تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۲۴
جالب است ۰
«متهم گریخت» با تیتراژی با صدای مجید اخشابی در سال ۱۳۸۴، «منو درگیر خودت کن» محسن یگانه در سال ۱۳۸۶، «هواتو کردم» محمد علیزاده در سال ۱۳۹۲، «پنجمین خورشید» علیرضا افتخاری در سال ۱۳۸۸، «تکیه‌بر باد» محمد اصفهانی در سال ۱۳۹۰، «دودکش» رضا صادقی در سال ۱۳۹۲ از آن دست موسیقی‌هایی هستند که برای تیتراژ سریال‌های ماه مبارک رمضان ساخته شدند هنوز ماندرگارند
خواننده های مشهور با چه آثاری برای جلب نظر مخاطبان به میدان آمده اند؟
به گزارش مردم فردا، در این میان، تعداد زیادی از موسیقی‌های تیتراژ نیز پس از پخش سریال به دست فراموشی سپرده شده‌اند. در تشریح برخی از مهم‌ترین دلایل فراموش شدن سریع این تیتراژها می‌توان این موارد را برشمرد: ساخت ضعیف سریال‌ها و در نتیجه شنیده نشدن موسیقی آن‌ها، ساختار ضعیف شعر، موسیقی و صدای خواننده و از همه مهم‌تر شتاب‌زدگی در تولید اثر به دلیل فشارهایی که گاهی از سوی عوامل تولید یک برنامه به گروه ساخت موسیقی برای بالابردن سرعت ساخت تیتراژ وارد می‌شود. با همین دیدگاه،به بررسی کوتاه موسیقی‌ تیتراژ چند سریال و برنامه تلویزیونی ازجمله «خوش‌نام»، «از سرنوشت ۴»، «نجلا ۲»، «مسافران شهر» ، «آدم‌های خوب شهر»، «بی انتها» و «دعوت» پرداخته‌ایم که شرح آن را در ادامه می‌خوانید.

مسافران شهر
داستان قسمت‌های مختلف سریال «مسافران شهر» در قالبی مبتنی بر فلاش‌بک روایت می‌شود که درباره موضوعات رمضانی است و اتفاقات آن در حدفاصل ماه رمضان و عیدسعید فطر رقم می‌خورد.

آهنگ تیتراژ این سریال همراه با صدای امیر تسلیمی است و موسیقی روان تیتراژ تا حدودی آن را از خمودگی و یکنواختی ترانه و صدای خواننده نجات داده است؛ ضعف ترانه یکی از مهم‌ترین اشکالاتی است که می‌توان به تیتراژ این برنامه وارد دانست. تسلیمی آثار دیگری ازجمله دلربا و با من باش را نیز در کارنامه کاری خود دارد که در این دو اثر نیز نمی‌توان ردپایی از شعر قدرتمند پیدا کرد. بنا به دلایلی که ذکر شد، نمی‌توان این تیتراژ را در رسته تیتراژهای موفق و ماندگار   ماه رمضان ۱۴۰۱  دانست.


خوش‌ نام
فیلم‌نامه سریال «خوش نام»،قصه جذاب و پرماجرایی دارد. این سریال کمدی،یک قصه اخلاقی را در بطن جامعه روایت می‌کند. موسیقی تیتراژ این ملودرام شیرین را سعید شریعت اجرا کرده است، تیتراژ پایانی این سریال، ریتمیک و همخوان با قصه ساخته شده است. موسیقی از رهایی خاصی در اجرا برخوردار است و روانی شعر و صدای خواننده به این موضوع کمک شایان توجهی می‌کند.

اگرچه ترانه این تیتراژ به‌شدت دم‌دستی و خالی از بسیاری از صناعات ادبی است اما این آهنگ را به لحاظ موسیقی و صدای خواننده ،می‌توان در بازار ترانه امروز تا حدود زیادی موفق ارزیابی کرد. سعید شریعت تاکنون در تیتراژهای دیگری ازجمله در سریال«افرا» و «روزهای آبی» نیز به‌عنوان خواننده حضور داشته که در آن‌ها نیز به‌خوبی از عهده اجرا برآمده است.


سریال نجلا ۲
داستان سریال «نجلا» به حدود سال‌های ۵۸ برمی‌گردد؛ داستانی عاشقانه که در جنوب کشور اتفاق می‌افتد. موسیقی تیتراژ «نجلا ۱» را مهدی یغمایی به زیبایی اجرا کرده بود و ترانه تیتراژ نیز از جایگاه قابل قبولی برخوردار بود. در فصل اول«نجلا» سازهای بومی جنوب کشور در قسمتی کوتاه از موسیقی تیتراژ به کار گرفته شده بود؛ اما در فصل دوم، سازندگان سریال پا را فراتر گذاشته و این‌بار به سراغ عرفان طهماسبی از خوانندگان جوان جنوب کشور و از برگزیدگان «عصر جدید» رفته‌ و علاوه بر اجرای ترانه به لهجه جنوبی، با بهره‌گیری از سازهای جنوب کشور،تیتراژی  قابل‌احترام  تولید کرده‌اند.

«از سرنوشت ۴» و «آدم‌های خوب شهر»
هر بیننده‌ای که به تماشای فصل‌های مختلف سریال «از سرنوشت» نشسته باشد، قطعاً موسیقی تیتراژ این سریال را که توسط امین بانی اجراشده است،به خاطر می‌آورد.

تیتراژی خوش‌ساخت که البته صدای خاص خواننده کمک شایان توجهی به ماندگاری آن در ذهن مخاطب کرده است. عوامل سازنده «ازسرنوشت ۴» برای تیتراژ پایانی این سریال دوباره به سراغ امین بانی رفته‌اند و این‌بار نیز، این خواننده در اجرا موفق ظاهرشده است. شعر این تیتراژ اثر حسین غیاثی است؛ ترانه‌سرایی که تا امروز ترانه‌های موفقی را برای تیتراژ برنامه‌های مختلف تلویزیون نوشته است. امیر توسلی نیز به‌عنوان آهنگ‌ساز موفق عمل کرده است.ویژه‌برنامه «آدم‌های خوب شهر»که هرشب قبل از افطار حوالی ساعت ۱۹ از شبکه دو پخش می‌شود نیز، با صدای امین بانی، شعر حسین غیاثی و آهنگ‌سازی امیر توسلی است.

این موسیقی نیز مانند موسیقی «ازسرنوشت۴» حاصل کار همان گروه است.ترانه‌ دارای استانداردهای مدنظر در ترانه‌سرایی و متناسب با موضوع برنامه است. موسیقی خلوت، روان و جذاب که موردپسند مخاطب روز است و صدای خاص امین بانی در اجرا و انتقال حس آرامش که در این موسیقی ریتمیک نهفته است باعث می‌شود مخاطب چندبار و به‌صورت پی‌درپی به پخش مجدد این موسیقی رغبت نشان دهد.

بی‌انتها و دعوت
برنامه «بی‌انتها» که برای لحظات معنوی افطار در شبکه نسیم تدارک دیده‌شده، از دیگر برنامه‌های ماه مبارک رمضان است که حال خوبی را به همراهان خود منتقل می‌کند. تیتراژ این برنامه را حجت اشرف‌زاده روی ترانه‌ای از حسین غیاثی خوانده است. ناگفته نماند که این قطعه قبل از این برنامه توسط حجت اشرف‌زاده اجرا و در بازار موسیقی کشور منتشر شده بود؛ آهنگی که به دلیل صدای آرامش‌بخش حجت اشرف‌زاده و شعر و موسیقی بی‌نقص  با بازخوردهای خوبی از سوی مخاطب روبه‌رو شده است و درنهایت،سازندگان این برنامه ترجیح داده‌اند به‌جای ساخت موسیقی اختصاصی، از یک موسیقی پرمخاطب که امتحانش را در مواجهه با مخاطب پس داده است، استفاده کنند.

همچنین،اجرای تیتراژ برنامه «دعوت»شبکه یک هم ،به حجت اشرف‌زاده سپرده‌شده است.  اشرف‌زاده را می‌توان از جمله خوانندگانی دانست که به ندرت، کارهای ضعیف درمیان آثارش دیده می‌شود.او در این تیتراژ نیز توانسته است یک قطعه موسیقی دارای استانداردهای لازم را خلق کند.
https://mardomefarda.ir/vdcj.iemfuqetxsfzu.html
منبع : خراسان
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما