تاریخ انتشار :دوشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۴۷
جالب است ۰
از روز‌های گذشته خبری در فضای مجازی مبنی بر کنسرت گروه‌های موسیقی خارجی از جمله سه گروه قوالی پاکستانی، سرود لبنانی و منقبت‌خوانی افغانستانی در حاشیه شهر مشهد دست به دست شده و در پی آن برخی از هنرمندان موسیقی مشهد نیز نسبت به آن واکنش نشان داده‌اند.
ماجرای اجرای گروه‌های موسیقی خارجی در حاشیه شهر مشهد چیست؟
به گزارش مردم فردا،معاون فرهنگی سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد درباره این موضوع گفت: یک رویداد فرهنگی به نام رویداد مذهبی ماه امت در منطقه گلشهر مشهد برگزار می شود که در قالب آن چند گروه موسیقی مذهبی نیز اثراتی را با موضوعات دینی اجرا خواهند کرد.
یوسف اسماعیل زاده گفت: رویداد بین‌المللی ماه امت با هدف توانمندسازی حاشیه شهر مشهد برگزار می‌شود. تاکنون چنین برنامه‌های فرهنگی فاخری در نقاط حاشیه شهر مشهد کمتر برگزار شده و ویژگی این برنامه این است که موضوع جهان‌شهر را با حضور گروه‌های بین‌المللی مطرح کرده است.
او گفت: برگزاری این برنامه تحت عنوان کنسرت را کاملا تکذیب می‌کنم؛ چراکه این برنامه یک رویداد و جُنگ فرهنگی است که جنبه مذهبی، ملی و بین‌المللی دارد و گروه‌های خارجی که برای اجرا در آن حضور دارند، گروه‌هایی با ماهیت اجرای سرود‌های مذهبی هستند که کاملا هدفمند دعوت شده‌اند و متناسب با روز قدس و عید فطر اجرا خواهند کرد. البته که چند گروه خراسانی نیز با هماهنگی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز هماهنگ شده‌اند و در این برنامه به اجرا خواهند پرداخت.
معاون فرهنگی سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد در رابطه با نحوه اجرای گروه‌های قوالی و منقبت‌خوانی پاکستان و افغانستان گفت: با توجه به اینکه ماهیت اجرای آن‌ها مدح اهل بیت (ع) است، جنبه موسیقی زیادی نخواهد داشت. همانطور که در بسیاری از رویداد‌های دیگری که در مشهد برگزار می‌شود، ساز نمایش داده نمی‌شود، در حین اجرای این گروه‌های موسیقی نیز بر روی صحنه ساز نمایش داده نخواهد شد. در واقع این برنامه یک جُنگ فرهنگی و مذهبی است که منطبق با قواعد فرهنگی کشور و فضای شهری مشهد مقدس برگزار می‌شود و با توجه به اینکه ما دست‌اندرکار موضوعات فرهنگی هستیم تلاش می‌کنیم تا قواعد را رعایت کنیم.
نسبت به اجرای موسیقی در مشهد باید نگاه منصفانه داشته باشیم
اسماعیل‌زاده گفت: اگر قرار باشد در مشهد به دنبال حواشی باشیم، هیچ مسئول و مجموعه فرهنگی نمی‌تواند فعالیت داشته باشد؛ بنابراین باید تمام ما مشهدی‌ها با همدلی کمک کنیم تا کار‌های فرهنگی فاخر در مشهد انجام شود و مردم از آن بهره ببرند. البته که این فعالیت‌ها باید متناسب با شئونات شهر مشهد انجام شود.
او گفت: اگر بخواهیم نگاه منصفانه داشته باشیم باید گفت که گروه‌های موسیقی سنتی و فاخر در آرامگاه فردوسی اجرا می‌کنند، اما با اینکه هر نوع موسیقی، با هر نوع ساز و محتوایی در مشهد اجرا شود مخالفت می‌شود و شئونات مشهد باید کاملا رعایت شود. ما نیز به عنوان دست‌اندکار حوزه فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد در تلاش هستیم تا این شئونات رعایت را کنیم. البته ممکن است برخی هنرمندان انتقاد‌هایی داشته باشند که آن به حوزه سیاست‌گذاری دستگاه‌های مختلف مرتبط است
 
معاون فرهنگی سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد گفت: در ایام مختلف سال از هنرمندان عرصه‌های مختلف هنری مشهد در برنامه‌ها و رویداد‌هایی که در شهر مشهد برگزار می‌شود، استفاده می‌کنیم و اینطور نیست که ما هنرمندان مشهدی را نادیده بگیریم. حضور گروه‌های خارجی در رویداد ماه امت نیز باعث نمایان‌شدن وجهه بین‌المللی رویداد می‌شود و جنبه جهان‌شهر بودن مشهد را نمایان می‌کند.
رویداد بین‌المللی ماه امت با هدف حاشیه‌زدایی برگزار می‌شود
اسماعیل‌زاده با اشاره به چرایی برگزاری این رویداد فرهنگی در منطقه گلشهر که از مناطق حاشیه شهر مشهد است،گفت: اگر این رویداد را در سالن شهید بهشتی یا استادیوم امام رضا (ع) در چهارراه خیام برگزار می‌کردیم، ظرفیت آن‌ها تکمیل می‌شد؛ چراکه این رویداد اتفاق ویژه‌ای در مشهد است. هدف ما این است که نظر‌ها به سمت حاشیه شهر جلب شود و توانمندی‌ها و برند‌های حاشیه شهر نیز دیده شود. این کار منطبق با سیاست‌های شورای اسلامی شهر مشهد و موضوع حاشیه‌زدایی است.
او گفت: این اتفاقات کمک می‌کند تا از تمام نقاط شهر به گلشهر بروند و از آن منطقه دیدن کنند. تا زمانی که آن منطقه را نبینیم شاید لمس نکنیم که در آنجا چه اتفاقاتی رخ می‌دهد. منطقه برگزاری رویداد ماه امت در قلب زندگی خانواده‌هایی است که عزیزان خود را در راه اسلام با حضور در لشگر فاطمیون از دست داده‌اند؛ بنابراین پیام رویداد این است که این خانواده‌ها از عزیزان خود گذشته‌اند و وظیفه ما نیز این است که نظر‌ها را به حاشیه شهر جلب کنیم.
معاون فرهنگی سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد گفت:  این برنامه فرهنگی  از هفتم اردیبهشت‌ماه به مدت ۱۰ شب در سالن شهدای مدافع حرم واقع در گلشهر، خیابان آوینی ۵۷ برگزار می‌شود.
اسماعیل زاده گفت: افرادی که علاقه‌مند به شرکت در این رویداد هستند، کلمه ۸ را به سامانه ۱۰۰۰۱۰۸ ارسال کنند تا لینک ثبت‌نام رویداد برای آن‌ها ارسال شود. برای هرشب بین ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ نفر ظرفیت در سالن وجود دارد که تاکنون به صورت میانگین ۲۰۰ نفر در هرشب ثبت‌نامی وجود داشته است.
https://mardomefarda.ir/vdca.0nik49niw5k14.html
منبع : باشگاه خبرنگاران
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما