تاریخ انتشار :پنجشنبه ۲۸ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۰۷:۰۰
جالب است ۰
رقابت‌های لیگ برتر بسکتبال باشگاه‌های کشور در حالی روزهای رکودش را پشت سر می‌گذارد که در پیگیری دیدارها ابهامات زیادی وجود دارد و حتی احتمال مختومه اعلام کردن مسابقات هم دور از ذهن نیست.
ابهام در پیگیری لیگ برتر بسکتبال؛ مسابقات نیمه تمام می‌ماند؟
به گزارش مردم فردا،فصل جاری مسابقات لیگ برتر بسکتبال باشگاه های کشور با برگزاری ۲۸ دیدار از مرحله دوم مقدماتی به نیمه این مرحله رسیده بود که با اعلام کمیته مسابقات فدراسیون پیگیری دیدارها لغو شد. ابتلای بازیکنان برخی تیم های شرکت کننده دلیل این تصمیم گیری بود.
بدین ترتیب مسابقات لیگ برتر از ۱۰ بهمن ماه متوقف شد در حالیکه اردوهای تیم ملی و دیدارهای این تیم در پنجره دوم انتخابی جام جهانی هم در پیش بود، البته پیش از آن مقرر بود لیگ برتر به خاطر برنامه های ملی دو هفته ای متوقف شد اما اقدام زودتر برای این توقف و شرایط حاکم بر ترکیب خیلی از تیم ها - به لحاظ همه گیری انواع جدید ویروس کرونا- حالا پیگیری مسابقات را با اما و اگرهای زیادی مواجه کرده است.
دیدارهای معوقه دردسرساز در لیگ برتر بسکتبال
اگر برگزاری دیدارهای لیگ برتر طبق برنامه اولیه پیش می رفت چند روز پس از پایان کار تیم ملی، دیدارهای مسابقات باشگاهی از سر گرفته می شد به گونه ای که مقرر شده بود از ۱۴ اسفندماه این رقابت ها وارد مرحله سوم و پلی آف شود و این مرحله حداکثر تا ۲۸ اسفندماه دنبال شود. (۲ از ۳ شیوه برگزاری دیدارهای پلی آف است)
حالا اما شرایط به گونه ای است که دنبال کردن مسابقات طبق برنامه از پیش تعیین شده میسر نیست، ۲۰ دیدار از مرحله دوم مقدماتی باقی مانده است و به جز آن برخی تیم ها به خاطر درگیری بازیکنانش با کرونا و لغو اجباری دیدارهای‌شان، مسابقه معوقه هم دارند.
این در حالی است که کار تیم ملی بسکتبال در پنجره دوم انتخابی جام جهانی پس از دو دیدار برابر قزاقستان و سوریه، ۸ اسفندماه به پایان می رسد. قاعدتا استارت دوباره لیگ برتر بلافاصله بعد از این تاریخ میسر نیست کمااینکه کمیته مسابقات هم در برنامه پیشنهادی جدید خود یک فاصله زمانی سه چهار روزه بعد از دیدارهای تیم ملی را برای از سرگیری لیگ برتر لحاظ کرده است.
با این شرایط و حجم دیدارهای برگزار نشده از مرحله دوم مقدماتی، طبیعی است که لیگ برتر بسکتبال طبق برنامه ریزی اولیه در نیمه اسفندماه به مرحله پلی آف نخواهد رسید. همین مسئله اما و اگرهای زیادی را پیش پای برگزارکنندگان این لیگ قرار داده است.
زحمتکش: برنامه ای برای تغییر شیوه برگزاری لیگ و کاهش زمان آن نداریم
فرهاد زحمتکش مسئول کمیته مسابقات فدراسیون بسکتبال در این مورد به خبرنگار مهر گفت: دیدارهای لیگ برتر طبق برنامه و بدون هیچ مشکلی در حال پیگیری بود اما همه گیری نوع جدید کرونا برای‌مان ایجاد اختلال کرد. البته که از طرفی باعث شد تا اردوی تیم ملی زودتر آغاز شود و اردونشینان فرصت بیشتری برای تمرین و هماهنگی کنار یکدیگر داشته باشند اما از طرفی باعث شد برنامه ریزی های کمیته مسابقات به هم بریزد.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه کار تیم ملی ۸ اسفندماه به پایان می رسد و بازیکنان باید چند روزی را استراحت داشته باشند، احتمال اینکه بتوانیم از ۱۲ یا ۱۳ اسفندماه لیگ برتر را دنبال کنیم، وجود دارد. موضوع را به تیم های باشگاهی هم اعلام کرده ایم اما هنوز هیچ برنامه ای قطعی و نهایی نیست.
«حتی اگر از ۱۲ اسفندماه لیگ برتر دنبال شود بازهم برای پیگیری دیدارها با کمبود زمان مواجه می شوید .از طرفی شرایط کرونا هم تعیین کننده خواهد بود و نباید از احتمالات بازدارنده این ویروس چشم پوشی کرد.» مسئول کمیته مسابقات فدراسیون بسکتبال در واکنش به این موضوع گفت: به این مسائل اشراف داریم اما از طرفی نمی خواهیم مسابقات با مشکلی مواجه شوند. برای ما اهمیت دارد که دیدارها برگزار شود و لیگ کیفیت لازم را هم داشته باشد. طبیعی است که یکسری شرایط هم دست ما نیست مثلا در رابطه با کرونا و تصمیماتی که ممکن که ستاد مبارزه با کرونا بگیرد، ما نقشی نداریم.
زحمتشک تاکید کرد: طبق برنامه اولیه تا پایان سال، لیگ برتر باید به پایان مرحله اول پلی آف برسد. می خواهیم با وجود دیدارهای معوقه ای که داریم، این مهم میسر شود تا بتوانیم بعد از آن هم دیدارها را بدون مشکل پیگیری کنیم.
«قاعدتا با توجه به دیدارهای معوقه و کم بودن زمان در این زمینه با مشکلاتی مواجه خواهید شد. این احتمال که شیوه برگزاری دیدارها را تغییر پیدا کند در برنامه است؟» وی در پاسخ به این پرسش گفت: هنوز به این موضوع فکر نکرده ایم. به هر حال تیم ها بر اساس اطلاع از یکسری شرایط و برنامه ریزی انجام شده برای چگونگی برگزاری لیگ، وارد مسابقات شدند حالا اگر قرار بر تغییر کلی برنامه بازی ها باشد باید آنها را هم در جریان بگذاریم. تا به امروز وارد این مرحله نشده ایم و برنامه ای هم بابت آن نداریم.
بسته شدن زودهنگام پرونده لیگ برتر بسکتبال؟!
فصل جاری مسابقات بسکتبال لیگ برتر باشگاه های کشور از ۲۴ مهرماه آغاز شد. با در نظر گرفتن شیوه برگزاری مسابقات در مرحله پلی آف و اینکه دیدارهای این مرحله به صورت ۲ از ۳ برگزار شد، ۲۸ اسفندماه آخرین روز برگزاری لیگ در سال جاری باید باشد. بعد از آن هم دیدارهای باید به گونه ای دنبال شود که تا نیمه اردیبهشت ماه به پایان برسد، زمانی که در تقویم کمیته مسابقات گنجانده شده است.
این در حالی است که لغو ناخواسته مسابقات در میانه راه مرحله دوم مقدماتی و دیدارهای معوقه ای که روی دست کمیته مسابقات گذاشته، در عمل باعث جابه جایی های زیادی در این تاریخ ها خواهد شد به خصوص که تعطیلات نوروز هم در پیش است و بلافاصله بعد از آن هم ماه مبارک رمضان آغاز خواهد شد. همین مسئله احتمال گرایش فکری به سمت برگزاری فشرده دیدارها را خیلی کمرنگ می کند.
از طرفی سال آینده سال فشرده ای برای تیم ملی بسکتبال است. این تیم تیرماه باید دیدارهای خود در پنجره سوم انتخابی جام جهانی را برابر قزاقستان و سوریه برگزار کند ضمن اینکه باید برای شرکت در بازی های آسیایی هم آماده شود. از این حیث طولانی تر شدن زمان برگزاری لیگ و ادامه آن تا بعد از نیمه اردیبهشت ماه می تواند در برنامه های آماده سازی تیم ملی خلل ایجاد کند.
همین مسائل دست به دست هم داده تا احتمال متوقف کردن کلی مسابقات و مختومه اعلام کردن آن شکل گرفته و قوت بگیرد. البته که فرهاد زحمتکش پاسخ منفی قاطعی به این مسئله نداد اما آن را هم رد نکرد. وی در واکنش به این موضوع گفت: تلاش ما این است که مسابقات را به سرانجام برسانیم اما به هر حال شرایط هم تعیین کننده است. همه مسائل دست ما نیست.
با این اوصاف اطمینان کاملی به ادامه لیگ برتر نیست به ویژه اینکه فدراسیون بسکتبال همچنان در بلاتکلیفی مدیریتی به سر می برد و انتخاباتش پس از سه بار لغو شدن به سرانجام نرسیده است.
لیگ برتر بسکتبال دو سال پیش هم به دلیل همه گیری کرونا نیمه کاره ماند اما سال گذشته به طور کامل برگزار شد و با قهرمانی شهرداری گرگان به پایان رسید.
https://mardomefarda.ir/vdcd.o0o2yt0fsa26y.html
منبع : مهر
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما