تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۱۲
جالب است ۰
مشکات‌الزهرا صفی گفت: قبل از حضورم توی اپن استرالیا همه هزینه‌هایم را خانواده‌ام پرداخت می‌کرد. سفرهای زیادی به خارج از کشور داشتم. سالی ده مسابقه می‌دادم و خیلی هزینه‌ها سنگین بود.
واکنش ورزشکار جوان به شایعه مهاجرتش از ایران
به گزارش مردم فردا،گرانداسلم برای ما ایرانی‌ها تا سال گذشته همیشه توی تلویزیون و قاب اخبار بود. ما هیچ مشارکتی در بزرگ‌ترین رویدادهای تنیس دنیا نداشتیم. تا اینکه دختر ۱۷ ساله کرجی توانست خودش را با شایستگی به جمع ۱۰۰ تنیسور برتر زیر ۱۸ سال دنیا برساند و برای نخستین‌بار جواز حضور در یک گرانداسلم را به دست آورد. مشکات‌الزهرا صفی سال گذشته به عنوان اولین ایرانی راهی اپن استرالیا شد. حضوری خبرساز و درخشان که حتی رافائل نادال موفق‌ترین تنیسور تاریخ را هم به واکنش واداشت. مشکات‌الزهرا تا چندی دیگر راهی رولان گاروس فرانسه دومین گرانداسلم سال می‌شود تا یک افتخار بزرگ دیگر برای تنیس و ورزش ایران به ارمغان بیاورد. دقایقی با این دختر تنیسور ایرانی که امسال هم باید کنکور بدهد، هم دیپلم بگیرد، هم برود جایی که جوکوویچ و نادال برای مسابقه دادن حضور دارند، هم‌کلام شدیم:
از حضور در مسابقات رولان گاروس بگو.
رولان گاروس دومین گرانداسلم معتبر دنیاست که من بعد از اپن استرالیا در آن شرکت می‌کنم. خیلی خوشحالم که توانستم در جدول مقدماتی مسابقات قرار بگیرم که یکی از معتبرترین مسابقات جهان است و صد نفر برتر دنیا در آن حاضر می‌شوند. امیدوارم بتوانم ویزایم را بگیرم و در جدول مسابقات شرکت کنم. خیلی شانس بزرگی است برای من و تنیس ایران و باعث پیشرفت این رشته ورزشی در کشور می‌شود.
حریفانت را می‌شناسی؟
من سال‌هاست در مسابقات بین‌المللی شرکت می‌کنم و حریفانم حریفان شناخته‌ شده‌ای هستند. مخصوصا وقتی شما در بین ۱۰۰ نفر برتر دنیا قرار می‌گیری آن ۱۰۰ نفر را به خوبی می‌شناسی و وقتی در مسابقات گرید یک شرکت می‌کنی فقط همان ۱۰۰ نفر هستند. بازیکنان رنک دیگری نیستند. فقط از الان حریف مستقیم مسابقه رولان گاروسم مشخص نیست که آن‌هم معلوم می‌شود به زودی.
نادال هم که سلطان خاک رس است...
شانس بزرگی است برای آقای نادال بازی کردن روی زمین‌ خاک و بردن یک گرانداسلم دیگر که چه بهتر که رولان گاروس باشد.
شما اولین ایرانی‌ای هستی که در اپن استرالیا شرکت کردی و حالا قرار است به رولان گاروس بروی. چه حسی داری از اینکه وارد راهی شدی که ما تا قبل از شما فقط توی اخبار در موردش می‌شنیدیم؟
خیلی خوشحالم که این اتفاق بعد از مدت‌ها و سال‌ها افتاد که یک ایرانی بتواند توی ۱۰۰ نفر تنیس قرار بگیرد و توی مسابقات گرانداسلم حضور پیدا کند. مسابقاتی به این بزرگی که فقط در ایران حرفش را می‌زدند. اینکه یک ایرانی بتواند شرکت کند و جزو ۱۰۰ نفر برتر دنیا باشد خیلی خوب است. امیدوارم این راه را ادامه بدهم و با حضورم توی گرانداسلم‌های بعدی افتخارات دیگری به دست آورم.
در اپن استرالیا خیلی در تیررس رسانه‌ها قرار گرفتی. رسانه‌های خارجی هنوز پیگیرت هستند؟
رسانه‌های خارجی خیلی از من سوال می‌کنند که آیا در رولان گاروس شرکت می‌کنم یا نه. تا هفته‌های قبل چون قطعی نشده بود حضورم، نتوانستم جواب قطعی بدهم اما خوشبختانه وقتی لیست مسابقات درآمد و دیدم توی جدول مقدماتی هستم به آنها اطلاع دادم و آنها گفتند ما در فرانسه منتظرت هستیم و تو ر ا خواهیم دید.
خودت در کدام زمین بیشتر تخصص داری؟
بیشتر روی زمین خاک به این خاطر که تا چند سال پیش زمین Hard Court در کشور ما نبود و ما همیشه روی زمین خاک تمرین می‌کنیم. تسلط من توی زمین خاک خیلی بیشتر است چون تمریناتم دائما توی زمین خاک برگزار می‌شود.
در چند وقت اخیر هم بیشتر تمریناتت روی خاک بوده؟
بله الان هم باید توی زمین خاک باشد به این خاطر که آماده باشم برای مسابقات رولان گاروس.
مدتی پیش مصاحبه کردی که همه هزینه‌هایت را خانواده‌ات پرداخت می‌کنند. بعد رییس فدراسیون تنیس گفت ما قرار است کمک کنیم. این کمک انجام شد؟
قبل از حضورم توی اپن استرالیا همه هزینه‌هایم را خانواده‌ام پرداخت می‌کرد. سفرهای زیادی به خارج از کشور داشتم. سالی ده مسابقه می‌دادم و خیلی هزینه‌ها سنگین بود. اما بعد از اینکه خبر بازی کردن من در گرانداسلم آمد فدراسیون آمد هزینه بلیت سفر و مربی‌ام را داد و فدراسیون تنیس و کمیته ملی المپیک و باشگاه تنیس آبتیژن آمدند به من کمک کردند و هزینه بلیت مسابقات برزیل را هم پرداخت کردند اما بعد از آن دوباره خودمان شدیم و خودمان. هنوز هم داریم خودمان پرداخت می‌کنیم. حالا ان‌شاالله ببینیم در رولان گاروس آیا کمکی می‌کنند یا خیر.
هنوز پولدار نشدی از تنیس؟
خیلی‌ها در صفحات مجازی می‌آیند از من سوال می‌کنند که چقدر جایزه گرفتی یا چقدر باید ببری. قانونی هست که می‌گوید به بازیکنان زیر ۱۸ سال هیچ جایزه نقدی تعلق نمی‌گیرد. حتی اگر در آن مسابقات قهرمان بشوی یا آن مسابقه گرانداسلم باشد. فقط داخل بزرگسالان است که به تنیسورها پول پرداخت می‌کنند. در گرانداسلم این پول خیلی زیادی است برای بازیکنان.
می‌دانی الگوی جوانان و نوجوان ایران شده‌ای؟ چه پیامی برای آنها داری؟
فقط امیدوارم هرکسی به خوبی راه خودش را پیدا کند. حالا چه آن راه درس باشد چه ورزش باشد چه هنر یا چیزهای دیگر. امیدوارم هر کسی در وهله اول بتواند به خوبی راه خودش را تشخیص بدهد و بعدش سخت روی آن کار کند تا به آن برسد.
گفته بودی وقتی از رویایت که حضور در گرانداسلم هست حرف زدی همه با تعجب نگاهت کردند.
من وقتی ۱۴ سالم بود در مسابقات قهرمانی آسیا در کشور قطر و در شهر دوحه قهرمان شدم. همان جا روی زمین مرکزی نشستم و گفتم آرزویم این است که در گرانداسلم بازی کنم و قهرمان گرانداسلم بشوم. اما این حرف من فقط یک شوخی و یک خنده بود برای دیگران. گفتند بچه است و حالا یک حرفی می‌زند. ولی خدا را شکر توانستم اولین نفری باشم که توی این مسابقات حضور پیدا می‌کنم.
کی وارد رده بزرگسالان می‌شوی؟
فکر می‌کنم حدود ۷ ماه دیگر وارد ۱۸ سال می‌شوم.
در تنیس زنان قهرمان ۱۸ یا ۱۹ ساله زیادی داریم.
بله همین طور است. همین الان با درخششی که دو تا خواهر دارند و من اتفاقا با آنها در یک مسابقه بازی کردم این مساله نشان داده شده. این خیلی خوشحال‌کننده است که تنیسورها به یک سطحی می‌رسند و اسپانسر پیدا می‌کنند و کلی حمایت دریافت می‌کنند. مخصوصا بازیکنان توی اروپا که راه‌شان کمی هموارتر است و سریعا می‌روند وارد بزرگسالان می‌شوند و مسابقات حرفه‌ای‌تری بازی می‌کنند. خیلی چیز خوشحال‌کننده‌ای است و نشان می‌دهد تنیس روز به روز دارد پیشرفت می‌کند.
برنامه‌ات برای حضور در مسابقات بزرگسالان چیست؟
برای بزرگسالان من باید ۵ گرانداسلم جونیور را بازی کنم. یعنی اول می‌خواهم همه گرانداسلم‌ها را بازی کنم. بعد باید با یک برنامه‌ریزی دقیق وارد بزرگسالان شوم. امیدوارم بتوانم رنکینگم را بهتر و بهتر کنم با حضور توی مسابقات مختلف. این برنامه آینده من است اما برنامه اصلی‌ام فعلا تمرکز روی گرانداسلم‌های پیش رویم است.
بحث مهاجرت نخبگان خیلی داغ است. امکان دارد یک روز تو هم مهاجرت کنی؟
نه! من تا وقتی که تنیس بازی می‌کنم و توی گرانداسلم‌ها بازی می‌کنم تمام تمرکزم روی این است که بتوانم به عنوان اولین ایرانی در گرانداسلم‌های دیگر بازی کنم. خیلی خوشحالم که به عنوان اولین ایرانی توانستم در گرانداسلم اپن استرالیا بازی کنم و امیدوارم این را بتوانم ادامه دهم و به عنوان یک ایرانی برای ایران افتخارآفرینی کنم.
گفته بودی پرسپولیسی هستی. بازی‌های این تیم را در این اواخر دنبال می‌کنی؟
راستش این اواخر نتواستم خیلی دنبال کنم چون خیلی مشغله درسی داشتم و نزدیک مسابقات هم هست. ولی در کل بله دنبال می‌کنم و می‌بینم. چون یکی از تفریحاتم است.
فکر می‌کنی این تیم حالا که ۴ امتیاز عقب است قهرمان می‌شود؟
تا الان که خیلی خوب نزدیک شده و امیدوارم بتواند آن چهار امتیاز را هم جبران کند. احتمالش هست که بتواند قهرمان شود. چرا که نه؟
کنکور هم داری گویا!
امسال بله کنکور دارم. سال خیلی سختی است و باید دیپلم هم بگیرم. هماهنگ کردن برنامه درس‌ها و امتحانات و تمرینات و مسابقات و گرفتن ویزا خیلی روی هم افتاده و سخت شده کارم و باید چند تا کار را همزمان هندل کنم. درس‌هایم خیلی فشرده شده و توی روز زمان زیادی از من می‌گیرد.
https://mardomefarda.ir/vdch.mnqt23nxzftd2.html
منبع : خبرآنلاین
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما