تاریخ انتشار :دوشنبه ۱ فروردين ۱۴۰۱ ساعت ۱۷:۰۵
جالب است ۰
مشاهدات میدانی حاکی از آن است که در آستانه نوروز امسال تقاضا برای خرید کالاهای اساسی به صورت نسیه در فروشگاه های کشور افزایش چشمگیری داشته است.
تقاضا برای نسیه بالا رفت؛ قیمت‌های حیرت‌آور برنج و گوشت در بازار
به گزارش مردم فردا،با وجود پیش بینی کارشناسان برای تورم ۲۹ تا ۳۰ درصدی در سال ۱۴۰۰ اما تورم به صورت افسارگسیخته‌ای در سال جاری رشد پیدا کرد و در بهمن ماه ۱۴۰۰ به ۴۱.۴ درصد رسید.
سفره مردم امسال با افزایش افسارگسیخته نرخ تورم بیش از پیش آب رفت و کالاهای اساسی رشد فزاینده قیمت را از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا به اکنون تجربه کردند.
یکی از کالاهای اساسی که از ابتدای امسال تهیه و توزیع آن با مشکلات عدیده‌ای مواجه شده است؛ تخم مرغ است که طبق گزارش های منتشر شده در حال حاضر قیمت هر شانه از آن به ۷۰ هزار تومان رسیده است.
از طرفی محصولات پروتئینی نیز با افزایش قیمت خیره کننده‌ای در سال ۱۴۰۰ مواجه شده‌اند؛ هر کیلوگرم مرغ گرم در بازار در ابتدای سال جاری ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان قیمت خورده بود و امروز این محصول در بازار به قیمت کیلویی ۳۵ هزار تومان خرید و فروش می شود.
قیمت گوشت هم در بازار نسبت به آخرین گزارشی که خبرگزاری فارس در ۱۱ اسفند منتشر کرد، افزایش یافته است. ‌گوشت گوسفندی نسبت به ۱۱ اسفند امسال، کیلویی حدود ۲۰ هزار تومان و گوشت گوساله کیلویی ۵ هزار تومان ‌رشد قیمت داشت.
در منطقه ۱۹ تهران قیمت هر کیلو ران گوساله ۲۱۵۰۰۰ تومان فروخته می شود. ران گوساله هم کیلویی ۱۷۰ هزار تومان است که نسبت به ۲۰ روز پیش افزایش‌هایی به ترتیب ۲۰ و ۵ هزار تومانی دارند.
افزایش نرخ تورم به طور گسترده ای بر رشد قیمت سایر کالاهای اساسی مانند روغن و برنج نیز تاثیر گذاشته است به طوری که قیمت قوت غالب ایرانیان را به کیلویی ۹۵ هزار تومان رسانده است.

تقاضا برای نسیه بالا رفت
با افزایش افسارگسیخته قیمت کالاهای اساسی، به گفته فروشندگان این کالاها، تقاضا از سوی مردم برای تهیه کالاهای اساسی به صورت نسیه افزایش قابل توجه‌ای داشته است و در اکثر موارد مصرف‌کنندگان برای تهیه روزمره‌ترین کالاها مانند تخم مرغ و روغن نیز درخواست نسیه می‌کنند.
از طرفی عده‌ای از فروشندگان بر این باورند که مردم خرید به صورت نسیه را دوست دارند و حتی اگر درآمد کافی نیز داشته باشند ترجیح می دهند به صورت نسیه خرید کنند.

سبک خرید مردم تغییر کرده‌است
در این میان آنچه برای فروشندگان کالاهای اساسی مشهود بوده است تغییر سبک خرید مردم بوده است؛ به گفته فروشندگان خرید مردم به شکل روزانه تغییر کرده است و اکثر مصرف‌کنندگان به خرید روزانه اکتفا می کنند.
در این بین مشاهدات فروشندگان نیز حاکی از آن است که حجم خرید نوروزی مصرف‌کنندگان نسب به نوروز سال گذشته کاهش چشمگیری داشته است.

بازگشایی مدارس ناجی فروشندگان خواهد شد؟
از طرفی با بسته شدن مدارس و غیرحضوری شدن آنها در سال‌های پاندمی کرونا ضربه سنگین دیگری به فروشگاه های مواد غذایی وارد شد؛ به گفته فروشندگان فروش خوراکی در این سال ها نزدیک به ۵۰ درصد کاهش پیدا کرده است و در برخی از مناسبت‌ها مانند دربی فروش مواد خوراکی و تنقلات بالا خواهد بود.
به گفته فروشندگان تنها محصولی که در سال‌های اخیر فروش آن نه تنها کاهش پیدا نکرده است بلکه افزایش نیز داشته است محصولات دخانی و به خصوص سیگار بوده است.
https://mardomefarda.ir/vdca.0nmk49nye5k14.html
منبع : خبرآنلاین
مطالب مرتبط
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین