تاریخ انتشار :دوشنبه ۱ فروردين ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۱۸
جالب است ۰
قیمت دلار در سال گذشته نوساتاتی داشت و حتی در میانه‌های سال از ۳۰ هزار تومان هم گذشت اما انتشار اخبار مثبت از مذاکرات، قیمت‌ها را در بازار ارز کاهشی کرد و در این شرایط، قیمت دلار در سال ۱۴۰۱ به چه سمتی می‌رود؟
پیش‌بینی قیمت دلار در سال ۱۴۰۱؛ شوک ارزی در راه است؟
به گزارش مردم فردا،به اعتقاد حجت قندی، اقتصاددان احتمال ثبات قیمت ارز در محدوده فعلی در کوتاه‌مدت بیشتر است اما شوک ارزی بعدی نیز چندان دور نیست.

احتمال ثبات نرخ ارز در محدوده فعلی
به اعتقاد او، عوامل خارجی و داخلی بر قیمت دلار اثرگذار هستند. قندی به تجارت‌نیوز توضیح می‌دهد: دسته نخست متاثر از درآمدهای ارزی کشور و دسته دوم شامل سیاست‌های دولت در رابطه با بازار ارز و تجارت است. برای مثال اگر تجارت تسهیل شود، میزان واردات و توان خرید مردم افزایش می‌یابد و قیمت ارز در همین محدوده فعلی باقی می‌ماند.
او می‌افزاید: احتمالا دولت در سال آینده انگیزه خواهد داشت که حتی در صورت افزایش درآمدهای ارزی، از کاهش قابل توجه نرخ ارز جلوگیری کند.
این اقتصاددان ادامه می‌دهد: بهترین حالت وجود ثبات نسبی در بازار ارز است که شرایط لازم برای تحقق آن وجود دارد. دولت در کوتاه‌مدت و برای بازه یک تا دو ساله می‌تواند قیمت ارز را تا حدودی کنترل کند. احتمالا قیمت دلار در بازار آزاد در همین محدوده فعلی ۲۵ و ۲۶ هزار تومان باقی می‌ماند.
شوک ارزی بعدی دور نیست
قندی در عین حال معتقد است: واقعیت‌های اقتصادی ایران نشان می‌دهد که فاصله میان شوک‌های ارزی کاهش یافته است. پیش از این، بالاترین فاصله میان ورود دو شوک افزایشی به قیمت دلار، حدود سال‌های ۷۳ تا ۸۸ بود.
او می‌افزاید: از ۸۸ به این سو، چند شوک دیگر اتفاق افتاده و با توجه به نرخ فزاینده تورم، آن فاصله زمانی‌ ۱۵ ساله دیگر بعید است ایجاد شود.
https://mardomefarda.ir/vdcb.zbsurhbaaiupr.html
منبع : تجارت نیوز
تگ ها
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین