تاریخ انتشار :شنبه ۲۵ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۲۴
جالب است ۰
رئیس بانک مرکزی لبنان گفت به دنبال آن است که ارزش پوند را از طریق کاهش محدودیت‌های اعمال شده بر خرید و فروش دلار تقویت کند.
تصمیم جدید لبنان برای تقویت ارزش پول ملی خود
به گزارش مردم فردا،ریاض سلامه گفت: این اقدام با هدف کنترل نابسامانی بازار ارز و تقویت ارزش پوند لبنان در برابر دلار اتخاذ می‌شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، محدودیت‌های خرید و فروش بانکی دلار در لبنان بعد از آن اعمال شد که ارزش پول ملی این کشور به حدی بی سابقه کاهش یافت و موجب بروز اعتراضات نسبت به افزایش قیمت‌ها و فروپاشی اقتصاد این کشور شد.

رئیس بانک مرکزی لبنان گفت: نشانه‌هایی از دستکاری در قیمت دلار در برابر پوند وجود دارد لذا به دنبال استفاده از سامانه نرخ گذاری موسوم به «صیرفه» هستیم. این عملیات همچنین شامل کاهش میزان اسکناس‌های پوند می‌باشد.

با این حال یک تحلیل گر لبنانی این اقدام بانک مرکزی لبنان را به مثابه خوردن یک قرص مسکن برای درمان یک بحران بزرگ توصیف کرد و گفت دولت لبنان نیازمند برنامه اصلاحات برای مقابله با مشکلات عمیق اقتصادی است.

ریاض سلامه ماه گذشته اعلام کرده بود که برای اینکه این کشور دوباره بتواند اقتصاد خود را به راه بیندازد احتمال دارد با صندوق بین‌المللی پول توافق کند و ۱۲ الی ۱۵ میلیارد دلار دریافت کند تا کاهش ذخایر مورد نیاز ارزی را ترمیم کند.

در اثر بحران مالی در لبنان، ذخیره تکلیفی بانک مرکزی که درصدی است که توسط بانک‌های خصوصی در ازای برداشت‌های خود در بانک مرکزی سپرده می‌شود، بیش از این کاهش یافته است.

بانک مرکزی لبنان طی ماه‌های اخیر به تدریج یارانه واردات کالا‌های عمده به ویژه سوخت‌ها را که اکنون بر اساس نرخ ارز در بازار سیاه قیمت‌گذاری می‌شود و همچنین بخشی از یارانه واردات دارو را برداشته است.

از سال ۲۰۱۹، لبنان شاهد فروپاشی اقتصادی بوده که بانک جهانی آن را در از اواسط قرن گذشته بی سابقه عنوان کرد. این کشور بعد از انفجار بندر بیروت علاوه بر تشدید مسائل اقتصادی با بحران سیاسی نیز مواجه است.
https://mardomefarda.ir/vdcj.ae8fuqea8sfzu.html
منبع : باشگاه خبرنگاران
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین