تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۷ فروردين ۱۴۰۱ ساعت ۲۳:۱۵
جالب است ۰
حمید استیلی مدیر تیم ملی فوتبال ایران از اواخر سال گذشته به‌صورت رسمی کار خود را با تیم ملی آغاز کرده و به همراه این تیم ابتدا راهی کره‌جنوبی و سپس مشهد شد و در ادامه نیز به قطر سفر کرد تا از نزدیک شاهد قرعه‌کشی رقابت‌های جام‌جهانی ۲۰۲۲ باشد.
استیلی: با ۱۰ تیم برای بازی دوستانه مذاکره کردیم
به گزارش مردم فردا،این درحالی است که در این سفر بسیاری از اتفاقات پیرامون تیم ملی رقم خورد؛ از انتخاب محل اقامت و زمین تمرین تا رایزنی برای برگزاری بازی‌های تدارکاتی با تیم‌های مختلف ملی تا قبل آغاز جام‌جهانی. این فرصت دست داد تا با استیلی درباره آخرین شرایط تیم ملی و برخی اقدامات انجام‌شده به صحبت بنشینیم. متن مصاحبه با مدیر تیم ملی فوتبال را در ادامه می‌خوانید.
چند روز سخت و پر از چالش را همراه تیم ملی از کره‌جنوبی تا مشهد سپری کردید و سرانجام برای قرعه‌کشی رقابت‌های جام‌جهانی به قطر رفتید. همراهی در کنار تیم ملی به‌عنوان سرپرست و سپس حضور در کشور قطر چه دستاوردهایی را به همراه داشت؟
بله، در این مدت همه نوع شرایط را دیدیم و تجربه کردیم. در ابتدا با پایان رقابت‌های مقدماتی جام‌جهانی در منطقه آسیا در گروه خودمان به‌عنوان سرگروه انتخاب شدیم، در هرصورت مقابل کره‌جنوبی شکست خوردیم اما مقابل لبنان با دست پر خارج شدیم و با پیروزی مقابل حریف دوباره صدرنشینی را پس گرفته و به‌عنوان سرگروه راهی جام‌جهانی شدیم. این موضوع برای تیم ملی امر بسیار خوب و مطلوبی بود که در کنار آنکه به‌عنوان اولین تیم از آسیا صعود کردیم و می‌توان گفت به‌عنوان بهترین تیم هم راهی این رقابت‌ها شده‌ایم که با این وضعیت یعنی کسب عنوان اولی در گروه فکر می‌کنم این اتفاق افتاد. مساله بعدی به ورود هواداران به ورزشگاه مربوط می‌شود که امر خوشایندی بود و به جذابیت بازی خیلی کمک کرد اما این موضوع یک تجربه ناخوشایند و یک نقطه تاریک را هم به وجود آورد که این موضوع به عدم ورود بانوان در بازی با لبنان مربوط می‌شود و اتفاقاتی افتاد که آنها نتوانستند به ورزشگاه وارد شوند. در هر صورت امیدوارم زیرساخت‌های لازم هرچه زودتر آماده شود تا این اتفاق هم بیفتد چون حق بانوان کشورمان است تا بتوانند به ورزشگاه بیایند و از نزدیک بازی‌ها را تماشا کنند. 
کمی هم درباره سفر به کشور میزبان جام‌جهانی ۲۰۲۲ صحبت کنید. 
 ما دو روز زودتر به قطر سفر کردیم تا محل اقامت تیم ملی در جام‌جهانی و محل برگزاری کمپ و زمین تمرینی خود را انتخاب کنیم که در این بین از چندین هتل و زمین تمرین و کمپ تمرینی به همراه اسکوچیچ و مومنی و حمیسی بازدید به عمل آوردیم و خدا را شکر توانستیم یک جای مناسب را برای تیم‌ملی انتخاب کنیم که زمین تمرینی نیز نزدیک به محل اقامت ملی‌پوشان قرار دارد. از لحاظ شرایط آرامش و سکوت محلی را انتخاب کردیم که بتوانیم به تمرکز ملی‌پوشان حین رقابت‌های جام‌جهانی کمک کنیم ضمن اینکه آنها با یک آرامش خاص به استقبال این رقابت‌ها بروند تا در این بین هم بتوانند خوب استراحت کنند و هم خوب تمرین کنند تا ان‌شاءالله با آغاز رقابت‌های جام‌جهانی، تیم ملی فوتبال ایران با یک روحیه و آمادگی خیلی خوب به این رقابت‌ها برسد و جام‌جهانی خوب و خاطره‌انگیزی را پشت سر بگذارد. همچنین قبل از برگزاری قرعه‌کشی نیز در یک ورک‌شاپ که در کشور قطر برگزار شد شرکت کردیم که حین برگزاری این کارگاه آموزشی با نمایندگان برخی کشورها ارتباطات خوبی گرفتیم و درخصوص بازی‌های دوستانه قبل از جام‌جهانی رایزنی‌هایی را به عمل آورده و در این خصوص نیز اقداماتی را انجام دادیم و امیدوارم هرچه سریع‌تر به جمع‌بندی برسیم. 
از اتفاقات قرعه‌کشی و برنامه‌های تیم ملی برای رویارویی با رقبا بگویید. 
مراسم قرعه‌کشی در یک فضای بسیار خوب و حرفه‌ای برگزار شد و در گروهی افتادیم که تیم‌های قدرتمندی در آن حضور دارند و بازی‌های سختی را هم در پیش داریم و باید با برنامه‌ریزی خوب و تدارک مناسب به استقبال این بازی‌ها برویم. تا قبل از برگزاری جام‌جهانی دو دوره روزهای فیفادی را در پیش داریم که باید بتوانیم از این فرصت استفاده کرده و چند بازی دوستانه و تدارکاتی را انجام بدهیم. این درحالی است که به خاطر برگزاری رقابت‌های لیگ ملت‌های اروپا نمی‌توانیم در این بازه زمانی با تیم‌های اروپایی بازی دوستانه برگزار کنیم، ضمن اینکه تیم‌های آمریکای شمالی نیز درگیر بازی‌های کونکاکاف می‌شوند اما در این بین تیم‌های خاصی وجود دارند که با آنها صحبت کردیم و در این مدت با آنها در ارتباط هستیم تا بتوانیم در ماه ژوئن سه تا چهار بازی دوستانه را با این کشورها انجام بدهیم که این موضوع فوق‌العاده می‌تواند برای ما مهم باشد. در ماه سپتامبر نیز یک هفته فیفادی وجود دارد که در این دوره زمانی نیز ۲ بازی تدارکاتی برای تیم ملی پیش‌بینی شده است. البته در این زمان می‌توان با تیم‌های اروپایی هم بازی کرد. آخرین اردوی تیم ملی نیز قبل از بازی‌های جام‌جهانی برگزار می‌شود و در این بین باید با سازمان لیگ و سهیل مهدی و اسکوچیچ جلساتی را برگزار کنیم تا در رابطه با برنامه‌ریزی درخصوص بازی‌های لیگ نیز به جمع‌بندی برسیم تا مشخص شود تیم ملی چه زمانی می‌تواند از بازیکنان داخلی برای حضور در اردوها استفاده لازم را ببرد. 
البته بیشتر بازیکنان تیم ملی لژیونرها هستند و به نظر می‌رسد مشکل خاصی از این بابت وجود نداشته باشد؟
 بله، درست است اما از آنجایی که آنها هم در اختیار تیم‌های خود هستند این موضوع اتفاقا می‌تواند مشکل‌ساز باشد. 
می‌توانید از کشورهایی که برای برگزاری بازی‌های تدارکاتی با آنها رایزنی کرده‌اید نام ببرید؟
 با حدود ۱۰ کشور صحبت کردیم اما هنوز هیچ چیزی قطعی نشده است، هرچند حدود ۸۰ درصد به جمع‌بندی‌های لازم رسیدیم اما نمی‌توانیم اسمی از این کشورهای بیاوریم تا برگزاری این دیدارها نهایی شود؛ چراکه اگر اسمی بیاوریم یک‌سری مشکلات ایجاد می‌شود که ممکن است کار را خراب کند. 
شب قرعه‌کشی رقابت‌های جام‌جهانی یک شب پرافتخار و پرخاطره برای تیم فوتبال ایران بود؛ چراکه هم علی دایی این رقابت‌ها را قرعه‌کشی کرد و از سوی دیگر هم با آمریکایی همگروه شدیم که خاطرات خوبی را در جام‌جهانی ۹۸ از تقابل با این تیم به یاد داریم. در این مورد هم صحبت می‌کنید؟
 بله، واقعا شب خوب و به یادماندنی بود و هم علی دایی و هم مهدی مهدوی‌کیا از همبازیان خوب و قدیمی من در این مراسم حضور داشتند و این یک افتخار برای همه ما ایرانی‌ها ازجمله خود ما که با یکدیگر همبازی بودیم به‌شمار رفته و هم اینکه این موضوع در روند قرعه‌کشی هم به‌نوعی تاثیرگذار بود. 
در جلسه با رئیس فدراسیون جهانی فوتبال فیفا چه گذشت؟
یک جلسه خیلی خوب و پرباری را سپری کردیم. البته قبل از آن هم میرشاد ماجدی با رئیس فیفا صحبت‌هایی کرده بود اما بعد از قرعه‌کشی در میهمانی که با حضور مسئولان و مربیان همه تیم‌های ملی کشورها برگزار شد وقتی را با اصرار فراوان از اینفانتینو گرفتیم که درنهایت او این فرصت را به ما داد و منجر به برگزاری یک جلسه نیم ساعته شد و از آنجایی که ماجدی به زبان انگلیسی مسلط است خودش به‌صورت مستقیم صحبت‌هایی را مطرح کرد که به نظر من این موضوع بسیار تاثیرگذار بود و ما هم کنار او بودیم و صحبت‌های خوبی در رابطه با دیپلماسی ورزشی انجام شد. ضمن اینکه پیشنهادهایی در رابطه با درست کردن زیرساخت‌های ورزشی در کشور ایران هم مطرح شد. از سوی دیگر درخصوص اینکه بتوانیم پول‌هایی که در فیفا بلوکه شده است را به هر شکلی دریافت کنیم صحبت‌هایی مطرح شد و درمجموع حدود نیم ساعت صحبت‌های خیلی خوبی بین طرفین رد و بدل شد و من هم از نزدیک شاهد بودم. این درحالی است که اینفانتینو قول داد با شیخ سلمان صحبت‌های لازم را انجام دهد و ان‌شاءالله این اتفاق به یک خروجی خوب برای فوتبال کشور ختم شود. 
کمی هم درباره گروه تیم ملی صحبت کنیم. خودتان علاقه دارید از بین اوکراین، ولز و اسکاتلند کدام تیم با ایران همگروه شود؟
 خیلی شناخت زیادی از این سه تیم ندارم چون بازی آنها را ندیده‌ام، اما قطعا هرکدام از آنها که ضعیف‌تر هستند، برای ما بهتر است که با آن تیم بازی کنیم. 
خیلی از کارشناسان نسبت به گروه ایران ابراز امیدواری کرده و اعتقاد دارند که شرایط برای اولین صعود تیم‌ملی به مرحله حذفی فراهم است. 
البته قطعا بیشتر از آنکه همه می‌گویند ما باید خوشحال باشیم. به نظر من انگلیسی‌ها بیشتر خوشحال هستند که در این گروه افتاده‌اند چون با ایران و آمریکا همگروه شدند اما ما هم باید تمام سعی و تلاش خود را بکنیم و برنامه‌ریزی لازم را داشته باشیم تا بتوانیم نتایج خوبی را بگیریم. در این رقابت‌ها هیچ تیمی ضعیف نیست و همه تیم‌ها قدرتمند هستند و هرکدام از همگروهی‌های ایران چندین بازیکن در تیم‌های مطرح جهان دارند و بازی مقابل آنها به‌خصوص بازی مقابل انگلیس اصلا بازی راحتی نیست و بازی سختی را در پیش داریم و نیاز به برنامه‌ریزی داریم و به‌خصوص در چند فیفادی آینده باید در این خصوص برنامه‌های زیادی را داشته باشیم. 
بازی با آمریکا هم که گل سرسبد بازی‌های روز پایانی مرحله گروهی محسوب می‌شود. درصورت پیروزی مقابل این تیم می‌توانیم به صعود امیدوار باشیم؟
 بله، این بازی هم مهم است که مصادف شده با ۸ آذر یعنی روزی که توانستیم استرالیا را شکست بدهیم و به جام‌جهانی برسیم. این درحالی است که از بازی مقابل استرالیا یک ربع قرن می‌گذرد و از بازی مقابل آمریکا نیز ۲۴ سال سپری شده و این مدت زمان زیادی است. ما آن زمان ۲۰ سال بود که به جام‌جهانی صعود نکرده بودیم و شرایط ویژه‌ای را تجربه می‌کردیم اما الان بازیکنان باتجربه‌تری را در اختیار داریم تا جایی که بسیاری از آنها در فوتبال اروپا و در تیم‌های مطرح بازی می‌کنند و شرایط نسبت به آن زمان خیلی متفاوت است و ان‌شاءالله که مانند بازی سال ۹۸ که آمریکا را بردیم و باعث خوشحالی مردم شدیم در جام‌جهانی ۲۰۲۲ هم کادر فنی، بازیکنان و اعضای تیم‌ملی بتوانند با یک بازی قابل قبول و کسب پیروزی مقابل این کشور یک بار دیگر مقدمات شادی مردم و جشن ملی را فراهم کنیم. 
 می‌توانیم از گروه‌مان صعود کنیم؟
باید هدف اصلی‌مان همین موضوع باشد و الان هم هدف همین است اما این موضوع مستلزم کار، زحمت، تلاش و برنامه‌ریزی است تا بتوانیم این مهم را رقم بزنیم.
https://mardomefarda.ir/vdci.3awct1avwbc2t.html
منبع : فرهیختگان
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما