تاریخ انتشار :چهارشنبه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۱۱
جالب است ۰
فرستاده سازمان ملل به سوریه تأکید کرد که بحران سوریه صلح و امنیت بین المللی را تهدید می‌کند و باید این بحران به صورت سیاسی حل شود.
سازمان ملل: بحران سوریه در حال فراموشی است
به گزارش مردم فردا،به نقل از الجزیره، گی‌یر پدرسن، فرستاده سازمان ملل به سوریه در گزارش ماهانه خود در مقابل شورای امنیت در نیویورک گفت: سوریه با جنگ شدیدی روبروست. ما شاهد بمباران هوایی در محور شمال غربی و درگیری‌ها در اطراف عفرین و شمال شرقی در سایه تبادل آتش و بمب گذاری هستیم. درگیری در سوریه صلح و امنیت بین المللی را تهدید می‌کند. ما نگران وجود پنج ارتش خارجی در خاک سوریه صرف نظر از وضعیت قانونی آن هستیم.

وی گفت: حوادث تکراری که طرف‌های بین المللی در آن نقش دارند، نگران کننده است. ما این ماه مجددا شاهد حمله‌ای علیه سوریه بودیم که گفته می‌شود کار اسرائیل بوده است. همچنین حملات پهپادی در شمال شرق سوریه صورت گرفته است که به ترکیه بازمی‌گردد. حملاتی نیز در ادلب و شرق فرات از سوی روسیه صورت گرفته است.

پدرسن گفت: ما نگران این هستیم که این تنش‌ها افزایش یابد. همچنین فعالیت گروه‌های تروریستی نگران کننده و تهدید بزرگی است. دو گروه تروریستی عملیاتی را انجام می‌دهند و اراضی را اشغال می‌کنند. حملات داعش بعد از یک دوره‌ آرامش نسبی در فوریه مجددا بالا گرفته است. سوریه شاهد یکی از بزرگترین بحران‌های انسانی در عصر معاصر است. غیرنظامیان سوری همچنان به دلیل خشونت در معرض قتل قرار می‌گیرند و رنج و مشکلاتشان به بالاترین سطح رسیده است. میلیون‌ها تن نیز در داخل و خارج آواره شده‌اند.

وی تأکید کرد: اگر راه حل سیاسی برای خروج از بحران پیدا نشود این مسئله تبعاتی برای ثبات داخلی و منطقه‌ای خواهد داشت. رکود استراتژیک و نبود سوریه در عناوین اصلی رسانه‌ها به معنای این نیست که سوریه به توجه کمتر نیاز دارد یا به حل سیاسی فوری نیاز ندارد. چمنین بحرانی به راهکار سیاسی فراگیری نیاز دارد که با قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت همسو باشد.

پدرسن به دور هفتم مذاکرات کمیته قانون اساسی و قصدش برای برگزاری دور هشتم در ژنو به مدت پنج روز از ۲۸ ماه میلادی آتی اشاره و به پرونده سوری‌های ربوده شده و مفقودشدگان پرداخت.

وی تأکید کرد: رنج و محنت آن‌ها عامل اساسی در رنج ملت سوریه است. ما بسیار ناراحتیم که تاکنون پیشرفتی در این پرونده حاصل نشده است. باید اقدامات مهمی برای اعتمادسازی اتخاذ کرد.

در این راستا معاون دبیرکل سازمان ملل در امور بشردوستانه گفت: سوریه درحال تبدیل شدن به یک بحران فراموش شده است و آن هم در زمانی که میلیون‌ها سوری برای دستیابی به نیازهای اساسی کودکانشان تلاش می‌کنند. از زمان بحران سوریه اوضاع انسانی در این کشور در این حد وخیم نبوده است. در ماه فوریه و مارس ۹۲ غیرنظامی کشته شدند که از جمله آن‌ها بیش از ۲۰ کودک هستند.

وی به وضعیت فاجعه‌بار آوارگان در اردوگاه الهول که بیشترشان زن و کودک هستند، پرداخت و گفت: قتل و تخریب و غارت تکرار می‌شود. تنها در هفته گذشته پنج زن کشته شدند. این اردوگاه امن نیست و شرایط معیشتی بسیار شکننده است و ساکنان به سختی به غذا و آب و خدمات بهداشتی دست می‌یابند.

این مسئول به ادامه بحران اقتصادی در سوریه و کمبود سوخت و برق و افزایش قیمت‌ها اشاره کرد.

وی ناتوانی سازمان ملل برای فراهم کردن پایین‌ترین حد از کمک به سوری‌ها را اینگونه توجیه کرد که کشورهای اهداکننده به اندازه کافی از این سازمان حمایت مالی به عمل نیاورده‌اند. وی گفت که بیش از چهار میلیون سوری در شمال غرب سوریه به کمک‌های انسانی نیاز دارند و نزدیک به یک میلیون از آن‌ها در چادرها زندگی می‌کنند و به سازمان ملل وابسته هستند.
https://mardomefarda.ir/vdce.o8pbjh8fz9bij.html
منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین