تاریخ انتشار :شنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۰۰
جالب است ۰
پرافتخارترین تیم تاریخ برای کسب مقام قهرمانی لیگ برتر والیبال ایران باید به مصاف تیمی برود که برای نخستین بار فینال لیگ را تجربه می‌کند.
آخرین دوئل برای قهرمانی لیگ برتر
به گزارش مردم فردا،دیدار نهایی لیگ برتر والیبال در آخرین هفته قرن برگزار می‌شود. پیکان تهران و شهداب یزد در این هفته به مصاف هم می‌روند تا قهرمان سی و پنجمین دوره لیگ والیبال ایران شناخته شود. نتیجه فینال هم مثل دیگر مسابقات مراحل حذفی لیگ والیبال به صورت ۲ برد از ۳ بازی برگزار می‌شود. شنبه، دوشنبه و چهارشنبه ۲۱، ۲۳ و ۲۵ اسفند روزهای برگزاری دیدار نهایی لیگ برتر والیبال است.
در یک سوی این میدان پیکان قرار دارد. پیکان پرافتخارترین تیم تاریخ والیبال ایران و حتی مسابقات باشگاه‌های آسیا است. در ۳۳ دوره لیگ که به پایان رسیده، این تیم ۱۲ قهرمانی، ۴ نایب‌قهرمانی و ۳ عنوان سومی به دست آورده است و در این دوره تعداد مجموع مدال‌های خود را به ۲۰ رساند. این تیم در چند سال اخیر از سطح اول والیبال ایران دور افتاده بود. آخرین مرتبه که پیکان به فینال لیگ رسید سال ۱۳۹۵ بود که آنجا هم از بانک سرمایه باخت. پیکان فصل گذشته در رده دهم مرحله مقدماتی قرار گرفت و حتی به پلی‌آف هم نرسید. اما امسال پیمان اکبری دوباره هدایت پیکان را برعهده گرفت و با جذب تعداد زیادی از ستاره‌های فصل گذشته شهرداری ارومیه، جان دوباره‌ای به پیکان داد.
اکبری در میانه فصل سال ۹۶ از سرمربیگری پیکان کنار رفت اما در سال‌های ۹۷ و ۹۹ با سایپا و شهرداری ارومیه تا فینال لیگ برتر پیش رفت تا نشان دهد راه رسیدن به دیدار نهایی را به خوبی بلد است. آخرین باری که او و پیکان رنگ قهرمانی را دیدند سال ۱۳۹۳ بود که با شکست شهرداری ارومیه تیم اول ایران شدند.
البته به غیر از پیمان اکبری، یک بازیکن هم در شرایط امروز پیکان تاثیر بسیار زیادی گذاشته است. این تیم در سه هفته ابتدای فصل ۲ بار باخته بود تا اینکه دوباره به سراغ پاسور قدیمی خود رفت. امیر حسینی در ۴۶ سالگی و در حالی که بیش از یک سال بود نه بازی می‌کرد و نه تمرین،‌ به پیکان ملحق شد و شرایط این تیم را دگرگون کرد. پیکان در مرحله مقدماتی در رده چهارم قرار گرفت اما اوج کار شاگردان اکبری، مراحل حذفی بود. پیکان در یک‌چهارم نهایی با ۲ پیروزی سه بر صفر،‌ با قاطعیت شهرداری ارومیه را حذف کرد. شهرداری که سرمربی و ستاره‌های قهرمان فصل قبل را در اختیار داشت، در این ۶ ست این ۲ بازی هیچگاه به امتیاز ۲۰ نرسید و ست آخر را هم در امتیاز ۲۵ بر ۹ واگذار کرد. پیکان در نیمه‌نهایی هم در ۲ بازی فقط یک ست به سپاهان داد. سپاهان که در مرحله مقدماتی با اقتدار صدرنشین شده بود مقابل پیکان هیچ حرفی برای گفتن نداشت.
پیکان که میزبانی مسابقات باشگاه‌های آسیا در سال ۲۰۲۲ را هم برعهده گرفته است، برای رسیدن به جام قهرمانی فقط یک مانع دیگر در پیش دارد. این تیم باید شهداب یزد را از پیش رو بردارد. شهداب یزد درحالی به فینال رسید که فقط چهار سال از آغاز حضور این تیم در سطح اول والیبال ایران می‌گذرد. اگرچه سابقه شهداب زیاد نیست ولی این باشگاه سعی می‌کند ساختار حرفه‌ای یک باشگاه را تشکیل بدهد و نشان داده است که قصد دارد جایگاه ویژه‌ای در تاریخ والیبال ایران به دست آورد.
شهداب در نیم‌فصل اول لیگ یک تیم متوسط بود و حداکثر امیدی که به این تیم می‌رفت این بود که در میان تیم‌های راه‌یافته به پلی‌آف قرار بگیرد. اما در نیم‌فصل هدایت تیم به علیرضا طلوع‌کیان سپرده شد و او توان فنی خود را به رخ کشید. شهداب در نیم‌فصل دوم از ۱۳ بازی به ۱۲ برد دست یافت و در پلی‌آف هم با چهار پیروزی پیاپی مقابل مس رفسنجان و فولاد سیرجان، به دیدار نهایی رسید تا علاوه بر فینالیست‌شدن، سهمیه حضور در جام باشگاه‌های آسیا را هم به دست بیاورد.
در نیم‌فصل نخست مرحله مقدماتی پیکان با نتیجه سه بر یک شهداب را شکست داد اما در نیم‌فصل دوم این شهداب بود که به پیروزی سه بر ۲ دست یافت و انتقام باخت قبلی را گرفت.
یکی از نکات جالب درباره ۲ فینالیست لیگ این است که پاسورها مسن‌تر از سرمربیان هستند. امیر حسینی و پیمان اکبری پاسور و سرمربی پیکان به ترتیب متولد ۱۳۵۴ و ۱۳۵۶ هستند. مهدی مهدوی و علیرضا طلوع‌کیان پاسور و سرمربی شهداب هم در سال‌های ۱۳۶۲ و ۱۳۶۳ متولد شده‌اند. جدال ۲ تیم مصاف پاسورهای پیشین و بازنشسته تیم ملی هم محسوب می‌شود که با تجربه بالای خود، تیم‌هایشان را به سوی قهرمانی هدایت کنند.
https://mardomefarda.ir/vdcj.heifuqeyxsfzu.html
منبع : ایرنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما