تاریخ انتشار :شنبه ۲۳ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۰۷
جالب است ۰
مراسم چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران توسط سفارت جمهوری ایران در مسکو با حضور معاون وزیر امورخارجه فدراسیون روسیه، سفرا و مهمانانی از سفارتخانه‌های خارجی مقیم مسکو، تجار و ایرانیان مقیم فدراسیون و جمعی از اندیشمندان دو کشور و ایرانیان بصورت مجازی برگزار شد.
سفیر ایران: سطح مبادلات فعلی ایران و روسیه در طول تاریخ بی‌سابقه است
به گزارش مردم فردا،در این مراسم که با نواختن سرود ملی کشورمان آغاز شد، پیام ویدئویی وزیر امور خارجه کشورمان به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب به سمع و نظر شرکت کنندگان رسید.

در ادامه این مراسم کاظم جلالی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه، طی سخنانی ضمن گرامی‌داشت این روز بزرگ، به ریشه یابی دشمنی غرب علیه ملت و دولت ایران پرداخت.

وی در بخشی از سخنان خود ضمن بررسی ابعاد مختلف روابط ایران و روسیه،  همگرایی دو کشور در برابر یکجانبه گرایی امریکا را فصلی نوین در روابط دانسته و افزود: رهبران ایران و روسیه بر  ارتقا روابط تاکید دارند و هر دو کشور از ظرفیت بالایی در عرصه های گوناگون برخوردار هستند و اخیرا توافق های متعددی در زمینه اقتصادی و فنی میان دو کشور به امضا رسیده که زمینه تقویت روابط را فراهم کرده است.  
جلالی با اشاره به سفر  رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران، به مسکو به دعوت رسمی رئیس جمهور فدراسیون روسیه، فصل نوینی در روابط دو کشور گشوده است، گفت: سطح مبادلات دو کشور در سال۲۰۲۱ با افزایش ۸۲ درصدی به بیش از چهار میلیارد دلار رسید  که در طول تاریخ بی سابقه است.  
 وی با بیان مخالفت دو کشور با یکجانبه گرایی گفت: ایران و روسیه در راستای منافع مشترک حامی ثبات و امنیت در منطقه هستند.
وی با اشاره به  اینکه هم اکنون مذاکرات هسته ای در وین در جریان است. گفت :آمریکا با خروج از برجام نه تنها تعهدات بین المللی را نقض کرده و با اعمال تحریم های یکجانبه به ملت ایران ظلم زیادی کرد بنابراین عدم اطمینان گفته های آمریکا نمایان است.  
او اظهار داشت:  جمهوری اسلامی ایران با صراحت و قاطعیت به دنبال توافق خوب است و دولت سیزدهم  مذاکره را با نگاه مثبت قبول دارد به طوری که مذاکره برای احقاق حقوق مردم ایران و لغو تحریم ها باشد نه مذاکره برای مذاکره.  
 در ادامه این نشست  «ایگور مارگلوف»، معاون وزیر امور خارجه فدراسیون روسیه، با تبریک جشن ۴۳ امین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی  گفت:  روابط  چند وجهی و دوستانه تهران و مسکو در ابعاد مختلف دوطرفه منطقه ای و بین المللی  روز به روز در حال افزایش است .
وی با اشاره به ارتباط مداوم میان روسای جمهوری دو کشور در هفته ها و ماه های اخیر و همچنین دیدار اخیر  رئیسی و پوتین اظهار امیدواری کرد که نتایج مذاکرات دو  رئیس جمهوری به تقویت روابط دو کشور در حوزه های مختلف بیانجامد.  
وی افزود : وزرای خارجه دو کشور  در تماس دائم هستند  و در باره مسائل منطقه داخلی و جهانی تبادل نظر دارند و همکاری های پارلمانی دو کشور نیز قابل توجه است.  
این مقام روس یکی از اولویت های  دو کشور را گسترش همکاری های تجاری دانست و  گفت: ما پروژه هایی مهم در زمینه های انرژی و حمل نقل داریم. قراداد موقت تجاری ایران و اوراسیا با تلاش‌های در حال انجام در حال تبدیل به قرارداد تمام عیار و دائم خواهد شد و در نتیجه ایران و اوراسیا از منافع بسیار زیاد آن برخوردار خواهند شد.
مارگلوف گفت: پایه های حقوقی بین دو کشور در حال تکامل است و ما امیدواریم موافقتنامه فرهنگی بین دو کشور نیز به زودی لازم الاجرا شود. 
وی در اشاره به سند راهبردی درازمدت دو کشور که در حال پردازش و تهیه است، گفت که این سندی بسیار مهم برای دو کشور خواهد بود که می تواند میزان و حجم روابط دو کشور را در حوزه‌های مختلف به سطح بی‌سابقه ای  برساند. 
این مقام روس گفت دو کشور همچنین در زمینه های امنیت منطقه ای از  جمله افغانستان سوریه، خزر و قفقاز تعاملات بسیار نزدیکی دارند.
همچنین در ادامه مراسم مذکور نشستی وبیناری تخصصی با عنوان «گفتمان انقلاب اسلامی» با حضور اندیشمندانی از ایران و روسیه برگزار شد. در این نشست نائومکین (رییس انستیتوی شرق شناسی روسیه)، الکساندر دوگین (اندیشمند و پژوهشگر روس)، دیمیتری ساخانوف( دبیر اجرایی اداره روابط خارجی کلیسای ارتدوکس)، محمدشین(رییس دانشگاه اسلامی روسیه در غازان) و حجت الاسلام دکتر اکبری جدی( رییس مرکز اسلامی مسکو) به سخنرانی در خصوص ابعاد مختلف گفتمان انقلاب اسلامی پرداختند.
https://mardomefarda.ir/vdcb.0bfurhb95iupr.html
منبع : ایسنا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما