تاریخ انتشار :شنبه ۲۳ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۴۷
جالب است ۰
مراسم اختتامیه چهلمین جشنواره فیلم فجر به دبیری مسعود نقاش‌زاده با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، شامگاه جمعه ۲۲ بهمن در برج میلاد تهران برگزار شد. آیین اختتامیه رأس ساعت ۱۸:۵۰ با پخش سرود ملی و قرائت آیاتی از قرآن کریم آغاز شد. این مراسم قرار بود در راستای رعایت پروتکل‌های بهداشتی با حضور حداقلی اصحاب رسانه و عوامل فیلم‌ها برگزار شود، اما حضور برخی مهمانان متفرقه در مراسم و عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی برخی بازیگران و عوامل فیلم‌ها از نکات قابل توجه است. در این مراسم، جوایز در بخش‌های «مسابقه تبلیغات سینمای ایران»، مسابقه «مستند»، «فیلم کوتاه» و «سودای سیمرغ» به برگزیدگان اهدا خواهد شد.
اعلام برندگان جشنواره فیلم فجر؛ "امین حیایی"،"طناز طباطبایی" و "موقعیت مهدی" سیمرغ گرفتند
به گزارش مردم فردا،فجر امسال نیز مانند سال‌های پیشین با حاشیه های مختلفی همراه بود؛ از جمله اینکه پس از معرفی داوران جشنواره، مسعود کیمیایی سازنده فیلم «خائن کشی» از حضور در جشنواره انصراف داد و گفت: نمی‌خواهد فیلمش در بخش کارگردانی داوری شود.
ازجمله حواشی عجیب این دوره از جشنواره فیلم فجر، لو رفتن زودهنگام اسامی برگزیدگان سیمرغ بلورین توسط یکی از سایت های مربوط به حوزه سینما بود.
همچنین شبهاتی که در بخش آرای مردمی جشنواره پیش آمده بود، باعث شد در روزهای پایانی جشنواره و در اقدامی عجیب سیمرغ مردمی از جشنواره کنار گذاشته شود! این در حالی بود که تا پیش از اعلام این خبر، «ملاقات خصوصی» ساخته امید شمس در رده نخست آرای مردمی جشنواره فجر قرار داشت و پس از آن «موقعیت مهدی» به کارگردانی هادی حجازی فر و «علف زار» به کارگردانی کاظم دانشی در بین برترین های آرای مردمی بودند.
در ابتدای این مراسم پس از پخش کلیپی به مناسبت پیروزی انقلاب اسلامی ایران، محمد سلوکی مجری این مراسم روی صحنه آمد و گفت: تبریک من را بپذیرید چون با وجود هزاران مشکل، همچنان چراغ سینمای ایران را روشن نگاه داشته‌اید، ایام الله دهه فجر و این شب مبارک را هم تبریک می‌گویم.

نقاش‌زاده: فشارهای خارج از چارچوب را نپذیرفتیم
در ادامه و پس از پخش گزارشی تصویری از آنچه در این چند روز برگزاری جشنواره فجر گذشت، مسعود نقاش‌زاده دبیر این رویداد روی صحنه آمد و عنوان کرد: سینمای ایران در دو سال گذشته از ویروس کرونا آسیب دید و عزیزانی را از دست داد که یاد و خاطره همه از دست‌رفتگان را هم گرامی می‌دارم. با همه محدودیت‌هایی که به این واسطه ایجاد شد، سینماگران شریف ایران تلاش کردند و چرخ صنعت سینما را در حرکت نگه داشتند، که از آنها ممنونم. سینمای ایران الان در چهلمین جشنواره به درخت تناوری تبدیل شده است. درختی که شاخه‌های جوان و پرباری هم دارد.

نقاش‌زاده در ادامه گفت: آنچه امروز داریم دسترنج سینماگران اندیشه‌ورز و شریف ایران است. در این دوره من و همکارانم به قدر وسع کوشیدم رویه‌ها را استانداردسازی کنیم و گام‌هایی را برداریم تا برنامه‌ریزی روشنی داشته باشیم، برای همه کسانی که با جشنواره سر و کار دارند؛ از آیین نامه گرفته تا دیگر رویه‌ها. این رویه‌هایی است که فرصت‌هایی را برای آینده‌نگری به ما می‌دهند. برای ارتقای جشنواره، نیازمند آینده‌نگری هستیم. بر قانون هم تاکید داشتیم و از اول تلاش کردیم بر آیین‌نامه تمرکز داشته باشیم. فشارهای خارج از چارچوب را در کمال احترام نپذیرفتم.

دبیر جشنواره چهلم تأکید کرد: در راستای عدالت فرهنگی نمایش فیلم‌ها را در سراسر کشور داشتیم. سختی‌های زیادی هم در مسیر ما بود، دشواری‌های توام با وضعیت کرونا. در مقابل سختی‌ها تهدیدها و ناامیدی‌ها، همکارانم تلاش کردند کار را درست انجام بدهند، ما باید مسایل و مشکلات را بازشناسی کنیم چه در سینما و چه در جشنواره و راه حلی اصولی برای آن‌ها پیدا کنیم. مماشات و مصلحت اندیشی مشکلات را حل نمی‌کند. گاه باید برای اصلاح رویه‌ها رنج‌هایی را تحمل کنیم. باید با نواقص رو به رو و برای رفع آنها تلاش کنیم. من سعی کردم به قدر وسع این کار را انجام دهم. این سینما نیاز به مراقبت و مهربانی دارد، باید با هم مهربان‌تر باشیم و قدر فرهنگ ارجمند این سرزمین را بدانیم. حیف است مهر را در دل نپروریم.


از اتفاقات جالب این جشنواره، نقش بستن تصویر سردار سلیمانی روی سیمرغ بلورین جشنواره بود. 

تجلیل از احمدرضا معتمدی کارگردان سینمای ایران با حضور استاد علی نصیریان
علی نصیریان به همراه محمد خزاعی، رئیس سازمان سینمای و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر جشنواره برای تجلیل از  احمدرضا معتمدی روی سن آمدند.
علی نصیریان:«من یک فیلم با آقای معتمدی کار کردم. پشتوانه یک هنرمند در هر زمینه هنری، فرهنگ است.فقط تخصص پشتوانه نیست. کارگردانی یا بازیگری که می خواهد وارد مقوله هنر شود باید اول با الفبای فرهنگ آشنا شود...من به معتمدی تعظیم می‌کنم.»
استقبال حاضرین از سخنرانی نکردن محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی
محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی پشت تریبون قرار گرفت و عنوان کرد: خوشحالم امشب در آیین اختتامیه این دوره از جشنواره هستم. قبل از شروع صحبت‌ها باید از همه مردم کلیه استان‌ها و دوستانم که در مناطق محروم این جشنواره را برگزار کردند، از ستاد جشنواره که در اوج کرونا ایستادند تشکر می‌کنم. از شما هنرمندان که در شرایط بد، تولید را رها نکردید و چراغ سینما را روشن نگه داشتید ممنونم. چون می‌دانم خیلی از سخنرانی خوشتان نمی‌آید چیزی نمی‌گویم.
این بخش از صحبت‌های خزاعی با تشویق حاضران در سالن همراه شد که در واکنش به آن رئیس سازمان سینمایی اعلام کرد: سخنرانی‌ام را تمام می‌کنم و سخنانم را در مراسم تجلی اراده ملی می‌گویم.
وزیر ارشاد: ما از فردا آغاز کار جشنواره بعدی را خواهیم داشت
در بخش بعدی محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم ضمن تبریک به مناسبت ایام دهه فجر و میلاد امام جواد (ع) گفت: جای خوشحالی است که بهار سینما با بهار ملت ایران مقارن شده است. چهلمین جشنواره امشب به پایان می‌رسد و عدد چهل یک عدد مقدس در فرهنگ دینی ماست. ما از فردا آغاز کار جشنواره بعدی را خواهیم داشت. با همه قوت و عده و عده خود در پی این هستیم که سینمایی امیدافرین و اخلاق گرا را برای این مرز و بوم رقم بزنیم.


معرفی برگزیدگان سیمرغ‌های بلورین چهلمین جشنواره فیلم فجر
سیمرغ بلورین بهترین فیلم

حبیب الله ولی نژاد برای فیلم «موقعیت مهدی»
سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی

رضا میرکریمی برای فیلم «نگهبان شب»
سیمرغ بلورین جایزه ویژه هیات داوران
امیرحسین عسگری برای فیلم «برف آخر»
+ دیپلم افتخار بهترین کارگردانی به سید هادی محقق برای فیلم «دِرب » اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه
کاظم دانشی برای فیلم «علفزار»
سیمرغ بلورین بهترین کارگردان فیلم اول

هادی حجازی فر برای «موقعیت مهدی»
سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد

امین حیایی برای فیلم «برف آخر»
سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن

طناز طباطبایی برای فیلم «بی‌رویا»
سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد

نادر سلیمانی برای فیلم «ضد»
+دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد به علی اکبر اصانلو برای فیلم «نگهبان شب» اهدا شد.
سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن

صدف اسپهبدی برای فیلم «علف زار»
+ دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش مکمل زن به فرشته حسینی برای فیلم دسته دختران اهدا شد.
سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری
آرمان فیاض برای فیلم «برف آخر»
سیمرغ بلورین بهترین تدوین
حمید نجفی راد برای فیلم «علفزار»
سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن
مسعود سخاوت دوست برای فیلم «موقعیت مهدی»
+ دیپلم افتخار بهترین موسیقی متن نیز به بهزاد عبدی برای «فیلم علفزار» رسید.
سیمرغ بلورین بهترین صداگذاری
علیرضا علویان برای فیلم‌های «علف‌زار» و «بدون قرار قبلی»
سیمرغ بلورین بهترین صدابرداری
مسیح حدپور برای فیلم «موقعیت مهدی»
سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه
محمدرضا شجاعی برای فیلم «ضد»
سیمرغ بلورین بهترین طراحی لباس
مارال جیرانی برای فیلم «خائن کشی»
سیمرغ بلورین بهترین چهره پردازی
امید گل زاده برای فیلم «شادروان» و «برف آخر»
سیمرغ بلورین بهترین جلوه های ویژه میدانی
ایمان کرمیان برای فیلم «موقعیت مهدی»
سیمرغ بلورین بهترین جلوه های ویژه بصری

حسن نجفی و امیر ولیخانی برای فیلم «دسته دختران»
سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه ملی (جایزه سردار وطن، شهید سلیمانی)
بهروز شعیبی برای فیلم «بدون قرار قبلی»
سیمرغ بلورین بهترین فیلم مستند
حجت طاهری و عبدالخالق طاهری برای فیلم «احتضار»
سیمرغ بلورین بهترین فیلم کوتاه
رضا نجاتی برای فیلم «ارفاق»
سیمرغ بلورین بهترین عکس
حبیب مجیدی برای مجموعه عکس‌های فیلم «منصور»
سیمرغ بلورین بهترین آنونس
امید میرزایی برای ساخت آنونس دو فیلم «صحنه زنی» و «تک تیرانداز»
 
https://mardomefarda.ir/vdcj.aetfuqehhsfzu.html
منبع : آخرین خبر
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما