تاریخ انتشار :شنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۴۹
جالب است ۰
رییس هیات مدیره نظام پزشکی تهران با بیان اینکه «کرونا» نشان داد که حاکمیت‌ها در دنیا باید بیشتر به فکر «سلامت» باشند، گفت: بیماری‌های دیگری وجود دارند و مثلا الان بحث شیوع سرخک داغ شده است و این نشان می‌دهد کرونا آخرین تهدید نیست و لازم است نظام‌های سلامت به شکل فعال درآیند.
بعضی از مرگ‌های کرونایی در کشور قابل پیشگیری بود
به گزارش مردم فردا،دکتر سید موید علویان - رییس هیات مدیره نظام پزشکی تهران در نشست خبری همایش ملی کووید۱۹، گفت: کرونا تلخی‌ها و شیرینی‌های زیادی در این مدت داشته است‌. هم کمک‌ها و اقدامات بود و هم مرگ و میرهای افراد را شاهد بودیم. همه می‌گویند کرونا بد بود اما بدتر از کرونا، برخی تصمیم‌ها و اشتباهات فاحشی بود که گرفته شد بود و باید روزی به آنها رسیدگی شود؛ تصمیماتی که منجر به عدم قرنطینه، دیر به فکر واکسن افتادن بود و یا تصمیمات درستی که دیر هنگام گرفته شد.

وی ادامه داد: طی یک سال اخیر بحث‌های ضرورت کار و واکسیناسیون و مراقبت‌ها و سیر بیماری دست به دست هم داداند تا ما در مرحله پسا کرونا حرکت کنیم. آنقدر تبعات آن تصمیمات غلط زیاد بود که کسانی که الان متولی هستند تردید دارند برخی محدودیت‌ها را بردارند و تصمیماتی بگیرند که شاید اثر منفی داشته باشد.

وی افزود: آنچه که گذشت برای همه مردم، اقتصاد و... تلخ بود. آمارهای رسمی و غیررسمی حکایت از فوت انسان‌های زیادی دارد. بیکاری ناشی از کرونا در دنیا نقطه ضعفی را به ما نشان داد و حاکمیت‌ها باید بیشتر به فکر موضوع سلامت باشند. امنیت و سلامت رکن حاکمیت است و مهم است که بدانیم در حوزه سلامت در دنیا غافلگیر شدیم و آسیب‌های کرونا به جوامع بشری نشان داد که باید دقیق باشیم‌. آیا از این موضوع درس گرفتیم و کرونا آخرین تهدید بشر است؟ خیر. بیماری‌های دیگری وجود دارد و مثلا الان بحث شیوع سرخک داغ شده است و این نشان می‌دهد کرونا آخرین تهدید نیست و باید از حالت پسیو به حالت اکتیو درآمد.

علویان تاکید کرد: داشتن پرونده سلامت برای تمام مردم، گسترش خدمات اکتیو، داشتن پزشک خانواده و استقرار نظام آی تی مهم است تا افراد کشور را از نظر سلامت رصد کند تا برای حمله بعدی احتمالی با هر نوع بیماری آماده باشیم.

او تاکید کرد: کرونا نقاط ضعف حوزه سلامت را در حکومت‌های دنیا نشان داد. حتی سازمان بهداشت جهانی هم در بحران کرونا دیر عمل کرد و این نشان دهنده لزوم تغییراتی در این سازمان جهانی هم است.

علویان بیان کرد: خیلی‌ها از ما می‌پرسند آیا می‌شد در کرونا، ما عزیزانمان را از دست ندهیم؟ و پاسخ ما این است که مرگ حق است، ولی بعضی از این مرگ‌ها در کشور ما قابل پیشگیری بود. در آن زمان برخی واکسن‌های داخلی دیر اتفاق افتاد و عدم ورود به مطالعات واکسن‌های خارجی که خواسته‌ محققین ایرانی بود که تبدیل به گفتمان این شد که ما ایرانیان را موش آزمایشگاهی واکسن‌های خارجی نمی‌کنیم، اینها تبعات حقوقی دارد. ای کاش اگر حقی از کسی زایل شده است در این دنیا بتواند آن را بگیرد. وقتی کسی سفر حج می‌رود از همه حلالیت می‌گیرد و واقعیت این است که متولیان حوزه سلامت و تصمیم گیران در برهه‌هایی از تصمیم گیری کرونا موضوع رضایت‌گیری بر گردن‌شان است و ای کاش بر این مسائل رسیدگی حقوقی شود تا همینجا اشتباهات‌شان را پاسخ دهند.

او گفت: در نظام پزشکی تهران بیش از ۴۷ اتاق فکر تشکیل دادیم که اساتید صاحب فن حضور دارند و یکی از موضوعاتی که به آن ورود کردیم کرونا و بیماری های مشابه آن است. این سمینار یه روزه است و فکر می‌کنیم جامعه پزشکی باید آموزش دیده و آماده برخورد با بیماری‌ها باشد. جامعه باید در عین آموزش، ترس اضافی نداشته باشد.

وی در خاتمه بیان کرد: در یک سال اخیر با حرکت‌های قوی در بحث واکسیناسیون نشان داده شد که می‌شود کاری را انجام داد، به شرط آنکه تضاد منافع وجود نداشته باشد. تضاد منافع یکی از آفت‌های نظام حاکمیتی در تمام بخش‌ها است‌. یک سیاستگذار نباید در سیاست‌های ابلاغی خود ذی‌نفع باشد و شرکت دارویی داشته باشد؛ این در دنیا بزرگ‌ترین جرم است. در کشور ما از کنار این جرم‌ها رد می‌شوند که منجر به آسیب‌های اجتماعی، امنیتی و... شده است. ما برای اینکه آماده پاندمی‌ها و بیماری‌های دیگر باشیم نیازمند اصلاح نظام سلامت هستیم‌.
https://mardomefarda.ir/vdch.inqt23nz-ftd2.html
منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما