تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۰ دی ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۰۶
جالب است ۰
سخنگوی کاخ کرملین از برگزاری نشست مجازی سران کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی درباره ناآرامی های اخیر در قزاقستان طی امروز دوشنبه خبر داد.
اجلاس مجازی سران عضو پیمان امنیت جمعی درباره قزاقستان
به گزارش مردم فردا،به نقل از اسپوتنیک، سران کشورهای عضو پیمان امنیت جمعی (CSTO) امروز دوشنبه درباره اوضاع و تحولات قزاقستان ویدئو کنفرانس برگزار می‌کنند.

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین در این باره گفت که در این اجلاس مجازی که «قاسم جومرت توکایف» رئیس جمهور قزاقستان پیشنهادش را داد، رهبران روسیه، ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان در مورد راه‌های عادی سازی اوضاع در قزاقستان پس از شورش‌های خشونت آمیز اخیر در این کشور گفتگو خواهند کرد. کشورهای عضو قصد ندارند پس از نشست فوق العاده شورای امنیت سازمان پیمان امنیت جمعی در روز دوشنبه هیچ سندی را تصویب کنند.

طبق گزارش منابع محلی، وضعیت در «آلماتی» پایتخت قزاقستان در حال رسیدن به ثبات است، هرچند عملیات ضد تروریستی در این شهر ادامه دارد.

پیشتر نیز «یرلان تورگومبایف» سرپرست وزارت کشور قزاقستان در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که اوضاع در تمام نقاط این کشور آرام است.

همچنین در ادامه این بیانیه آمده است که نیروهای انتظامی ساختمان‌های سازمان‌های محلی را که قبلاً به تصرف شورشیان در آمده بود، باز پس گرفته‌اند.

وی در این باره گفت: عملیات ضد تروریستی برای برقراری نظم و امنیت در کشور ادامه دارد.

توکایف پیشتر و در تماس تلفنی با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه پیشنهاد کرده بود که گفتگویی با رهبران کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی در قالب یک ویدئو کنفرانس درباره وضعیت قزاقستان، برگزار شود.

گفتنی است که از دوم ژانویه تظاهراتی در مناطق غربی قزاقستان و در مخالفت با افزایش بهای سوخت مصرفی خودروها آغاز شد. این اعتراضات به شهرهای دیگر از جمله آلماتی رسید و به شورش و ناآرامی و حملات مسلحانه به سازمان‌های حکومتی تبدیل شد که مقامات قزاقستان را بر آن داشت تا در تمامی مناطق کشور حالت آماده‌باش اعلام کنند.

وزارت کشور قزاقستان از بازداشت بیش از چهار هزار و ۲۰۰ نفر در پی ناآرامی‌های اخیر خبر داد و این در حالی است که شماری از این افراد، اتباع کشورهای بیگانه هستند.

طبق شواهد موجود، درگیری‌ها و بحران اخیر در قزاقستان ناشی از دخالت کشورهای بیگانه‌ای است که در پی ایجاد ناامنی و انقلاب‌های مخملی و رنگی در این کشور هستند.
https://mardomefarda.ir/vdcd.50x2yt0kja26y.html
منبع : مهر
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین