تاریخ انتشار :سه شنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۱۰
جالب است ۰
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: تا پایان فروردین ماه، اغلب دانشگاه‌ها آموزش حضوری را برای دانشجویان همه مقاطع تحصیلی از سر می‌گیرند.
آموزش حضوری اغلب دانشگاه‌ها تا پایان فروردین از سرگرفته می‌شود
به گزارش مردم فردا،محمدعلی زلفی گل دوشنبه شب در گفت وگوی تلویزیونی درباره بازگشایی دانشگاه ها اظهار داشت: بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، آموزش حضوری دانشگاه ها باید از ۱۴ فروردین ماه آغاز می شد و تا پایان فروردین ماه اغلب دانشگاه ها برای همه مقاطع تحصیلی، آموزش حضوری را از سر می گیرند.

وی درباره دانشجویان تحصیلات تکمیلی خاطرنشان کرد: دانشجویان تحصیلات تکمیلی که عنوان پایان نامه ها و رساله های آنها تصویب شده بود، پیش از آغاز آموزش حضوری، برای انجام تحقیقات خود در دانشگاه ها حضور داشتند اما دانشجویان مقطع کارشناسی به صورت مجازی، آموزش خود را پیگیری می کردند.

زلفی گل با اشاره به فعالیت دوباره خوابگاه ها افزود: در این دو سال، خوابگاه های خصوصیِ برخی دانشگاه ها تغییر کاربری داده بود و در دسترس نبودند اما با از سرگیری آموزش های حضوری، این خوابگاه ها به تدریج و با اندکی تاخیر در اختیار دانشجویان قرار داده شد. 

وزیر علوم با بیان اینکه دانشجویان علاقه مند به حضور در دانشگاه ها هستند، گفت: اگر دانشگاهی به هر دلیلی آموزش حضوری را برای دانشجویان یک مقطع یا ورودی برگزار نکرد، دانشجویان درخواست حضوری شدن کلاس ها را مطرح کردند و جزو مطالبات آنها بود.

به گفته وی، با حضوری شدن آموزش ها، روح به کالبد دانشگاه ها بازگشت.

کنکور رشته های پرطرفدار حذف نمی شود
زلفی گل درباره نحوه برگزاری کنکور تاکید کرد: کنکور برای رشته های پرطرفدار، حذف نمی شود. سوابق تحصیلی نمی تواند به تنهایی داوطلبان کنکور را ارزیابی کند. برای بیش از ۸۵ درصد رشته های دانشگاهی، پذیرش از طریق سوابق تحصیلی وجود دارد و اکنون در دانشگاه ها اعمال می شود.

وزیر علوم با بیان اینکه وزارت علوم مجری قانون است، خاطرنشان کرد: قانون سهمیه های کنکور را مشخص کرده و وزارت علوم بر اساس همین قانون ها عمل می کند. برخی انتقادات نسبت به تعدادی از سهمیه ها وجود دارد و فقط برخی جا به جایی ها انجام می شود که برای همه دانشجویان این امکان در نظر گرفته شده بود. 

وی درباره شفافیت در مسائل آموزش عالی گفت: شفافیت در بخش های مختلف می تواند وجود داشته باشد، در بخش اداری در حال اجرای طرحی هستیم که هر نامه ای که یک ذی نفع به داخل ستاد وزارت علوم ارسال می کند، کدی برای او ارسال می شود که از طریق آن مراحل اداری نامه خود را پیگیری می کند.

به دانشجویان اجازه اشتباه کردن بدهیم

زلفی گل در ادامه درباره آزادی بیان دانشجویان در کرسی های آزاد اندیشی، تاکید کرد: بحث اصلی، میزان و درجه آزادی است. دانشجویان و نهادهای حاکمیتی باید یک درجه از این آزادی را در قالب قانون بپذیرند و به قانون احترام بگذارند؛ نهادهای حاکمیتی که روی شیوه مدیریت آزادی نظارت دارند باید با سعه صدر بیشتری موضوع را پیگیری کنند.

وی افزود: دانشجو در دانشگاه حق اشتباه کردن دارد و اگر در دانشگاه اشتباه نکند، کجا و چه زمانی اجازه دارد اشتباه کند؟ باید بپذیریم هزینه اشتباهات در دوران دانشجویی کمترین مقدار ممکن باشد. دانشجویان در سنی هستند که حساب و کتاب آینده را نمی کنند و صادقانه حرفی را که به ذهن شان می رسد، در قالب انتقاد یا پیشنهاد مطرح می کنند.

وزیر علوم گفت: دانشجویان، فرزندان ما هستند و باید نظرات شان را شفاف بگویند، تندی نکنیم و اجازه دهیم اشتباه کنند. این اشتباهات باعث می شود آنها در آینده اشتباهات کمتری کنند. دانشجویان ما، افراد باهوشی هستند و اگر ببینند این کرسی ها جنبه سوری دارند، با انگیزه در آن شرکت نمی‌کنند. از سوی دیگر باید روسای دانشگاه‌ها و معاونان فرهنگی را برای چگونه مدیریت کردن، آموزش دهیم. دانشجویان هم باید آموزش ببینند که چه اصولی را با چه ادبیاتی مطرح کنند تا این آزادی افزایش یابد.

جذب المپیادی‌ها در رشته‌های دارای مدال

وزیر علوم در بخش دیگری از سخنان خود درباره آن دسته از دانشجویان مدال آور و المپیادی که رشته خود را رها کرده و به دنبال رشته‌های دارای بازار کار می‌روند، اظهار کرد: به این دانشجویان حق می دهم؛ هر دانشجویی که جزو استعدادهای برتر است، به فکر آینده خود بوده و در رشته ای تحصیل می‌کند که برای پیدا کردن شغل مناسب با مشکل کمتری مواجه شود.

وی بیان کرد: مدال آوران به دلیل نگرانی نسبت به آینده، تصمیم به ترک رشته خود و تحصیل در رشته دارای بازار کار بهتری می‌گیرند. بر اساس رایزنی با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، آیین نامه‌ای تصویب می‌کنیم که المپیادی‌ها را در همان رشته‌ای که مدال کسب کرده‌اند، بورسیه کنیم.

زلفی گل خاطرنشان کرد: همچنین، وزارت علوم از طریق هیأت اجرایی جذب هیأت علمی، فرد را به عنوان عضو هیأت علمی در همان رشته مدال آور جذب می‌کند. شرط مهم این است که افراد همچنان وضعیت علمی خود را در حد مطلوب حفظ کنند.

به گفته وی، با طراحی شیوه نامه‌ای، این تضمین را می‌دهیم که دانشجویان توانمند در رشته‌های علوم انسانی و علوم پایه همچنین دیگر رشته‌های المپیادی، نگرانی بابت آینده شغلی خود نداشته باشند.
https://mardomefarda.ir/vdcc.0qea2bq0mla82.html
منبع : ایرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما