تاریخ انتشار :دوشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۰۷:۰۰
جالب است ۰
اینتل به تازگی نسخه جدیدی از کدک ویدیویی SVT-AV1 را برای پردازنده‌های خود منتشر کرده است که می‌تواند تجربه پخش ویدیوهای اینترنتی را بهبود بخشد.
پشتیبانی از کدک ویدیویی AV1 به پردازنده‌های اینتل اضافه می‌شود
به گزارش مردم فردا،اینتل به عنوان یکی از اعضای موسس Alliance for Open Media شناخته می‌شود و در همین رابطه اقدامات فراوانی برای ترویج کدک AV1 انجام داده و این کدک ویدیویی را در اختیار سازندگان و ارائه‌دهندگان محتوا و کاربران نهایی قرار داده است.

اینتل اولین شرکتی بود که کدک سخت‌افزاری AV1 را هم‌زمان با پردازنده‌های گرافیکی Xe-LP خود در سال 2020 میلادی ارائه کرد. در همین رابطه تیم آبی نسخه 1.0 دیکودر و انکودر Scalable Video Technology AV1 را برای پردازنده‌های خود منتشر کرده است.

گفته شده کدک SVT-AV1 با تمام پردازنده‌های مدرن سازگار بوده و برای وضوح فوق‌العاده تصویر و وسعت رنگ گسترده و بهبود دامنه پویا طراحی شده است.

پیش از این و در  سال 2018 AOMedia اعلام کرده بودکه کدک AV1 حدود ۳۰ درصد کارآمدتر از کدک‌های موجود است.  اما بزرگ‌ترین مشکل این کدک‌ را می‌توان در سخت‌افزار قدرتمند مورد نیاز برای اجرای آن خلاصه کرد.

اما پردازنده‌های مدرن به راحتی از پس اجرای این کدک برآمده و دیگر مشکلی در این زمینه احساس نمی‌شود. 

کدک SVT-AV1 نسخه تکامل یافته کدک‌های استریم ویدیو مانند H.265 در اینترنت محسوب می‌شود که به‌عنوان جانشین فرمت HEVC (H.265) در نظر گرفته شده است که در حال حاضر برای فیلم‌های 4K HDR در پلتفرم‌های پخش آنلاین استفاده می‌شود.

در ابتدا اینتل و نتفلیکس پروژه‌ SVT-AV1 را به‌منظور توسعه‌ و هماهنگی این کدک با عملکردهای گوناگون برای اپلیکیشن‌های مختلف را آغاز کردند. اما در ادامه افزایش محبوبیت این کدک توجه AOMedia را به خود جلب کرد و در آگوست 2020 توسط اعضای این نهاد مورد استفاده قرار گرفت.

لازم به ذکر است اعضای کنسرسیوم اتحاد برای رسانه‌های آزاد (AOMedia) شامل شرکت‌های بزرگ فناوری مانند آمازون، اپل، آرم، فیس‌بوک، گوگل، اینتل، مایکروسافت، موزیلا، نتفلیکس و انویدیا شده که کدک SVT-AV1 را در پلتفرم‌های خود مورد استفاده قرار داده‌اند.

نسخه‌ ۱.۰ کتابخانه‌های انکود و دیکود SVT-AV1 نقطه عطف و خبر خوشی برای سازندگان محتوا و کاربران نهایی محسوب می‌شود. البته اینتل برای شرکت‌هایی مانند نتفلیکس شتاب‌دهنده‌های Arctic Sound-M مبتنی‌بر DG2 را ارائه می‌دهد که می‌تواند هشت پخش 4K را به صورت هم‌زمان مدیریت کند.
https://mardomefarda.ir/vdcd.x092yt09ja26y.html
منبع : شهر سخت افزار
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما