تاریخ انتشار :شنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۰۰
جالب است ۰
نان گران یا سهمیه بندی نخواهد شد اما خرید آن با کارت بانکی از همین هفته به صورت آزمایشی در برخی استان ها شروع می شود
اصلاح یارانه آرد نانوایی ها در فاز آزمایشی
به گزارش مردم فردا،تازه ترین اظهارات مسئولان دولت نشان می دهد که در ادامه اصلاح یارانه آرد، نان گران یا سهمیه بندی نخواهد شد. در این حال، خبرها از آغاز طرح آزمایشی خرید نان با کارت در استان زنجان حکایت دارد. بر این اساس توزیع کارتخوان های هوشمند بین نانوایی های این استان آغاز شده است. به گفته معاون امور اقتصادی وزیر اقتصاد، اجرای این طرح آزمایشی در این استان و برخی استان های دیگر حدود دو تا سه هفته طول خواهد کشید.  
به گزارش خراسان، هفته گذشته بود که حذف یارانه آرد صنف و صنعت خبرساز شد. موضوعی که با اعلام سازمان حمایت برای نرخ های جدید ماکارونی ملموس تر شد و در ادامه، وزیر جهاد تاکید کرد که یارانه های جدید به ازای حذف یارانه آرد صنف و صنعت به مردم تعلق می گیرد. ساداتی نژاد همچنین دو روز قبل در صدا و سیما گفت: بسته حمایتی، پیش از حذف یارانه آرد صنعت، به مردم داده خواهد شد و زمان و میزان مبلغ را ستاد هدفمندی تعیین خواهد کرد.
نان گران نمی شود
به موازات این خبرها، در فضای مجازی و رسانه ها، بحث درباره سرنوشت یارانه آرد نانوایی ها بالا گرفت. نخستین خبر و موضع رسمی در این زمینه را وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد. به گزارش ایرنا، روابط عمومی این وزارتخانه ضمن تکذیب مطالبی که با عنوان «قیمت جدید نان بعد از آزاد شدن آرد» در برخی سایت ها منتشر شده بود، گفت: این مطلب مربوط به نان های صنعتی، باگت و فانتزی است. دولت در صورت هدفمندی آرد نان سنتی، یارانه آن را مستقیم به مردم خواهد داد و نان سنتی برای مصرف کننده نهایی گران نخواهد شد. پس از این اعلام، خاندوزی وزیر اقتصاد نیز در برنامه تلویزیونی تصریح کرد: تا پایان سال، اجازه افزایش پرداخت از جیب مردم برای نان سنتی داده نخواهد شد.
نان سهمیه بندی نمی شود
اما ماجرا به این جا ختم نشد و فضای مجازی با اعلام طرح آزمایشی نان کارتی در زنجان وارد مسیر جدیدی شد. به گزارش خبرگزاری مهر، مدیر کل روابط عمومی استانداری زنجان از آغاز تجهیز نانوایی های زنجان به کارتخوان های هوشمند خبر داد تا بر اساس آن و به میزان نان های فروخته شده هر نانوایی، یارانه نان به نانوا تعلق گیرد. با این اعلام، ابهام مهم تری در فضای مجازی دست به دست شد مبنی بر این که آیا دولت قصد دارد نان را برای مردم سهمیه بندی کند؟ با وجود این، معاون امور اقتصادی وزیر اقتصاد در گفت وگو با بخش خبری نیمروزی صدا و سیما به صراحت سهمیه بندی نان را تکذیب کرد و خبر جدیدی هم داد. به گزارش باشگاه خبرنگاران، سبحانیان گفت: قرار نیست نان سهمیه ای شود و تنها آردی که تبدیل به نان می‌شود یارانه دریافت خواهد کرد. وی توضیح داد: قصه نان با دیگر کالا‌ها متفاوت است و سیاست قطعی دولت این است که قیمت نان سنتی نه تنها افزایش نداشته باشد بلکه با همان کیفیت ۱۰ درصد ارزان‌تر به دست مردم برسد. به گفته معاون امور اقتصادی وزیر اقتصاد، مدت اجرای آزمایشی این طرح در استان زنجان محدود خواهد بود و تا دو تا سه هفته به اتمام خواهد رسید. 
واکنش ها به اصلاح یارانه های آرد 
تصمیم دولت برای اصلاح یارانه های آرد، با واکنش های متفاوتی روبه رو شده است. یک محور مهم این واکنش ها، ابهام آمیز بودن ابعاد و لزوم شفاف سازی بیشتر طرح دولت است. در این زمینه دیروز واکنش به طرح دولت، به نمازجمعه تهران هم کشیده شد. حجت الاسلام ابوترابی خطیب دیروز نماز جمعه تهران با بیان این که مشکلات اقتصادی کشور نتیجه قطعی سیاست های اقتصادی دهه های گذشته است، خطاب به دولت گفت: اگر دولت می‌خواهد نحوه پرداخت یارانه‌ها را اصلاح کند، مردم قبل از اجرای طرح مطلع شوند تا به آرامش برسند. از سوی دیگر احمد توکلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت وگو با خبرگزاری فارس اظهار کرد: دولت باید پیش از حذف یارانه از مواد اولیه ای چون آرد صنعتی، یارانه آن را به مردم پرداخت می کرد. 
هشدار شورای تبیین  مواضع بسیج دانشجویی
همچنین  به گزارش فارس، شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی نیز در اطلاعیه ای با اشاره به حذف یارانه آرد صنف و صنعت هشدار داد:»دلسوزانه به شما اعلام می‌داریم که به هم‌ریختگی بازارها در چند هفته اخیر و خصوصا تصمیم شوک‌آور وزارت جهاد کشاورزی در مورد افزایش چندبرابری قیمت آرد صنف و صنعت، می‌تواند تبعات و ناآرامی‌های اجتماعی به دنبال خود داشته باشد خصوصا امروز که رسانه‌های ضد انقلاب و ضدمردمی در کمین نشسته‌اند تا کشور را به آشوب بکشند و از ثمره آشوب‌ها کشور و مردم مستضعف را بیشتر تحت فشار تحریم‌ها قرار دهند. لازم است که دولت محترم در حوزه تصمیم‌گیری و اطلاع رسانی با هماهنگی و قدرت بسیار بیشتری وارد عمل شده و از تصمیمات شوک‌آور و بدون اقناع افکار عمومی پرهیز کند.»
https://mardomefarda.ir/vdci.3ayct1auzbc2t.html
منبع : خراسان
تگ ها
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین