خواهد رسید. در بحث شهدای سلامت آیین نامه‌ای که در شورای امنیت ملی تدوین شده است شاید به دلیل سرعت انجام کار فراگیری و عمق لازم را ندارد و ایرادات آن در چند کمیته بررسی شده است و احتمالا آن را پیوست طرح نیمه کاره مجلس اضافه کنیم.

وی درخصوص مباحث مربوط به دانشجویان پرستاری،‌ تصریح کرد: اهداف ما در این زمینه آموزشی و علمی است به عنوان مثال مشورت دادن به وزارت بهداشت برای تعیین ظرفیت سالانه پذیرش دانشجو یکی از وظایف ما است که این را قطعا هم از طریق معاونت پرستاری پیگیری می‌کنیم. افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی پرستاری در دانشگاه آزاد، باید مورد بازنگری قرار گیرد، اگر اعلام خبر افزایش دو برابری دانشجوی پرستاری در دانشگاه آزاد درست باشد، اصلا صحیح نیست و نظر سازمان این است که این افزایش ظرفیت مشکلاتی به وجود می آورد و باید بازنگری صورت گیرد.

او در ادامه به رایزنی با وزارت مسکن برای تامین مسکن پرستاران اشاره کرد و گفت: جلساتی هم در حوزه تسهیلات بانکی و فراهم کردن امکانات گردشگری داشتیم که مورد توجه قرار گرفته است. همچنین ساختمان ۸ طبقه‌ای آماده کردیم که ستاد مرکزی به آنجا منتقل خواهد شد.

میرزابیگی از راه اندازی ائتلاف بین سازمانهای پزشکی و نظام پرستاری خبر داد و گفت: بالغ بر ۱۰ هزار روان‌پرستار داریم و زمینه مشترک با نظام پزشکی و نظارم روانشناسی زیاد داریم.

او دربخشی از سخنان خود، تاکید کرد: بیش از ۱۰۰ هزار نفر کمبود پرستاری وجود دارد. در این زمینه می‌بایست از پست‌های بلاتصدی استفاده شود که این امر نیازمند صدور مجوز از سوی سازمان امور استخدامی است.

میرزابیگی با انتقاد از عملکرد برخی دانشگاه‌های علوم پزشکی در جذب پرستاران، بیان کرد: عملکرد برخی دانشگاه‌ها برخلاف قانون و فرمایشات مقام معظم رهبری بود؛ در سه ماه گذشته در برخی از این دانشگاه‌ها ۵۰۰۰ نفر نیروی پرستاری که در دوره کرونا مشغول به خدمت بودند را تمدید طرح کردند و قول همکاری به آن‌ها داده‌اند اما حالا با فروکش کردن کرونا، با آنها قطع همکاری کرده‌اند. ما مجری نیستیم و تنها به پیگیری مشکلات و مشورت دادن می‌پردازیم.
https://mardomefarda.ir/vdcb.zbzurhba5iupr.html
منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما