تاریخ انتشار :دوشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۰۱:۰۰
جالب است ۰
رها کردن یکی از نابغه‌های وزنه‌برداری ایران بعد حذف از المپیک ۲۰۲۰ توکیو موجب غرق شدن این قهرمان در حاشیه‌ای شد که ممکن است برای وی و خانواده وزنه‌برداری خوشایند نباشد.
سهراب مرادی؛ نابغه‌ای که قربانی شد!
به گزارش مردم فردا،اردوی تیم ملی وزنه‌برداری مردان ایران از روز نهم اردیبهشت در محل کمپ تیم‌های ملی وزنه‌برداری آغاز شد و روز گذشته بعد از اعلام رسمی تعویق بازی‌های آسیایی تعطیل شد. میرمصطفی جوادی، حسین سلطانی، حافظ قشقایی، محمدمهدی حیاتی، حسین نجفی، علیرضا معینی، رضا دهدار، کیانوش رستمی، سهراب مرادی، علی هاشمی، سیدایوب موسوی، رسول معتمدی، علیرضا یوسفی، مهدی کرمی، امیر حقوقی، امیر عزیزی، محسن دادرس، رضا حسن‌پور، علی داودی، رضا بیرالوند و پیمان جان، ۲۱ وزنه‌بردار دعوت شده به نخستین اردوی تیم ملی بودند.
دعوت فدراسیون و کادر فنی از تمامی ورزشکاران و چهره‌های شناخته شده این رشته در یک‌سال گذشته با واکنش‌های متفاوتی مواجه شده است. در شهریورماه ۱۴۰۰ شماری از نامداران با تحریم اردو تیم ملی وزنه‌برداری خود را از مسابقات جهانی محروم کردند اما این پایان کار مدعیان نبود بلکه محمدحسین برخواه فروردین‌ماه امسال با فراخواندن ۲۱ ورزشکار به اردوی تیم ملی نشان داد، چشم بر روی تحریم اردو از  سوی برخی نامداران بسته و به دنبال یک هم‌افزایی در خانواده وزنه‌برداری است.
هر چند که تعویق بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ هانگژو عملا اردو تیم ملی وزنه‌برداری مردان را به تعطیلی کشاند اما حضور نیافتن یکی از نوابغ وزنه‌برداری ایران در این اردو نشان از اختلاف ریشه‌ای وی با فدراسیون و کادر فنی تیم ملی وزنه‌برداری دارد. مرادی که با عدم حضور خود در تیم ملی وزنه‌برداری «نه» قاطعی به کادر فنی و مدیریت کنونی فدراسیون گفت، اکنون راه و روش کیانوش رستمی در چند سال گذشته را در پیش گرفته است. البته وزنه‌بردار کرمانشاهی در این دوره ترجیح داد که یک آتش بس مصلحتی با فدراسیون وزنه‌برداری داشته باشد، آتش‌بسی که مسیر رسیدن وی به طلا بازی‌های آسیایی و حضور در المپیک ۲۰۲۴ پاریس را هموار خواهد کرد.
به نظر می‌رسد سهراب مرادی که اکنون راه کیانوش رستمی را در پیش گرفته با تصمیمات خود مسیری را دنبال خواهد کرد که وی را پیش از رسیدن به ایستگاه پاریس، از قطار قهرمانان پیاده خواهد کرد. مرادی که اکنون یکی از امیدهای ایران برای المپیک پاریس در دسته ۱۰۲ کیلوگرم به شمار می‌رود به جای تمرکز بر روی تمرینات گروهی و برنامه‌ریزی برای موفقیت در پاریس، حاشیه را بر متن ترجیح داده و هنوز از داستان سهمیه المپیک دلخور است؛ سهمیه‌ای که این قهرمان پس از ناکامی در کلمبیا نسبت به از دست رفتن آن ادعا کرد و گفت: المپیک توکیو قسمت من نیست. اما این پایان داستان نبود و حضور چن پو چن تایوانی در المپیک موجب شد تا وی به تصمیم فدراسیون و کمیته ملی المپیک معترض باشد.
چن پو چن تایوانی در جدول دسته ۹۶ کیلوگرم پایین‌تر از مرادی قرار داشت و انصراف نماینده ساموا از حضور در المپیک موجب شد تا سهمیه به این ورزشکار برسد. سهمیه‌ای که حق مرادی بود اما رد شدن نام هاشمی عملا این سهمیه را از قهرمان المپیک گرفت تا منتقدان رییس فدراسیون تابستان سختی را برای علی مرادی رقم بزنند.
سهراب مرادی که در آن برهه برای منتقدان فدراسیون به ابزاری برای کوبیدن رییس فدراسیون تبدیل شده بود، اکنون در فضایی گرفتار شده که ممکن است خوشایند وی و جامعه وزنه‌برداری ایران نباشد، فضایی که سبب شد تا یکی از بااخلاق‌ترین ورزشکاران ایرانی به حاشیه برود. البته در این حاشیه‌سازی فدراسیون وزنه‌برداری و کمیته ملی المپیک بی‌تقصیر نبودند بلکه آنان با رها کردن این قهرمان آن را به دام حاشیه‌ها انداختند. مرادی زمانی در دام حاشیه‌ها گرفتار شد که در روزهای منتهی به المپیک سهمیه وی قطعی شده بود اما رد شدن نام علی هاشمی موجب شد تا مرادی جایی در کاروان اعزامی ایران به توکیو نداشته باشد.
دلجویی نکردن از رکورددار جهان و المپیک و رها کردن او بعد از المپیک توکیو موجب شد تا سهمیه برای این قهرمان لنجانی نوشدارویی باشد که نه تنها مرهم نبود بلکه نمک بی‌تدبیری بر زخم‌ حذف دارنده مدال طلای المپیک ۲۰۱۶ ریو از آوردگاه توکیو بود. دردِ زخم حذف مرادی از المپیک زمانی بیش از پیش نمایان شد که رکورددار جهان در دسته ۹۶ کیلوگرم از تلویزیون شاهد کسب مدال طلای وزنه‌بردار اجاره‌ای قطری‌ها بود. فارس الباخ مصری‌الاصل در المپیک توکیو با ۱۴ کیلوگرم کمتر از رکورد مجموع نابغه ایرانی قهرمان دسته ۹۶ کیلوگرم شد و قطر را صاحب نخستین مدال طلای ادوار المپیک کرد. فارِس قطری در المپیک توکیو با مجموع ۴۰۲ کیلوگرم به مدال طلا رسید در حالی که رکورد مجموع مرادی در بهترین حالت ۴۱۶ کیلوگرم بود که در مسابقات جهانی ۲۰۱۸ عشق‌آباد به ثبت رسید.
https://mardomefarda.ir/vdch.xnqt23nzmftd2.html
منبع : ایرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما