تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۰۴:۰۰
جالب است ۰
متوسط ضایعات نان در کشور نسبت به سال ۹۱ رشد ۲۲ درصدی داشته که قرار است با هدفمندسازی یارانه آرد از هدررفت این کالای اساسی جلوگیری شود.
یارانه ای که بیشتر به دهک های بالا می رسید؛ رشد ۲۲ درصدی ضایعات نان در یک دهه
به گزارش مردم فردا،رضایی معاون اقتصادی رئیس جمهور گفت: یارانه‌ای که تا دیروز به تجار داده می‌شد تا کالا‌های اساسی را ارزان وارد کنند، قرار است به صورت کالا برگ در اختیار مردم قرار گیرد.

 به گفته رضایی برآورد کارشناسی شده تا به طبقات پایین به هر نفر کالابرگ با ارزش۴۰۰ هزار تومان و به طبقات بالا ۳۰۰ هزار تومان کالابرگ داده شود، اما این ارقام باید با منابع بودجه کشور و ضرورت‌های دیگر بررسی و نهایی شود و طی روز‌های آینده به صورت قطعی اعلام می‌شود.

ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی می گوید که با افزایش قیمت جهانی غلات و چالش بحران امنیت غذایی، اختلاف قیمت گندم داخلی و خارجی معنادار است که بدنبال آن قاچاق فزاینده ای شاهد هستیم که لازم بود در اقدامی جلوی آن گرفته شود.
به گفته وزیرجهاد کشاورزی، دولت در قانون بودجه ۱۴۰۱ تغییر نوع پرداخت یارانه را لحاظ کرده که این یارانه ها مستقیما باید بدست مصرف کننده برسد.
محرمیان معاون فناوری های بانک مرکزی گفت: زیرساختی طراحی شده است که افراد مشمول یارانه با کارت کشیدن در خرید کالاهای اساسی مانند نان با سیستمی هوشمند در همان زمان یارانه خود را دریافت کنند.
به گفته او، نیازی به کارت جدید و افتتاح حساب مجدد برای خرید یارانه‌ای نیست، هماهنگی‌های لازم با وزارت ارتباطات انجام خواهد شد تا مشکل نانوایی‌هایی که دسترسی ضعیف ارتباطی دارند، برطرف شود.

اتباع خارجی هم یارانه نان می‌گیرند

البته در این طرح به گفته سبحانیان معاون وزیر اقتصادی اتباع خارجی هم مشمول یارانه جدید نان می‌شوند و اضافه پرداختی نخواهند داشت.
قربانی معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی هم می گوید: سال گذشته ۱۰ میلیارد و ۸۱۶ میلیون یورو ارز ترجیحی به بخش کشاورزی اختصاص یافت که با این روش دهک‌های بالای درآمدی سهم بیشتری یارانه دریافت می‌کردند.
به گفته قربانی این روش تخصیص یارانه به تولید کشور آسیب جدی وارد کرده است به ویژه بخش کشاورزی را هر روز وابسته‌تر به بیرون از مرز‌ها کرده است. این سیاست بد شکل اجرایش حتی اگر درست باشد نتیجه مطلوبی نمی‌تواند داشته باشد.
بنابر آمار اعلامی از سوی وزارت جهاد متوسط ضایعات نان در استان های مختلف کشور ۳۰ درصد است که نسبت به سال ۹۱ که حدود ۸ درصد بود، رشد ۲۲ درصدی داشته است که به گفته معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزیر جهاد، تغییر شیوه یارانه در کاهش میزان ضایعات تاثیر بسزایی دارد چرا که کیفیت نان به عواملی همچون نیروی کار و تجهیزات و ماشین آلات بستگی دارد.

کاهش ۲ میلیون تنی واردات گندم با تغییر شیوه توزیع یارانه

آقای علیقلی ایمانی مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران گفت: با توجه به قاچاق آرد بخش خبازی به آن سوی مرزها، دولت تصمیماتی مبنی بر آزادسازی قیمت آرد گرفت، البته عرضه آرد به قیمت تمام شده به معنای افزایش قیمت نان نیست.
به گفته وی، دولت برای آنکه نان با قیمت قبلی در اختیار مردم قرار گیرد، سیستم پوزی طراحی کرده که یارانه به جیب خباز می ریزد و در مقابل مردم با هر کارت بانکی که در اختیار دارند می توانند نان مورد نیاز بخرند.
ایمانی می گوید: آزادسازی قیمت آرد بر کیفیت نان تاثیر مستقیمی دارد چرا که خباز با افزایش کیفیت، درآمد بیشتری دارد.
مدیرعامل بنیاد ملی گندمکاران گفت: در خصوص آرد خبازی هیچ گونه تغییر قیمتی با حذف یارانه صورت نمی گیرد و تنها بواسطه این امر از قاچاق آرد جلوگیری می شود.
به گفته او، بنابر آمار سالانه ۹ تا ۹.۵ میلیون تن گندم مورد نیاز است که با افزایش کیفیت نان و جلوگیری از قاچاق، حدود ۲ میلیون در واردات این محصول صرفه جویی می شود که با احتساب هر تن ۵۰۰ دلار رقم قابل توجهی صرفه جویی ارزی خواهیم داشت.
طبق آمار اعلامی سرانه مصرف آرد کشور ۱۶۰ کیلو معادل ۲ برابر سرانه جهانی است که با واقعی شدن قیمت آرد و افزایش کیفیت دیگر امکان قاچاق وجود ندارد که در نهایت این امر به کاهش واردات و وابستگی به کشورهای بیگانه تاثیر بسزایی دارد.

پایانی بر سوء استفاده دلالان با واقعی شدن قیمت آرد

آقای محمد حسن جلالی مدیرکل هماهنگی و نظارت بر امور آرد و نان بازرگانی دولتی گفت: با افزایش قیمت جهانی غلات ناشی از جنگ روسیه و اوکراین نیاز بود که تغییراتی در یارانه بخش صنف و صنعت ایجاد شود.
به گفته او، با حذف یارانه صنف و صنعت، میزان تولید و مصرف واقعی می شود، هر چند تا قبل از این به سبب تخصیص یارانه گندم خریداری می شد که بخشی از آن مورد سوء استفاده قرار می گرفت.
جلالی می‌گوید: با توجه به تخلفات عرضه آرد دولتی با نرخ آزاد در بازار، بازرگانی دولتی با تدوین شیوه نامه های بازرسی و نظارت، نحوه برخورد و بازدید از واحدهای خبازی به منظور میزان مصرف واقعی نانوایی ها را در دستور کار خود قرار داده است چرا که میزان مصرف برخی نانوایی ها واقعی نیست که با تدوین این شیوه نامه علاوه بر جلوگیری از هدر رفت و قاچاق، آرد تولیدی بهینه مورد استفاده قرار می گیرد.
https://mardomefarda.ir/vdcb.fbzurhb89iupr.html
منبع : باشگاه خبرنگاران
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین