تاریخ انتشار :شنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۵۹
جالب است ۰
رحیمی جهان آبادی گفت: قطر کشوری است که در خلال سال های پس از انقلاب روابط مثبت و خوبی را با ایران داشته است. هم اکنون نیز قطر یکی از طرف های تجاری ما و دارای روابط خوب و حسنه سیاسی با ما است.
اهداف سفر رئیس‌جمهور به قطر از زبان عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس
به گزارش مردم فردا،«جلیل رحیمی جهان آبادی»، نماینده تربت جام، تایباد، باخرز و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در گفت و گو با برنا با اشاره به اهمیت سفر رئیس جمهور به قطر و سیاست متوازن دولت سیزدهم در ارتباط با همسایگان، گفت: دولت آقای رئیسی دو محور اساسی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی را به صورت جدی دنبال می کند. مورد اول نگاه آسیایی و بهبود روابط با قدرت های آسیایی، دوم احیاء روابط و بهبود روابط با همسایگان است. که در این رابطه سفر به کشور های آسیای میانه و سفر به رو سیه و سفر به قطر را می شود در این راستا ارزیابی کرد.

وی ادامه داد: قطر کشوری است که در خلال سال های پس از انقلاب روابط مثبت و خوبی را با ایران  داشته است. هم اکنون نیز قطر یکی از طرف های تجاری ما و دارای روابط خوب و حسنه سیاسی با ما است. مضاف بر این که قطری ها در بین کشور های عربی دارای جایگاه ویژه ای هستند که روابط خیلی نزدیکی با بعضی از گروه های اخوان المسلمین به ویژه گروه های فلسطینی دارند. مجموع این مسائل باعث می شود قطر برای ایران به عنوان کشور همسایه و مسلمان که می تواند در بهبود روابط ما با جهان عرب و اسلام کمک شایانی کند، دارای جایگاه ویژه ای تلقی شود. 

این نماینده مجلس اضافه کرد: این سفر اهمیت قطر و جایگاه این کشور برای ما را نشان می دهد. اما قدر مسلم ایران به دنبال تنش زدایی با سایر کشور های عربی منطقه است، که قطر در بهبود این موارد می تواند کمک حال کشور ما شود. دولت آقای رئیسی که به دنبال تنش زدایی از روابط با همسایگان است از این سفر و بهبود روابط چه با عربستان و کشور های از این دست استقبال می کند، همچنین توسعه و ارتقاء روابط با کشور هایی چون قطر را نیز دنبال خواهد کرد. امیدواریم این سفر در روابط اقتصادی و سیاسی دو کشور آثار مثبتی داشته و کمک حال بهبود روابط با سایر کشور ها نیز شود.

جهان آبادی در رابطه با دستاورد های این سفر، افزود: ما سه محور  اساسی را در سفر آقای رئیسی به قطر دنبال می کنیم، ابتدا بهبود روابط اقتصادی بین دو کشور، زیرا قطر کشوری است که دارای تعاملات مثبت اقتصادی با ما بوده و همچنین می تواند به عنوان یک محور مواصلاتی برای صادرات و واردات ما به جهان باشد. دوم در حوزه های مشترک نفت و گاز  در منطقه می تواند محور گفت و گو بین دو کشور شود. بخش دیگر حضور ایرانیان و فعالیت های فرهنگی ایران در آن کشور است که برای ما بسیار حائز اهمیت است، زیرا ما خواهان تعمیق پیوند های فرهنگی در منطقه هستیم، تا بتوانیم سطح روابط خودمان را با کشور های منطقه و به خصوص قطر بهبود ببخشیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی همچنین افزود: ما همیشه نیم نگاهی به قطر داشته ایم، چرا که قطر می تواند واسطه مناسبی برای بهبود روابط ایران با سایر کشورهای منطقه شود، کشور هایی که شاید با ما روابط حسنه را ندارند، اما با مقامات دوحه روابط تنگاتنگی دارند. قطری ها می توانند از این ظرفیت خودشان استفاده کنند. این کشور با غرب و کشور های عربی محافظه کار هم به مثابه ایران روابط حسنه و نزدیکی دارد. امیدواریم این سفر دستاورد هایی نیز در این بخش داشته باشد. 

نماینده تایباد و تربت جام در رابطه با کمک تهران به دوحه در زمان تحریم این کشور از سوی کشور های عربی نیز تصریح کرد: در زمانی که قطر در تنگنای تحریم و ترد از سوی کشور های محافظه کار عرب قرار گرفت، ایران جزو کشورهایی بود که قطر را تنها نگذاشت و در تامین نیاز های مختلف این کشور در کنار قطر ایستاد. ما در آن زمان نیز خواهان بهبود رابطه این کشور با کشور های عربی بودیم. جمهوری اسلامی به دنبال ایجاد تنش در منطقه خلیج فارس نیست و بهبود روابط تمام کشورها را به نفع امنیت منطقه می داند. چرا که هر گونه تنش در روابط منطقه ای به نفع صهیونیست ها و آمریکایی ها است و وجود تنش در منطقه با خطر حضور این امریکا و اسرائیل در منطقه مساوی است.

جهان آبادی در مورد اهمیت اجلاس اوپک گازی برای ایران تاکید کرد: از زمان تشکیل سازمان اوپک گازی، کشورهایی که نقش اساسی در این سازمان دارند نگاه شان این است که به مثل اوپک نفتی  توازن عرضه و تقاضا برقرار باشد، قیمت مناسب باشد و در بحث صادرات گاز اگر از هر عضوی از اوپک صادر شود همکاری ها و هماهنگی های لازم اتفاق بی افتد چرا که کشور های غربی به دنبال خرید ارزان و یا چپاول نفت و گاز دنیا هستند. همکاری ایران روسیه و قطر در این زمینه می تواند تعادلی در صادرات گاز ایجاد کند.

نماینده تایباد در رابطه با نقش ایران در کمک به برگزاری جام جهانی فوتبال در قطر نیز اشاره کرد و افزود: برگزاری آبرومندانه مسابقات در قطر برای ایران نیز مهم است علاوه بر این نیز تیم ملی ما نیز در این مسابقات حضور دارد. با این که کشور قطر تجربیات فراوانی از جهت برگزاری مسابقات دارد، اما کشور ما نیز حاضر است برای کمک به بهبود برگزاری، تجربیات خود در عرصه برگزاری مسابقات مهم را در اختیار مقامات دوحه قرار دهد.
https://mardomefarda.ir/vdcb.fbaurhb58iupr.html
منبع : برنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما