تاریخ انتشار :شنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۹:۳۰
جالب است ۰
استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی ایران با بیان اینکه سطح انتقال ویروس کرونا پایین است،گفت:‌به نظر نمی‌آید در فاصله نزدیک پیک دیگری را شاهد باشیم.
پزشک متخصص: به زودی شاهد پیک دیگری از کرونا نخواهیم بود
به گزارش مردم فردا،سید عباس متولیان،استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی ایران در پاسخ به این پرسش که «اکنون شرایط کرونایی کشور را چگونه ارزیابی می‌کنید؟»،گفت: با توجه به پوشش واکسیناسیون که درصد افراد دو دُز تزریق کردن قابل توجه است و درصد زیادی نیز سه دُز تزریق کردند و این واکسن را نیز اخیرا زدند.

وی ادامه داد:‌ اکنون نسبتا ایمنی خوبی در جمعیت ایجاد شده اما اینکه پایداری چقدر بماند؛ در کشورهای دیگر معمولا فاصله بین این پیک‌های مختلف بعد از بالا رفتن پوشش واکسیناسیون طولانی می‌شود؛ مثلا اگر قبلا 5 ماه یکبار یک پیک داشتم الان ممکن است 10 ماه یکبار پیک داشته باشیم.

استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی ایران افزود: ممکن است در اواخر تابستان یک پیک داشته باشیم اما با توجه به ایمنی و این سویه‌های جدید که ضعیف‌تر و شدت کمتری داشتند و همچنین اگر سویه جدید کشنده نیاید، به نظر می‌آید اگر پیکی هم داشته باشیم با قله و مرگ و میر پایین باشد.

متولیان در پاسخ به این پرسش که «آیا می‌توان گفت ویروس کرونا ضعیف شده است؟»،بیان داشت: آخرین سویه کرونا امیکرون بود که نسبت به دلتا ضعیف تر و کشندگی کمتری داشت اما کلا سطح انتقال ویروس پایین است و به نظر نمی‌آید در فاصله نزدیک قرار باشد پیکی داشته باشیم.

وی در واکنش به این پرسش که «آیا پاندومی کرونا به اندومی تبدیل شده است»، خاطرنشان کرد:بله، این محتمل ترین حالت همین است که کرونا مثل آنفلوآنزا شود؛ یعنی هر دفعه یک جهشی داشته باشد و این جهش شایع شود و لازم باشد همه سالی یکبار مثل آنفلوآنزا واکسن تزریق کنند.

استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشکی ایران در پاسخ به این پرسش که «کرونا در ایران چه موقع به صورت اندمیک می‌شود؟»، افزود:به نظر بنده همین الان این اتفاق افتاده است؛ یعنی پیک بعدی که می‌گویم قله و مرگ و میر کمتری دارد، این نیز هرچند وقت یکبار تکرار می‌شود.
https://mardomefarda.ir/vdca.on0k49new5k14.html
منبع : فارس
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما