تاریخ انتشار :سه شنبه ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۱۹:۰۰
جالب است ۰
نمایندگان مجلس، با افزایش زمان تذکرات شفاهی نمایندگان در پایان جلسات علنی موافقت کردند.
تصمیم جدید مجلس برای تذکرات شفاهی نمایندگان
به گزارش مردم فردا، نمایندگان در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه 24 اسفندماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح دوفوریتی الحاق یک تبصره به ماده (206) قانون آئین نامه داخلی مجلس، با کلیات این طرح با 171 رأی موافق، 43 رأی مخالف و یک رأی ممتنع از مجموع 220 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

سمیه محمودی سخنگوی کمیسیون آیین‌نامه داخلی متن گزارش این کمیسیون  را بدین شرح قرائت کرد: گزارش طرح دوفوریتی الحاق یک تبصره به ماده (206) قانون آئین نامه داخلی مجلس به شماره 742 مورخ 17 بهمن ماه 1400 که به این کمیسیون به عنوان کمیسیون اصلی ارجاع شده بود با اخذ نظر یکی از طراحان و کارشناسان در جلسه روز چهارشنبه 17 بهمن ماه 1400 با اصلاح در ابقان و متن به تصویب رسید. اینک در اجرای ماده 161 قانون آیین‌نامه داخلی گزارش آن به مجلس شورای اسلامی تقدیم می‌شود.

نماینده مردم دهاقان و شهرضا در مجلس در بیان جزئیات این طرح یادآور شد: این طرح پیرامون اصلاح تبصره ماده (206) آیین‌نامه داخلی بوده که به تذکرات شفاهی دو دقیقه‌ای نمایندگان اشاره دارد که به متن اضافه شود به این صورت که پس از اتمام تذکر دو دقیقه‌ای به تناسب وقت باقی مانده از جلسه علنی در صورت درخواست هر یک از نمایندگان برای بیان تذکرات پیرامون موارد ضروری، رئیس جلسه می‌تواند حداکثر به 8 نفر از نمایندگان فرصتی برای تذکر شفاهی یک دقیقه‌ای اختصاص دهد ضمن اینکه دو فوریت این طرح در گذشته به تصویب رسیده بود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تأکید کرد: ممکن است یک مسئله‌ای در کشور در سطح ملی یا استانی و شهرستانی ایجاد شده و نیاز باشد نمایندگان در رابطه با آن تذکری ارائه دهند؛ بنابراین اگر طبق مقررات بین آنها قرعه‌کشی شده و هر کدام تنها در ماه یک بار بتوانند تذکر دهند ممکن است زمان برای بیان تذکر در خصوص مسئله ایجاد شده از بین برود بنابراین طرح فوق این امکان را ایجاد می‌کند که فرصتی برای بیان این تذکرات ایجاد شود و از این طریق دست هیأت رئیسه نیز باز می‌شود.

در ادامه نمایندگان با ماده واحده این طرح با 160 رأی موافق، 32 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از مجموع 217 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

متن ماده واحده طرح مذکور به شرح زیر است: متن زیر به انتهای تبصره ماده (206) قانون آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، الحاق می شود:
تبصره: .... و همچنین پس از اتمام تذکر دودقیقه ای، به تناسب وقت باقیمانده از جلسه علنی درصورت درخواست هر یک از نمایندگان دیگر برای بیان تذکر موارد ضروری، رئیس جلسه می تواند حداکثر به هشت نماینده فرصت تذکر شفاهی یک دقیقه ای اختصاص دهد.

علیرضا پاک فطرت به عنوان نماینده مخالف کلیات طرح دوفوریتی الحاق یک تبصره به ماده (206) قانون آئین نامه داخلی مجلس یادآور شد: این پیشنهاد خوب است به شرط اینکه اگر نمایندگان در حوزه انتخابیه خود با مشکل خاص مواجه شدند از این فرصت برخوردار باشند که در قالب تذکر یک دقیقه‌ای به بیان آن بپردازند. ضمن اینکه انجام قرعه‌کشی توسط هیأت رئیسه و وجود این امکان که هر نماینده هر هفته فقط یک بار تذکر بدهد باعث ایجاد نظم و برقراری عدالت در اداره صحن خواهد شد.

محسن زنگنه به عنوان نماینده موافق کلیات این طرح افزود: اصل این پیشنهاد محل بحث نیست. با توجه به اینکه یکی از ابزارهای نمایندگان مجلس استفاده از تریبون صحن است هر چند هجمه‌های زیادی علیه صحبت‌های نمایندگان ایجاد می‌شود اما لازم است شرایطی برای نطق و ابراز عقیده آنها پیرامون مسائل مختلف وجود داشته باشد.

نماینده مردم تربت حیدریه و مه ولات و زاوه در مجلس یادآور شد: متأسفانه در مورد  قرعه کشی دو مشکل اساسی وجود دارد؛ یکی اینکه بسیاری اوقات مسئله‌ای تخصصی یا در خصوص حوزه انتخابیه ایجاد می‌شود که نیاز است در رابطه با آن صحبت شود و قرعه‌کشی این مسیر را منحرف می‌کند بنابراین نباید همیشه ملاک عمل باشد. از سوی دیگر گاه تذکر قانون اساسی وجود دارد اما ممکن است نماینده در قرعه کشی انتخاب نشود بنابراین برای حمایت از حق نمایندگان در ابراز عقیده به این طرح رأی مخالف داده شود.

وی افزود: این طرح باید در اختیار هیأت رئیسه باشد تا 8 نفر را به انتخاب خود و بر اساس اهمیت مسئله انتخاب کنند.

علی بابائی کارنامی به عنوان نماینده مخالف کلیات طرح دوفوریتی الحاق یک تبصره به ماده (206) قانون آئین نامه داخلی مجلس ضمن تأکید بر اینکه توجه به تذکر نمایندگان باید یک روال منطقی داشته و سلیقه‌ای نباشد تا عدالت برقرار شود، افزود: در این طرح تعداد نمایندگان برای بیان تذکر مشخص شده اما شیوه انتخاب آنها مشخص نیست بنابراین نیاز به اصلاح دارد. از سوی دیگر در تاریخ 17 بهمن ماه بر اساس مصوبه‌ای ستاد کرونا، برگزاری جلسه کمیسیون‌ها ممنوع بود بنابراین جلسه کمیسیون آیین‌نامه داخلی کجا برگزار شده است.

نماینده مردم ساری و میان‌دورود در مجلس یادآور شد: اگر به این روش برای بیان تذکرات اقدام شود ممکن است یک نفر چندین بار در طول سال بتواند تذکر داده اما برخی هیچ‌گاه نتوانند صحبت کنند بنابراین برای رسیدن به سیاست همگن باید بر اساس قانون اساسی و تصمیم‌گیری شجاعانه کمیسیون‌ آیین‌نامه داخلی متناسب با شأنیت مجلس یازدهم اصلاحاتی در این طرح صورت گیرد.

محمدحسین فرهنگی به عنوان نماینده موافق کلیات افزود: آنچه که مشکل ایجاد می‌کند قرعه‌کشی در این زمینه است، کما اینکه قرار بود برای تذکرات دو دقیقه‌ای که پیرامون مسائل حاد و خاص نسبت به اتفاقات مستحدثه داده می‌شود از طریق قرعه‌کشی صورت گیرد.

نماینده مردم تبریز و آذرشهر و اسکو در مجلس گفت: مشکلی که این موضوع ایجاد می‌کند این است که روسای جلسات با مراجعات نمایندگان روبرو می‌شوند بنابراین قرعه کشی روش مناسبی نیست و حتما باید تشخیص رئیس جلسه ملاک عمل باشد چرا که گاه در منطقه و استانی مسئله‌ای ایجاد می‌شود که نماینده باید در خصوص آن اظهارنظر کند.

مالک شریعتی نیاسر به عنوان نماینده مخالف کلیات طرح دوفوریتی الحاق یک تبصره به ماده (206) قانون آئین نامه داخلی مجلس افزود: روندی که در این پیشنهاد تعیین شده باعث وهن مجلس می‌شود چرا که حدود 7 ماه است برخلاف آیین‌نامه و قانون نحوه بیان تذکرات یک دقیقه‌ای تعیین می‌شود کما اینکه بنده بارها تذکر دادم و نامه‌ای را نیز پیرامون این موضوع به رئیس مجلس دادم که دستور دادند در دستور کار هیأت رئیسه مجلس قرار گیرد سپس هیأت رئیسه در تاریخ 16 آذر 1400 به آن به این صورت پاسخ دادند که حذف نطق‌های یک دقیقه‌ای مورد موافقت قرار گرفته بنابراین دستور توقف آنها را داده بودند اما همچنان تا جلسه گذشته نیز همین روال ادامه داشت به همین دلیل پیرامون این موضوع به هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان شکایت کردم اما آنها به این موضوع رسیدگی نکرده و برخی اعضای آن این طرح دو فوریتی را ارائه دادند بنابراین این اقدام در راستای تعارض منافع است.

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس تصریح کرد: این جلسه در تاریخی برگزار شده که ستاد ملی کرونا برگزاری جلسات کمیسیون‌ها را ممنوع کرده بود، وقتی در رابطه با آن پرسیدم پاسخ دادند جلسه حضوری نبوده و این طرح دستگردان شده است و این در حالی است که ما از این حق برخوردار بودیم که پیرامون آن نظرات خود را ارائه دهیم.

محمدرضا دشتی اردکانی به عنوان نماینده موافق کلیات افزود: این اظهارنظر که ارائه این پیشنهاد باعث وهن مجلس شده، بعید است چرا که ما بر اساس روال قانونی یک کار غیرقانونی را اصلاح می‌کنیم بنابراین این اقدام در راستای اجرای قانون صورت گرفته است.

سمیه محمودی در ادامه در پاسخ به اظهارنظر مالک شریعتی پیرامون دستگردان کردن این طرح افزود: درست است که در تاریخی که این جلسه برگزار شده برخلاف مصوبه ستاد ملی کرونا بوده است اما بر اساس ماده 166 آیین‌نامه داخلی برای طرح‌های دوفوریتی می‌توان با مجوز هیأت رئیسه در طول سه روز کاری جلسه کمیسیون را برگزار کرد بنابراین ما نیز با حضور طراحان این طرح و کارشناسان مرکز پژوهش‌ها و معاونت قوانین این جلسه را برگزار کردیم ضمن اینکه باید به این نکته اشاره کنم که مصوبات کمیسیون آیین‌نامه داخلی به دو سوم رأی نمایندگان نیاز دارد.

موسی غضنفرآبادی در نشست علنی امروز (سه شنبه، 24 اسفند ماه) مجلس شورای اسلامی طی تذکری با استناد به ماده 75 آئین نامه داخلی، گفت: براساس این ماده اگر در جلسه رسمی نماینده ای ضمن نطق یا بحثی نسبت سوئی به یکی از نمایندگان بزند و یا عقیده و اظهار او را خلاف جلوه دهد و نماینده مذکور برای رد آن نسبت به رفع اشتباه در همان جلسه یا جلسات دیگر می تواند پاسخ لازم را ارائه کند.

سخنگوی هیات نظارت بر رفتار نمایندگان، ادامه داد: آقای مالک شریعتی مطلبی را نسبت به هیات نظارت بیان کرد که با واقعیت تطبیق ندارد، وی اعلام کرد این موضوع را به هیات شکایت کرده ام اما این موضوع بعد از طرح، هیات نظارت بررسی آن را به تعویق انداخته تا بتواند در جلسه امروز صحن مطرح کند.

نماینده مردم بم، ریگان، فهرج و نرماشیر در مجلس تاکید کرد: این سخن شریعتی صحیح نیست و خلاف واقع است زیرا هیات تمامی پرونده ها را به نوبت در دستور کار خود قرار می دهد، پرونده های متعددی نیز به این هیات ارسال شده و یکی از مطالبی که به این هیات ارجاع شده همین بحثی است که شریعتی بیان می کند.

وی بیان کرد: تمامی مطالب ارائه شده به هیات نظارت بر رفتار نمایندگان در نوبت بررسی قرار می گیرد و اگر انتظار داشته باشند که مطلب و یا موضوعی خارج از دستور بررسی شود، درست نیست حتما شریعتی این انتظار را ندارد و نگاهشان این است که موضوعات در هیات نظارت به نوبت رسیدگی می شود.

مالک شریعتی نماینده مردم تهران در جریان بررسی گزارش طرح دو فوریتی الحاق یک تبصره به ماده 206 قانون آئین نامه داخلی مجلس، گفت: من به دلیل انتقاد نسبت به ارائه تذکرات یک دقیقه ای در صحن علنی مجلس به دلیل مغایر بودن آن با قانون آئین نامه داخلی مجلس نامه ای را به هیات رئیسه مجلس برای توقف این اقدام ارسال کردم اما هیات رئیسه نسبت به این نامه و توقف ارائه تذکرات غیرقانونی یک دقیقه ای در مجلس اقدامی نکرد.

وی ادامه داد: براین اساس نامه ای را در خصوص این اقدام هیات رئیسه مجلس به هیات نظارت بر رفتار نمایندگان ارسال کردم که این هیات نیز توجهی به نامه نکرد.
https://mardomefarda.ir/vdci.yawct1arpbc2t.html
منبع : خانه ملت
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما