تاریخ انتشار :شنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۱۶:۳۰
جالب است ۰
رئیس اقلیم کردستان عراق در حاشیه نشست مونیخ با وزیر دفاع ترکیه دیدار و گفتگو کرد.
رایزنی بارزانی با وزیر دفاع ترکیه در حاشیه نشست مونیخ
به گزارش مردم فردا،«نچیروان بارزانی» رئیس اقلیم کردستان عراق دیداری را در حاشیه اجلاس مونیخ با «خلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه انجام داد.

سایت رسمی اقلیم کردستان عراق درباره این دیدار و محورهای آن اعلام کرد که وضعیت عراق و نتایج انتخابات اخیر این کشور و تلاش‌ها برای پیشبرد پروسه سیاسی این کشور از موضوعات مورد گفتگو در این دیدار بوده است.

روابط عراق و اقلیم با ترکیه و همکاری‌های مشترک در جهت تامین امنیت و ثابت منطقه و به ویژە مقابله با داعش در عراق و سوریه از موضوعات مورد گفتگو در این دیدار عنوان شده است.

آکار همچنین دیدار دیگری را با «مسرور بارزانی» نخست وزیر اقلیم کردستان در حاشیه این اجلاس انجام داد و گسترش روابط دوجانبه و وضعیت عراق و منطقه از محورهای این دیدار اعلام شد.

رایزنی مقامات اقلیم با وزیر دفاع ترکیه در حالی انجام می‌شود که حملات هوایی ترکیه به شمال عراق متوقف نشده است و شمار زیادی بر اثر این حملات مناطق خود را رها کرده‌اند.

منابع رسانه‌ای عراق به ویژه در اقلیم کردستان این کشور اعلام کردند که مهاجرت‌ها از زمان ازسرگیری درگیری‌ها و حملات ترکیه به شمال عراق در مناطق شمالی استان‌های اربیل و دهوک از سال گذشته میلادی افزایش یافته است.

ساکنان این مناطق که عمده آنان را کشاورزان و دامداران تشکیل می‌دهند، خواستار دور کردن جنگ از زمین‌های کشاورزی، مراتع و مناطق مسکونی‌شان هستند.

در پی درگیری و جنگ ارتش ترکیه و عناصر  (پ ک ک) در شمال عراق، 1500 نفر آواره و 22 روستا خالی از سکنه شدند.

چندی قبل «سیمونا فولتن»، خبرنگار شبکه پی بی اس آمریکا پس از تهیه گزارشی درباره وضعیت منظقه شمال عراق بعد از عملیات چند ماه اخیر ترکیه علیه «پ.ک.ک»، از کنترل شدید عبور و مرور در این منطقه توسط نیروهای وابسته به دولت اقلیم کردستان عراق و ارتش ترکیه خبر داده است.

این خبرنگار شبکه آمریکایی «پی بی اس»، از ایجاد محدودیت شدید تردد در مناطق عملیاتی شمال عراق موسوم به «منطقه قرمز» حتی برای ساکنان اصلی این منطقه از سوی ترکیه و اقلیم کردستان خبر داد. او یکی از دلایل عدم اطلاع رسانی در مورد این مسئله را مشغول شدن رسانه‌های عراقی به مسائل و مشکلات فراوان این کشور و منطقه دانسته است.

«فولتن» از خالی از سکنه شدن روستاهای زیادی در منطقه شمال اقلیم کردستان عراق و ایجاد پست‌های دیده بانی توسط ارتش ترکیه در نزدیکی این روستاها خبر داده و گفته بود که هم ارتش ترکیه و هم نیروهای وابسته به اقلیم کردستان اجازه ورود به این منطقه را به کسی نمی‌دهند.

او کرده بود که از مجموع 26 روستای منطقه «درکار»، 24 روستا کاملا تخلیه شده و امکان بازگشت ساکنان آن وجود ندارد زیرا تعدادی از شهروندان این منطقه بر اثر بمباران های ترکیه جان خود را از دست داده و یا زخمی شده‌اند. مزارع و باغات نیز به حال خود رها شده‌اند.

خبرنگار «پی بی اس» از ساکنان اصلی منطقه نقل کرده است که نیروهای ترکیه از بازگشت ساکنان روستاها به شدت جلوگیری می‌کنند و در صورت نزدیک شدن افراد به روستاها با شلیک تیر اخطار نیروهای ترکیه مواجه می‌شوند.

فولتن تاکید کرد که نیروهای وابسته به دولت اقلیم کردستان عراق در تکمیل محاصره این مناطق و جلوگیری از تردد افراد نقش دارند.

محورهای رایزنی رئیس و نخست وزیر اقلیم با «گوترش»

دیدار مشترکی با حضور «نچیروان بارزانی» رئیس و «مسرور بارزانی» نخست وزیر اقلیم کردستان با «آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل متحد در حاشیه اجلاس امنیتی مونیخ برگزار شد.
https://mardomefarda.ir/vdcj.texfuqe8hsfzu.html
منبع : تسنیم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین