تاریخ انتشار :چهارشنبه ۳۱ فروردين ۱۴۰۱ ساعت ۱۷:۵۳
جالب است ۰
نویسنده و کارگردان فیلم سینمایی «گل به خودی» گفت اگر تمامی صنوف سینما از فیلم های روی پرده حمایت کنند هرسال شاهد بهتر شدن وضعیت اکران و احقاق حقوق فیلمسازان خواهیم بود.
سانسور گریبانگیر ژانر کودک و نوجوان هم شده است!
به گزارش مردم فردا، احمد تجری نویسنده و کارگردان فیلم سینمایی «گل به خودی» که هم اکنون در سینماهای سراسر کشور در حال اکران است در گفتگو با خبرنگار سینمایی صبا درباره طرح و ایده اولیه فیلمنامه عنوان کرد: طی صحبتی که با مدیر یک مرکز کودکان بی سرپرست داشتم در جریان این موضوع قرار گرفتم که کودکان این مرکز به منظور پیدا کردن پدر و مادرشان دست به هر کاری می زنند و حتی تعدادی از آنها تاکنون برای یافتن خانواده‌شان از مرکز فرار کرده اند.
 دغدغه و نگاه این کودکان باعث کنجکاوی من شد و زمانی که با بچه های آن مرکز صحبت کردم، تصمیم گرفتم فیلمنامه ای دراین باره بنویسم.
کارگردان فیلم سینمایی «گل به خودی» خاطرنشان کرد: تحقیق و بررسی برای فیلمنامه «گل به خودی» به مدت هشت ماه انجام شد و با همراهی لیلا قهرمانی به نگارش در آمد.
بازیگر سریال «بازی پنهان» درباره چالش کار در ژانر کودک و نوجوان اظهار کرد: به عنوان اولین تجربه کار کودک برای من همکاری با تعداد زیادی کودک و نوجوان که سرشار از انرژی، شیطنت و بگو بخند بودند، چالش بزرگی بود اما این همکاری در عین جذابیت سخت بود.
بازیگر سریال «علی البدل» خاطرنشان کرد: ۹۹ درصد سکانس های فیلم با حضور بچه ها به عنوان بازیگران اصلی کار جلوی دوربین رفت و در ابتدا من و دستیارانم برای تعامل با آنها کمی اذیت شدیم اما کم کم عادت کردیم.

روایت یک موضوع انسانی براساس واقعیت
او هدف از ساخت «گل به خودی» را بیان یک موضوع انسانی دانست و تاکید کرد: بیان مشکل کودکان بی سرپرست یک موضوع انسانی و براساس واقعیت بود که دوست داشتم با به تصویر کشیدن آن، کاری برای این کودکان انجام بدهم.
متاسفانه ممیزی های زیادی در مرحله دریافت پروانه ساخت و پروانه نمایش گریبانگیر کار شد که باعث حذف یا تغییر خیلی از سکانس ها شد.
تجری ادامه داد: آنچه در ذهن داشتیم صد در صد امکانپذیر نشد ولی سعی کردیم تا در حدی هرچند اندک نسبت به این کودکان ادای دین کنیم و امیدوارم این اتفاق افتاده باشد.
 کارگردان فیلم سینمایی«گل به خودی» مطرح کرد: کار کردن با کودکان لذتبخش است و البته حوصله زیادی می خواهد و از آنجا که صبر و حوصله زیادی دارم خیلی زود با آنها ارتباط برقرار کردم.
همیشه علاقه و دغدغه ساخت فیلم کودک را داشتم و منتظر ایده مناسب بودم که جرقه اش با حضور در مرکز کودکان بی سرپرست خورد و منجر به ساخت «گل به خودی» شد.
بازیگر فیلم «دربند» عنوان کرد: با وجود تمام مشکلات مثل بحث مالی که گاهی تا حد متوقف شدن کار پیش می رفت و فیلمبرداری در شرایط کرونا، انرژی خوب، پاکی و معصومیت و دعای خیر بچه ها باعث شد کار به سرانجام برسد و در بسته اکران نوروز قرار بگیرد.
این کارگردان خاطرنشان کرد: قطعا برای هر فیلمسازی قرار گرفتن فیلمش در بسته اکران نوروز خیلی حال خوبی است. ما از ابتدا برای حضور در اکران نوروز ۱۴۰۰ تلاش کرده بودیم که میسر نشد تا به لطف خدا و دعای بچه ها که بدرقه کار بود به اکران نوروزی امسال رسیدیم.

کارگردانان به سراغ کار کودک نمی روند
تجری اظهار کرد: کارگردانی در سینمای دنیا به ویژه در ژانر کودک با کارگردانی در سینمای ایران کاملا متفاوت است. در جهان اکثرا کارگردان هایی که مثل من اوایل ورودشان به سینماست کارشان را با کارگردانی فیلم در ژانر کودک شروع نمی کنند بلکه آنها سراغ فیلم های اجتماعی یا طنز و پر بازیگر می روند تا بهتر دیده شوند و بتوانند در جشنواره های مختلف حضور پیدا کنند.
کارگردان فیلم سینمایی «گل به خودی» ادامه داد: در سینمای ایران کسی در ژانر کودک کار نمی کند چون ژانر کودک خیلی مظلوم واقع شده و اکثر کارگردانان شاید بعد از ساخت فیلم در ژانرهای دیگر تنها با یک پیشنهاد وسوسه انگیز وارد سینمای کودک شوند و تعداد کمی با عشق وارد کار کودک می شوند.
تجری با اشاره به اکران نوروز فیلم تاکید کرد: از اینکه فیلم جزو آثار اکران نوروزی است راضی هستم اما اینکه صرفا برای خالی نبودن عریضه فیلمی در اکران نوروزی قرار بگیرد و حمایت نشود قطعا مناسب نیست.
او درباره اکران خصوصی و عمومی فیلم بیان کرد: چون خودم برای تولید فیلم جدیدم خارج از ایران حضور دارم و نتوانستم بازیگران و عوامل را دور هم جمع کنم برعکس دیگر آثار که اکران عمومی و اختصاصی داشتند، تاکنون چنین برنامه ای نداشتیم. البته بازیگران اصلی فیلم هم کودک هستند و مثل بازیگران بزرگ سال توانایی سفر برای اکران های مردمی را ندارند و این موضوع نیز کارمان را سخت کرده است.
این هنرمند از دیگر مشکلات اکران به تعلق نگرفتن سانس مناسب اشاره کرد و گفت: یکی دیگر از مشکلات اصلی فیلم نداشتن سانس مناسب اکران بود که چون خودم حضور نداشتم، نتوانستم برای گرفتن زمان های مناسب اقدام کنم.

«گل به خودی» قربانی سلیقه مدیران است
احمد تجری درباره تبلیغات کار توضیح داد: متاسفانه با وجود اینکه «گل به خودی» برای مخاطب کودک و نوجوان است و محتوای آن مشکلی ندارد باز هم قربانی سلیقه مدیران صدا و سیما و شهرداری شد. به فیلم «گل به خودی» زیرنویس برای شبکه شما، آموزش و تعدادی از شبکه های جدید داده شد. تبلیغ به صورت زیرنویس آن هم در شبکه هایی که خود رییس شبکه هم آنها را تماشا نمی کند و شاید یک عده مخاطب خاص داشته باشند کافی نیست.
 کارگردان «گل به خودی» اذعان کرد: شهرداری ۵ الی ۶ بنر تبلیغی برای مدت کوتاه به صورت رایگان در اختیار فیلم قرار داد که بلافاصله آنها را نیز حذف کرد و تبدیل به تبلیغات ماه رمضان شد‌ند. با این اوصاف فیلم من چگونه باید بفروشد؟! فقط حمایت دوستان و آشنایان در صفحات مجازی است که در دیده شدن کار موثر بوده است. متاسفانه «گل به خودی» را حسابی ضربه فنی کردند البته خیلی از آثار دیگر همکاران نیز با توجه به اخباری که دنبال می کنم همین مشکل را دارند.
این کارگردان بیان کرد: فیلم های دیگر اکران نوروزی بازیگران بزرگسال و معروفی دارند که به نسبت هزینه هایشان فروش خوبی دارند اما «گل به خودی» که سوپراستارش چهار کودک هستند، چگونه باید می فروخت؟!
او خاطرنشان کرد: متاسفانه خیلی از همکاران به جای حمایت در پی تخریب فیلم هستند. در حالیکه اگر همه صنوف سینمایی از اکران آثار حمایت نکنند این روند ادامه دار خواهد بود و هرسال شاهد بی توجهی به آثار دیگر هنرمندان نخواهیم بود.
این بازیگر و کارگردان سینما مطرح کرد: متاسفانه سینماگران به ظاهر دوست و همراه هستند ولی در واقع به دنبال تخریب کارند. خیلی از هنرمندان با وجود اینکه تا به حال فرصت همکاری با هم نداشته ایم از کار حمایت کردند و بالعکس افرادی که ادعای دوستی داشتند حتی از گذاشتن یک استوری دریغ کردند.
بازیگر فیلم «دربند» اعلام کرد: این کم توجهی نه به نفع سینمای ایران و نه به نفع فیلم هاست. فردا فیلم من کنار می رود و کار دیگری روی پرده می آید و باز شاهد این اوضاع خواهیم بود. پس اگر پشت هم باشیم می توانیم حقمان را بگیریم.
کارگردان فیلم سینمایی «گل به خودی» گفت: بزرگترین فیلم های تاریخ سینمای ایران و جهان منتقدان خوب و بد دارد ما هم ادعای فیلم بدون نقص نداریم. ممیزی و شرایط تولید و … باعث نواقصی در کار شده ولی تلاشمان را کردیم تا با بودجه شخصی در ژانر سینمای کودک و نوجوان فیلم قابل قبول و شریفی بسازیم.

عده ای به جای حمایت تخریب می کنند
او ادامه داد: ما هم فیلمنامه، سرمایه گذار و هم امکانات برای ساخت فیلم بی دردسر در ژانر دیگر را داشتم اما ترجیح‌ دادیم فیلم کودک بسازیم، اما متاسفانه عده ای به جای حمایت از من به عنوان فیلمساز که وارد حوزه کودک و نوجوان شده ام، دنبال تخریب هستند.
این نویسنده و کارگردان فیلم عنوان کرد: مدیران نیز به جای زدن حرف های قشنگ، اگر حمایت می کردند و اجازه تبلیغ می دادند قطعا بچه ها از روی پرده بودن فیلمی که برای آنها ساخته شده است، اطلاع پیدا می کردند.
احمد تجری در پایان گفت: امیدوارم که چراغ سینمای ایران به ویژه ژانر کودک و نوجوان روشن بماند و فیلمسازان در این حوزه ورود کنند و هر سال در اکران نوروزی شاهد فیلم های پرفروش کودک و نوجوان باشیم.
https://mardomefarda.ir/vdci.paqct1awpbc2t.html
منبع : صبا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما