تاریخ انتشار :دوشنبه ۸ فروردين ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۱۶
جالب است ۰
در پی تشدید تنش دیپلماتیک میان کشورهای حوزه بالکان و روسیه، مقدونیه شمالی پنج دیپلمات روس را عنصر نامطلوب خواند و روسیه هم در اقدامی تلافی‌جویانه از اخراج سه دیپلمات کشور اسلواکی خبر داد.
روابط میان کشورهای حوزه بالکان و روسیه متشنج شد
به گزارش مردم فردا،به نقل از یک رسانه مقدونیه شمالی، «سرگئی بزدنیکین» سفیر روسیه در مقدونیه شمالی امروز (دوشنبه) برای دریافت یک یادداشت دیپلماتیک به وزارت امور خارجه این کشور احضار شد که در آن پنج نفر از کارکنان سفارت روسیه عنصر نامطلوب اعلام شده‌اند.
به گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، این اقدام اسکوپیه حدود یک هفته پس از آن اعلام شده که ۱۰ دیپلمات روس از سوی بلغارستان در همسایگی مقدونیه شمالی عنصر نامطلوب اعلام شده بودند. مقامات بلغارستانی مدعی شدند که اقدامات دیپلمات‌های مذکور با کنوانسیون وین ناسازگار است اما مشخص نکردند که کدام بخش از کنوانسیون را نقض کرده‌اند.
پیش از آن هم سه دیپلمات روس از اسلواکی اخراج شده بودند. در پی این اقدام، وزارت خارجه روسیه امروز در اقدامی تلافی‌جویانه، از اخراج سه دیپلمات کشور اسلواکی خبر داد. 
در بیانیه این وزارتخانه آمده است: «در ۲۸ مارس (امروز، هشتم فروردین)، سفیر جمهوری اسلواکی در فدراسیون روسیه، به وزارت امور خارجه روسیه احضار شد و در آنجا به او اطلاع داده شد که طرف روسی تصمیم گرفته سه دیپلمات سفارت اسلواکی در مسکو را در پاسخ به اخراج سه نفر از کارکنان سفارت روسیه در اسلواکی در مارس، عنصر نامطلوب اعلام کند». طبق این بیانیه، به آن‌ها دستور داده شده ظرف ۷۲ ساعت روسیه را ترک کنند.
اخیراً همچنین آژانس امنیت داخلی لهستان اعلام کرد که این کشور اروپایی قصد دارد ۴۵ دیپلمات روس را به ظن جاسوسی اخراج کند. آژانس امنیت داخلی لهستان با صدور بیانیه‌ای مدعی شد که این افراد مظنون بعنوان «افسران سرویس‌های ویژه روسیه و افراد مرتبط با آن‌ها» توصیف می‌شوند که از موقعیت دیپلماتیک در لهستان برخوردار بوده‌اند. «کریستتوف واکلاوک» رئیس آژانس امنیت داخلی لهستان از وزارت خارجه این کشور درخواست کرده تا این ۴۵ دیپلمات روس را عنصر نامطلوب اعلام کند.
پیش از آن هم خبرگزاری «تاس» روسیه خبر داده بود که پارلمان اروپا ورود دیپلمات‌ها و مقامات روسیه و بلاروس به مقر این نهاد را ممنوع کرده است. ریاست پارلمان اروپا در بیانیه‌ای ادعا کرده بود: «در منزلگاه دموکراسی برای کسانی که به‌دنبال نابودی نظم دموکراتیک هستند جایی وجود ندارد». کشورهای اروپای طی سال‌های گذشته نیز با بهانه‌های متفاوت و به تبعیت از واشنگتن بارها دست به اخراج دیپلمات‌های روس زده بودند.
https://mardomefarda.ir/vdcc.sqpa2bqeola82.html
منبع : فارس
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین