تاریخ انتشار :چهارشنبه ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۰۱:۳۰
جالب است ۰
بررسی ها نشان می دهد امارات و عربستان سرسخت ترین رقبای ایران در توسعه هوش مصنوعی در منطقه خاورمیانه هستند.
سرسخت‌ترین رقبای ایران در توسعه هوش مصنوعی
به گزارش مردم فردا،بر اساس برآوردهای موسسه پی دبلیو سی، سهم هوش مصنوعی از رونق اقتصاد جهانی در سال 2030 بالغ بر 15.7 تریلیون دلار خواهد بود که از این رقم 6.6 تریلیون دلار حاصل بهبود بهره وری و 9.1 تریلیون دلار حاصل مزایایی است که مشتریان و مصرف کنندگان از آن بهره مند می‌شوند. طبق این گزارش سهم کشورهای خاورمیانه از این رقم 320 میلیارد دلار یا تنها دو درصد خواهد بود که نصیب معدود کشورهای منطقه می‌شود که خود را به سرعت با تحولات اقتصادی و اجتماعی و سیاسی ناشی از همه گیری هوش مصنوعی هماهنگ می‌کنند. عربستان سعودی سهم زیادی را از این رونق اقتصادی با 135.2 میلیارد دلار تا سال 2030 از آن خود می‌کند که برابر با12.4 درصد تولید ناخالص داخلی این کشور است. اما بیشترین تاثیرپذیری از این تحول مربوط به امارات متحده عربی است که 13.6 درصد (96 میلیارد دلار) از تولید ناخالص داخلی آن متاثر از بهره گیری از مزایای هوش مصنوعی خواهد بود. رتبه سوم هم با سهم 7.7 درصدی از تولید ناخالص داخلی (42.7 میلیارد دلار) به مصر می‌رسد.

همچنین برآوردهای موسسه مک کنزی نشان می‌دهد که کشورهای پیشروی خاورمیانه به استفاده از ابزار هوش مصنوعی در حوزه هایی که مبتنی بر انجام کارهای منظم و تکراری است علاقه زیادی نشان می‌دهند که از جمله آنها می‌توان به بخش‌های حمل و نقل و کارخانه‌های تولیدی اشاره کرد. بیش از 93 درصد از روند اتوماسیون مبتنی بر استفاده از ابزار هوش مصنوعی مانند ربات‌ها مربوط به مشاغلی است که فعلا در کشورهایی مانند عربستان و امارات توسط کارگران خارجی انجام می‌شود. با کنار گذاشته شدن کارگران از این مشاغل رقمی معادل 366.6 میلیارد دلار دستمزد که قبلا به آنها پرداخت می‌شد حذف می‌شود و این امر بهره وری اقتصادی را افزایش می‌دهد. این امر باعث می‌شود کشورهایی مانند امارات و عربستان که به شدت به نیروی کار خارجی محتاج هستند، دیگر به آنها محتاج نباشند و بتوانند پول پرداختی به آنها را صرف سرمایه گذاری برای آموزش نیروی کار داخلی ماهر و توسعه صنایع دیجیتال و پیشرفته مبتنی بر هوش مصنوعی کنند.

سرمایه گذاری عظیم عربستان در توسعه هوش مصنوعی
عربستان سعودی در راستای کاهش اتکای اقتصادی به ذخایر نفتی اعلام کرده که تا کمتر از یک دهه دیگر 20 میلیارد دلار روی پروژه‌های هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری می‌کند. «عبدالله الغامدی»، رییس «نهاد داده و هوش مصنوعی» می گوید: «عربستان تا سال 2030 سرمایه‌گذاری 20 میلیارد دلاری روی هوش مصنوعی صورت می‌دهد. ما مشتاقیم به واسطه استارتاپ‌ها و شرکت‌های نوآور از هوش مصنوعی به عنوان بخشی از پروژه جایگزینی اقتصاد بهره‌مند شویم. همچنین هوش مصنوعی را منبع جدیدی برای صرفه‌جویی و کسب درآمد بیشتر می‌بینیم.»

همچنین عربستان سعودی قصد دارد با سرمایه گذاری 500 میلیارد دلاری شهر هوشمند نئوم را بسازد که در آن همه چیز مبتنی بر هوش مصنوعی و اینترنت اشیا است و از سوی دیگر محمد بن سلمان ولیعهد سعودی از تاسیس کالج امنیت سایبری، هوش مصنوعی و فناوری‌های پیشرفته در عربستان خبر داده است.

توجه امارات متحده به توسعه هوش مصنوعی
امارات به عنوان اولین کشور در منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا از استراتژی هوش مصنوعی خود رونمایی کرد. در همین سال امارات در راستای تغییرات ساختاری خود اقدام به ایجاد وزارت هوش مصنوعی کرده است. از جمله وظایف این وزارتخانه می توان به این موارد اشاره کرد: تدوین قانون و چارچوب های استفاده از فناوری در نهادهای دولتی و فدرال، افزایش آگاهی و آموزش هوش مصنوعی، مشورت دهی به بخش بازرگانی و صنعتی امارات، هدایت نیروی کار در دوران گذار به هوش مصنوعی و جذب بهترین استعدادهای هوش مصنوعی در امارات از سراسر جهان.

امارات با تصویب استراتژی ملی هوش مصنوعی، قصد دارد از هوش مصنوعی برای متحول کردن حوزه‌های حمل و نقل، بهداشت و درمان، فضایی، انرژی‌های تجدیدپذیر، آب، محیط زیست، فناوری، ترافیک و آموزش استفاده کرده و نسلی را تربیت کند که همه مشتاق به افزایش دانش خود در حوزه هوش مصنوعی باشند. امارات به ایجاد زیرساخت‌های هوش مصنوعی و هوشمندسازی مناطق شهری توجه دارد و ایجاد سیستم‌های حمل و نقل هایپرلوپ، نیروی پلیس رباتیک، ساختمان‌های دارای قابلیت تغییر شکل با هدف صرفه جویی در مصرف انرژی، استفاده از خودروهای خودران، تاکسی‌های پرنده، راه اندازی سازمان فضایی، اعزام مریخ نورد و اجرای برنامه شتاب بخش آینده دوبی با هدف همکاری دولت با بخش خصوصی به منظور تسریع در نوآوری را در دستور کار قرار داده است. در حوزه امنیت داخلی نیز پلیس دوبی استفاده از سیستم‌های تشخیص هویت را در دستور کار قرار داده است.
https://mardomefarda.ir/vdcg.w9wrak97qpr4a.html
منبع : تسنیم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما