تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۱ فروردين ۱۴۰۱ ساعت ۱۶:۰۰
جالب است ۰
افزایش دوباره بلیت‌های کنسرت موسیقی، قشر متوسط جامعه را از سالن‌های موسیقی جدا می کند.
انفجار قیمت کنسرت
به گزارش مردم فردا،دو، سه سالی است که گروه‌های موسیقی در برگزاری کنسرت با فراز و نشیب‌های زیادی روبه‌رو بودند. هر بار که به اوج کرونا می‌رسیدیم، تمام برنامه‌های هنری ازجمله گروه‌های موسیقی به‌هم می‌ریخت تا جایی که در تهران به جز چند کنسرت آنلاین هیچ کنسرتی به شکل حضوری برگزار نشد. هر‌چند دفتر موسیقی اعلام کرد که پاییز‌ 1400 فعالیت کنسرت‌ها آغاز می‌شود اما باز هم اوج‌ گرفتن کرونا به گروه‌ها امان نداد و در این میان برخی از خوانندگان به شکل کژ‌دار و مریز کنسرت‌هایشان را در پایتخت برگزار کردند. هرچقدر که تعطیلی کنسرت‌های پایتخت در این 2 سال ادامه داشت اما بازار داغ برگزاری کنسرت در کیش برقرار بود؛ کنسرت‌هایی که با قیمت بلیت 450 هزار تومانی به فروش می‌رسید و مخاطبان خود را داشت. البته در این میان برخی ‌کنسرت‌گذاران هم ترجیح می‌دادند کنسرت‌های خود را خارج از کشور برگزار کنند. اما نکته قابل تامل افزایش سرسام‌آور قیمت بلیت‌ها‌ست؛ موضوعی که توتونچیان، از تهیه‌کنندگان موسیقی به آن اشاره می‌کند: «سالن‌های موسیقی با اینکه در 3ماه گذشته افزایش قیمت داشتند، اما باز افزایش ‌300درصدی را تجربه کرده اند و این یعنی حذف قشر متوسط جامعه از حضور در سالن‌های موسیقی.»
نوروز موفق برای پاپی‌ها
با آغاز سال‌۱۴۰۱  کنسرت‌های نوروزی در تهران و سایر شهرستان‌ها به روی صحنه رفتند و خوانندگان بعد از مدتی توانستند با اجرای کنسرت در مقابل طرفداران خود قرار بگیرند. در همین تعطیلات باز هم کیش برنده میدان بود و بیشتر کنسرت‌ها در این جزیره برگزار می‌شد؛ کنسرت‌هایی که گاهی قیمت بلیت‌شان به 600هزار تومان هم می‌رسید و اگر صندلی خالی می‌ماند برگزارکنندگان کنسرت برای پرشدن صندلی‌ها قیمت‌ها را در آخرین وقت به 200 و حتی 100هزار تومان کاهش می‌دادند. علاوه بر کیش، شهرهای شمالی و دیگر شهرهای جنوبی هم بیشتر میزبانی را از کنسرت‌‌های نوروزی داشتند. حالا که تعطیلات به پایان رسیده اما خبری از برگزاری کنسرت در تهران نیست، شاید یکی از دلایلش آغاز ماه رمضان باشد. البته در روزهایی که گذشت تنها گروه ماکان‌بند بود که یک اجرا در سالن میلاد نمایشگاه داشت و فعلا پاپی‌ها همچنان ترجیح می‌دهند ترافیک اجراهایشان در همان کیش باشد. فصلی که جزیره همچنان مسافران خود را دارد.

برنامه خلوت برای اردیبهشت
تنها برنامه‌ای که در سایت‌های فروش بلیت کنسرت دیده می‌شود، برای پایان اردیبهشت است، اجرای کنسرت پاپ ویژه بانوان برای گروه نوشه که قرار است 30اردیبهشت در تالار وحدت اجرا داشته باشند. اجرای این کنسرت ساعت 14است و قیمت بلیت‌های این کنسرت از 130هزار تومان آغاز می‌شود و به 400هزار تومان می‌رسد. البته تالار وحدت در روزهای 14 و 15 اردیبهشت هم میزبان گروه موسیقی کلاسیک است. ارکستر سمفونیک تهران به رهبری ولفگانگ ونگنروت ساعت 21:30 برگزار می‌شود، بلیت‌های این ارکستر هم از 100هزار تومان ‌تا 250هزار تومان است.

یک دغدغه بزرگ
محمدحسین توتونچیان، تهیه‌کننده موسیقی از کنسرت‌گذاران موسیقی درباره برگزاری کنسرت‌های بعد از تعطیلات نوروز می‌گوید: «در روزهای نوروزی شاهد برگزاری کنسرت‌های موسیقی بودیم و گاهی در سالن‌های تهران هر شب 2 تا 4کنسرت برگزار می‌شد و در دیگر شهرها هم کنسرت‌ها را داشتیم و با آغاز ماه رمضان کنسرت‌ها کمتر شده است.» وی ادامه می‌دهد: «در حال برنامه‌ریزی برای برگزاری کنسرت‌ها هستیم، اما اتفاقی که الان به‌وجود آمده، این است که بعد از ماه مبارک رمضان و قبل از ماه محرم یک بازه کوتاه‌مدت زمانی داریم که کنسرت‌هایمان را برگزار کنیم و تمامی فعالیت‌های هنری را موکول به این روزها کرده‌ایم. مترصد برگزاری کنسرت‌های پاپ هستیم. ‌مشکل بزرگی  روبه‌‌رویمان وجود داشت که این مشکل به‌طور عجیب و دردناک ما را در مقابل مردم قرار داده و آن سالن‌هایی است که باز هم اقدام به افزایش قیمت اجاره سالن کرده‌اند.» 

قیمت‌های سر‌به‌فلک‌کشیده
توتونچیان همچنین اضافه می‌کند: «3ماه پیش سالن‌دارها افزایش قیمت را داشتند و نمی‌دانیم چرا باز‌هم باید افزایش قیمت داشته باشیم. این‌بار صحبت از افزایش‌‌های چندصد‌درصدی است که کار را برای تهیه‌کنندگان،کنسرت‌گذاران و هنرمندان مشکل کرده است.» وی به 2سالن برای نمونه اشاره می‌کند. یکی از این سالن‌ها اسپیناس‌پلاس است که توتونچیان می‌گوید افزایش قیمت نسبت به 3ماه گذشته 300درصد بوده و این افزایش، نسبت به شیوع کرونا افزایش 400درصدی داشته است. به‌گفته این تهیه‌کننده با توجه به این افزایش، قیمت بلیت کنسرت در اسپیناس‌پلاس از سقف 415هزار تومان به بیش از یک میلیون تومان می‌رسد که این افزایش قیمت به‌گونه‌ای دیگر در سالن میلاد رقم می‌خورد. این سالن هم نسبت به 3ماه گذشته 30درصد افزایش داشته و نسبت به قبل کرونا با افزایش 300درصدی همراه بوده است. توتونچیان با توجه به‌خصوصی بودن سالن‌ها و وابستگی برخی به دیگر وزارتخانه، توضیح می‌دهد: «در این میان دفتر موسیقی وزارت ارشاد هم نمی‌تواند کاری انجام دهد، تنها بتواند تعاملی برقرار کند‌ یا صحبتی انجام دهد؛ چراکه ورود به قیمت در حیطه و مسئولیتش نیست. نمی‌دانم با این عدد و رقم‌ها قرار است که چه بلایی سر کنسرت‌های موسیقی آورده شود.»

حذف کنسرت از زندگی قشر متوسط
 
محمدحسین توتونچیان‌ می‌گوید: «با افزایش قیمت بلیت‌ها، کنسرت‌ها برگزار می‌شود و مخاطبانی که توانایی پرداخت هزینه را دارند، به سالن‌ها می‌روند اما آنچه برای موسیقی اتفاق می‌افتد، این است که قشر هنردوست و متوسط جامعه از هنر موسیقی کشور محروم می‌شود و در آینده‌ای نزدیک ضرر و لطمه آن به هنر موسیقی می‌خورد. اگر قیمت بلیت‌ها متعادل باشد، برای ما و هنرمندان هم خوب است؛ چرا‌که هنرمندی که در طول سال 40سانس اجرا دارد، می‌تواند 80سانس اجرا بگذارد و دایره مخاطبان هم بیشتر می‌شود.» وی تصریح می‌کند: «دغدغه ما این است که با افزایش قیمت، یک قشر از مردم دیگر نمی‌توانند به سالن‌های کنسرت بیایند و موسیقی از سبد زندگی‌شان کامل حذف می‌شود. هنر برای کسانی نیست که قیمت بلیت هر‌چقدر باشد، توانایی پرداخت دارند و به سالن می‌آیند.»
https://mardomefarda.ir/vdcb.sb0urhbg9iupr.html
منبع : همشهری آنلاین
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما